printlogo


کد خبر: 259619تاریخ: 1401/11/11 00:00
کی‌یف: کمیته بین‌المللی المپیک مروج جنگ و کشتار است!

مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) را به ترویج جنگ، کشتار و ویرانی متهم کرد. اظهارات اخیر «میخائیل پودولیاک» مشاور امور اجتماعی «ولودیمیر زلنسکی» علیه عالی‌ترین نهاد بین‌المللی ورزشی که ساختاری کاملا غرب‌نهاد نیز دارد، بسیار شوک‌برانگیز است. 
به نظر می‌رسد توئیت پودولیاک واکنشی به تصمیم هفته گذشته کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر بررسی مسیر بازگشت ورزشکاران روسیه و بلاروس به رقابت‌های بین‌المللی از جمله المپیک و پارالمپیک تابستانی 2024 پاریس است. مقامات ارشد اوکراینی حتی حاضر نیستند این تصمیم را بپذیرند که ورزشکاران ۲ کشور متخاصم‌شان به صورت بی‌طرف و بدون حق همراهی پرچم ملی خود در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی شرکت کنند ولی لحن آنها در قبال این نهاد ورزشی به قدری تهاجمی است که قطعا هر کشور دیگری به خاطر اقدام مشابه مقاماتش توسط عالی‌ترین نهادهای ورزش با جریمه سنگین مواجه می‌شد. پودولیاک دیروز در جدیدترین توئیت جنجالی خود نوشت: کمیته بین‌المللی المپیک مروج جنگ، کشتار و ویرانی است و از تماشای ویرانی اوکراین لذت می‌برد. سپس بدون ارائه هیچ مدرکی این کمیته را متهم کرد در ازای تصمیم خود برای «مجاز ساختن ترویج نسل‌کشی» از روسیه رشوه گرفته است. این در حالی است که روسیه نیز مدت‌هاست - حتی از قبل از آغاز جنگ اوکراین- از سازمان‌های ورزشی بین‌المللی به خاطر محروم کردن ورزشکاران این کشور از حضور در میادین به دلایل سیاسی شکایت می‌کند.
کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و بلاروس اعمال کرده است، از جمله از سازمان‌دهندگان رویدادهای بین‌المللی خواسته است از ورزشکاران این کشورها دعوت نکنند. 
یکشنبه گذشته اما این نهاد نامه‌ای از «الکساندرا زانتاکی» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق فرهنگی منتشر کرد که در آن از تحریم‌های انجام‌شده علیه کشورها ابراز نگرانی کرده و آورده بود: این موضوع، مسائلی جدی را درباره اصل عدم تبعیض مطرح می‌کند، زیرا این کمیته ورزشکاران و مقامات را فقط بر اساس ملیت آنها هدف قرار داده است.
در مقابل کمیته ملی المپیک اوکراین تهدید کرد اگر ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه شرکت در مسابقه را داشته باشند، المپیک پاریس را تحریم خواهد کرد. همچنین زلنسکی گفته نامه‌ای به «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود ارسال کرده تا او را برای جلوگیری از بازگشت ورزشکاران روس و بلاروس به میادین ورزشی تحت فشار قرار دهد. در این صورت باید دید واکنش پاریس چیست، چون فرانسه حتی به عنوان میزبان رقابت‌ها هم حق دخالت سیاسی در ورزش را ندارد.

Page Generated in 0/0076 sec