printlogo


کد خبر: 259597تاریخ: 1401/11/11 00:00
نه از انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال کسی چیزی می‌گوید، نه از برنامه‌های تیم ملی
خواب زمستانی

 تیم ملی فوتبال ایران که باید کمتر از یک سال دیگر رویداد مهمی چون جام ملت‌های آسیا را پشت سر بگذارد، در خواب زمستانی قرار دارد و ممکن است دیر بیدار شدن، تبعات سنگینی برایش داشته باشد. جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی به پایان رسید که تیم ملی فوتبال ایران با ۲ شکست مقابل انگلیس و آمریکا و کسب پیروزی در تقابل با ولز به عنوان تیم سوم گروه B بار دیگر از صعود بازماند تا رویای چهارمین بازی در مهم‌ترین تورنمنت ملی فوتبال دنیا نقش بر آب شود. نتایج ملی‌پوشان فوتبال ایران تعابیر مختلفی را نزد اهالی ورزش کشور داشت. با این حال بر هیچ‌کس پوشیده نیست پذیرش سنگین‌ترین شکست فوتبال ایران در جام‌جهانی مقابل انگلیس و عدم صعود به مرحله حذفی در یکی از آسان‌ترین دوره‌ها نتیجه درخشانی محسوب نمی‌شود. 
* تاج از کی‌روش رو بازگرداند؟
شاید همین نتایج تأثیر بسزایی در ایجاد تغییر در تفکر مهدی تاج برای آینده نیمکت تیم ملی ایران داشت. رئیس فدراسیون فوتبال که با بازگرداندن کارلوس کی‌روش قصد داشت بار فنی تیم‌ملی را افزایش دهد و به حاشیه‌های رختکن خاتمه دهد، نتایج دلخواهش را کسب نکرد تا قید ادامه همکاری با مرد پرتغالی را بزند. حال با وجود گذشت ۵۰ روز از رقابت‌های جام‌جهانی، همچنان آینده سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران در مجهول‌ترین حالت خود قرار دارد. هیات‌رئیسه فوتبال ایران انتخاب سرمربی و مذاکره با گزینه‌ها را تمام و کمال در اختیار تاج قرار داده است تا رئیس فدراسیون فوتبال با آزادی عمل بیشتری سراغ افراد شاخص برود. 
* دعوا بر سر داخلی و خارجی
هیات‌رئیسه در حالی این اختیار را به رئیس فدراسیون داده است که آنها نیز در درون خودشان با اختلاف‌هایی بر سر این موضوع روبه‌رو هستند. عده‌ای اعتقاد به انتخاب گزینه وطنی برای نیمکت تیم ملی ایران دارند تا پس از سال‌ها در جام ملت‌های آسیا سرمربی ایرانی بالای سر تیم باشد. در مقابل آنها، سایر اعضای هیات‌رئیسه همسو با تفکرات مربیان تراز اول خارجی هستند تا نشان دهند آنها نیز می‌توانند گزینه تأثیرگذار بر روی فوتبال ایران را به کشور بیاورند. 
* بی‌خیالی در حوالی فیفادی
با همه این اوصاف، خروجی چالش‌های آنها چیزی جز خالی ماندن نیمکت تیم ملی در فاصله اندک تا نخستین فیفا دی نیست. از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۸ فروردین ۱۴۰۲ فیفا دی است و تیم ملی می‌تواند در این حدفاصل برای برگزاری تمرینات و همچنین بازی‌های دوستانه برنامه‌ریزی کند. تیم ملی ایران که به عنوان یکی از مهم‌ترین تیم‌های قاره کهن باید آماده حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ شود، شرایط کاملاً متفاوتی نسبت به رقیبان جدی‌اش همچون عربستان، ژاپن و کره‌جنوبی دارد. البته در این بین تیم‌هایی نظیر قطر همراه با ابهامات نیمکت تیم ملی ایران وجود دارند که هنوز سرمربی خود را معرفی نکرده‌اند. مرور کارنامه تیم ملی بزرگسالان ایران نشان می‌دهد اگر تأخیر در انتخاب حساس صورت بگیرد می‌تواند این تیم را در معرض خطر قرار دهد. حال باید دید سکان‌داران فوتبال کشور در فاصله کمتر از یک سال مانده به جام ملت‌های آسیا و نزدیک شدن به نخستین فیفا دی چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت. 
* «پاکو خمز» اسپانیایی گزینه سرمربیگری تیم ملی؟
