printlogo


کد خبر: 259627تاریخ: 1401/11/11 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با تعدادی از فعالان اقتصادی که در دیدار با رهبر انقلاب سخن گفتند
حرف حساب تولید‌کنندگان

گروه اقتصادی: دیروز کارآفرینان، تولید‌کنندگان و دانش‌بنیان‌ها با رهبر حکیم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار چندساعته ضمن شنیدن درد دل‌های فعالان اقتصادی حاضر، نکاتی راهگشا درباره مدیریت اقتصادی کشور مطرح کردند. نخستین مطالبه رهبری از مسؤولان دولتی تشکیل کارگروه‌هایی برای پیگیری مطالب و حل گلایه‌ها و توقعات بحق فعالان اقتصادی بود؛ مسأله‌ای که مخاطب اصلی آن محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و فرمانده اقتصادی دولت است.  دومین تاکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی، انتقاد به شرطی شدن اقتصاد در دهه 90 و عقب‌ماندگی و پدید آمدن شاخص‌های منفی بود. متاسفانه به گواه آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مراکز معتبر و بعضا دولتی، اقتصاد ایران در دهه 90 بدترین آمار خود را ثبت کرده است. 
رکورد شکنی قیمت اقلام مختلف، میانگین رشد صفر درصدی اقتصاد ظرف 10 سال، کاهش قابل توجه تشکیل سرمایه، رشد ضریب جینی و اختلاف طبقاتی و... بخشی از فجایع دهه 90 است. 
موضوع مورد اشاره بعدی رهبری در این دیدار کسری بودجه چند سال گذشته بود. ایشان در این رابطه از واژه «کسری بودجه عجیب و غریب» استفاده کردند. بررسی‌ها حاکی از آن است که در یک دهه گذشته همواره یکی از بزرگ‌ترین مشکلات که باعث تورم نیز شده، کسری‌ بودجه بوده است؛ کسری‌ای که در برخی سال‌ها مرز 300 تا 400 هزار میلیارد تومان را نیز رد کرد و باعث شد دولت دست به دامان بانک مرکزی و چاپ پول شود.  چهارمین تاکید رهبری در رابطه با اهمیت درج ساخت ایران و افزایش کیفیت در کنار کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی بود. در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌های اقتصادی، بخشی از صنایع ایرانی به تحرک درآمده و به توفیقات فراوانی دست یافتند اما به دلیل نگاه منفی که به دلیل تبلیغات مسموم شکل گرفته، بعضا از درج ساخت ایران روی کالاهای خود استفاده نمی‌کنند.  این در حالی است که آنطور که باید و شاید از سوی دولتمردان هم از عناوین ایرانی حمایت نمی‌شود. آخرین تاکید رهبری در رابطه با مسائل اقتصادی در این دیدار کاهش فرآیندهای اداری شروع کسب‌و‌کارهای اقتصادی و به عبارت دیگر بهبود فضای کسب و کار بود. 
در این زمینه در دولت سیزدهم گام‌های موثری برداشته شده است به طوری که بیش از 110 هزار درخواست مجوز کسب‌وکار با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها صادر شده است. 
***
باید قیمت محصولات‌مان را رقابتی کنیم
ابوالفضل صادقی، تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف در گفت‌‎وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه فضای جلسه دیروز خیلی خوب بود، اظهار داشت: فارغ از جو فوق‌العاده‌ای که باعث ایجاد انگیزه بیشتر بین تولید‌کنندگان شد، مطالب بسیاری مهمی نیز بیان شد. وی افزود: حرف اصلی تولید‌کنندگان تشریح مشکلاتی بود که سد راه آنها قرار گرفته و نیاز است برای ارتقای اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشورمان رفع شود؛ مشکلاتی که حل آنها در توان بخش خصوصی در حال حاضر نیست. این صادر‌کننده فرش گفت: برای مثال مشکل اساسی صادرکنندگان فرش موضوع رفع تعهدات ارزی است. صادرکنندگان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه باید ارز خود را وارد کشور کنند. متاسفانه بعضی اوقات فکر می‌کنیم از ۲ مسیر تحریم شده‌ایم. صادقی اظهار داشت: مشکلات بعدی که بخواهم به صورت تیتروار عنوان کنم، عدم تامین و پرداخت تسهیلات به زنجیره تامین، نبود بیمه تخصصی قالی‌باف‌ها و نبود ارتباط سازنده بین دولت و تشکل صنفی حوزه فرش است.
صاحب عنوان فرش صادقی ادامه داد: موضوع دارای اهمیت برای تولید‌کنندگان فرش تعرفه ابریشم است. در حال حاضر تنها 20 درصد ابریشم مورد استفاده در داخل کشور تولید می‌شود، بنابراین احتیاج مبرمی به واردات در این زمینه داریم و باید تعرفه 26 درصدی صفر شود. تولیدکنندگان فرش آمادگی دارند از نوغان‌داری حمایت و حتی محصولات آنها را پیش‌خرید کنند.
این تولید‌کننده افزود: تعرفه بالای کنونی باعث می‌شود نتوانیم با رقبای خارجی در زمینه قیمت رقابت کنیم.  وی در پایان گفت: قلبا معتقدیم هیچ کشوری در زمینه کیفیت نمی‌تواند با فرش ایرانی رقابت کند؛ تنها گامی که باید برداریم در زمینه کاهش قیمت است. متاسفانه تولید کشورهایی مانند پاکستان و چین صرفا به دلیل اینکه قیمت مناسبی دارد، توانسته‌ جایگاه مناسبی برای خود در بازار جهانی دست و پا کند.