«پاکو خمز» که در حال حاضر هدایت تیم فوتبال تراکتور تبریز را بر عهده دارد و نتایج خوبی با این تیم به دست آورده، از گزینه‌های اصلی سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران است. تیم ملی فوتبال ایران پس از پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هنوز سرمربی خود را نشناخته است. فدراسیون فوتبال ایران که با کارلوس کی‌روش پرتغالی در جام‌جهانی حذف شد، همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف است. در شرایطی که گفته می‌شود هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مخالف حضور مربی خارجی است اما ظاهرا رایزنی‌هایی با بعضی مربیان غیر ایرانی شده است. مهدی تاج در روزهای اخیر تاکید کرده انتخاب سرمربی برای تیم‌های ملی بزرگسالان و امید ایران در اولویت بوده و کارها در حال انجام است. هفته گذشته بود که وب‌سایت عربی‌زبان «کوره» خبر داد «هکتور کوپر» آرژانتینی یکی از گزینه‌هایی است که مدنظر ایران قرار دارد؛ هر چند مهدی تاج روز گذشته این خبر را شایعه دانست. حال روزنامه معتبر آ.اس اسپانیا خبری را در ارتباط با نیمکت تیم ملی ایران منتشر کرده و مدعی شده «پاکو خمز» اسپانیایی که در حال حاضر هدایت تیم تراکتور را بر عهده دارد، از گزینه‌های اصلی فدراسیون فوتبال ایران برای جانشینی کارلوس کی‌روش محسوب می‌شود. این روزنامه در ابتدای خبر خود آورده است: «فدراسیون ایران معتقد است مربی اسپانیایی سطح فوتبال این کشور را به میزان قابل توجهی بالا برده است». آ.اس خبر خود را اینطور ادامه داده است: «ماجراجویی ایرانی پاکو خمز می‌تواند جهش قابل توجهی داشته باشد. آنطور که ما مطلع شده‌ایم، سرمربی تراکتور در بین گزینه‌ها حضور دارد تا هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد. در این کشور آسیایی، آنها کاملاً از بازی تیم و رشد تاکتیکی‌ای که خمز تنها در ۶ بازی لیگ داشته است، شگفت‌زده شده‌اند. در داخل فدراسیون ایران که در حال ارزیابی گزینه‌های متعددی برای جانشینی کی‌روش است، سرمربی اسپانیایی موافقان زیادی در بین مدیران دارد. گرفتن تیم هفتم و رساندن آن به رده پنجم، با ۹ امتیاز کمتر از پرسپولیس صدرنشین و ۴ امتیاز کمتر از رده سوم که امکان کسب سهمیه لیگ قهرمانان را فراهم می‌کند، کم چیزی نیست». روزنامه اسپانیایی همچنین با اشاره به عملکرد خمز در تراکتور و سوابق مربیگری او آورده است: «خمز تراکتور را در یک دنده دیگر گذاشته است. تراکتور در ۶ بازی تحت هدایت او، ۱۱ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن را به دست آورده است، یعنی ۳ برد، ۲ تساوی و یک باخت. خمز در بازی ماقبل آخر مقابل گل‌گهر رده سومی به تساوی دست یافت. آنها در آخرین دیدار ۱-۳ ذوب‌آهن را شکست دادند. پاکو خمز درباره تمرین در خارج از اسپانیا تجربه دارد. او قبلاً سال ۲۰۱۷ چمدان‌های خود را به مکزیک بسته بود تا هدایت کروز آزول را بر عهده بگیرد. خمز فصل گذشته برای احیا و نجات ایبیزا به اسپانیا بازگشت. این مربی در ۵۲ سالگی می‌تواند پس از رایو، ایبیزا، کوردوبا، گرانادا، لاس‌پالماس، کروز آزول و کارتاخنا به نیمکت تیم‌ملی ایران بپیوندد».
* واکنش مدیرعامل تراکتور
مدیرعامل باشگاه تراکتور تبریز از پیشنهاد و تمایل فدراسیون فوتبال به سرمربی اسپانیایی این تیم برای حضور در تیم ملی ابراز بی‌اطلاعی کرد. هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگو با مهر به خبر روزنامه اسپانیایی واکنش نشان داد و گفت: از این موضوع بی‌خبرم و تاکنون صحبتی در این باره با ما نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که اگر از سوی فدراسیون فوتبال چنین پیشنهادی به باشگاه تراکتور ارائه شود، پاسخ شما چه خواهد بود؛ گفت: فعلا که خمز سرمربی تراکتور است و قرارداد ۲ ساله دارد و تمرکزش روی موفقیت تیم ما است. اگر بعدا پیشنهادی آمد، بررسی می‌کنیم و پاسخ‌مان را خواهیم داد. نصیرزاده در پایان تاکید کرد: روزنامه‌های خارجی قبلا هم خبرهایی درباره سرمربی تراکتور ‌زده بودند که واقعیت ندارد. اینگونه خبرها فقط تمرکز تیم ما را به هم می‌زند. به همین خاطر نباید به آنها توجه کرد. 

Page Generated in 0/0068 sec