***

لزوم ممنوعیت واردات کالایی که توان ساخت داخلی آن وجود دارد
حسین مقدسی، فعال در زمینه طراحی و ایجاد تکنولوژی و تولید انواع تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری از کارآفرینان و تولیدکنندگان نمونه دیگری است که در دیدار مقام معظم رهبری حضور داشت. وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و رهبر انقلاب پدرانه تمام انتقادات و درد دل‌های تولید‌کنندگان را شنیدند. وی افزود: واقعیت این است که کشور درگیر مشکلاتی در زمینه تولید و اصناف است که بر کسی پوشیده نیست. زمانی که این مشکلات رو در رو با بالاترین مقام کشور در میان گذاشته می‌شود، به نظر من اتفاق بسیار خوبی است. مقدسی ادامه داد: از مزایای دیگر این جلسه حضور همزمان دولتی‌ها و تولیدکنندگان بود. آقا همزمان با شنیدن مشکلات تولید‌کنندگان تذکرهای لازم را به دولتی‌ها می‌دادند. فعال اقتصادی گفت: هدف شخصی و قلبی ما این است که به دولت و کشور کمک کنیم و مانع خروج ارز و واردات شویم؛ زمانی که دانش فنی تولید یک کالا را داریم و ایضا توانسته‌ایم بالاترین استانداردهای داخلی و خارجی را دریافت کنیم، دیگر واردات معنایی ندارد. وی افزود: خدمت به کشور، هر چقدر حداقلی افتخار ما است و انتظارمان از دولتمردان آن است که در این مسیر یاور ما باشند، نه آنکه سد راه‌مان شوند. این فعال اقتصادی در پایان گفت: رهبر انقلاب بدرستی و دقیقی اشاره به رشد اقتصادی داشتند. مسلما مسیر رشد اقتصادی از رشد صنایع و تقویت تولیدکنندگان و صنایع می‌گذرد، امیدواریم پس از این دیدار با توجه به نگاه ویژه‌ای که آقا به مساله تولید داشتند، شاهد نگاهی نو در بین مسؤولان اقتصادی به بخش خصوصی باشیم.
***
اصلاح قوانین اقتصادی با مشورت بخش خصوصی
حمید حمدانی، فعال در زمینه چوب و اوراق فشرده چوبی و دیگر سخنران در محضر رهبر انقلاب در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره این دیدار گفت: جلسه بسیار خوبی بود، هر آنچه ما می‌خواستیم درباره حمایت از بخش خصوصی بگوییم و گفتیم، آقا خیلی بهتر بیان کردند. 
وی در تشریح مشکلات صنعتی که در آن فعال است، اظهار کرد: قوانین بویژه در حوزه قانون امور اراضی و منابع طبیعی باعث شده بخش خصوصی نتواند وارد تولید در این بخش شود؛ به اصطلاح می‌توان گفت قوانین دست و پا گیر است. حمدانی اضافه کرد: قوانینی که به هر ترتیب روی فعالیت بخش خصوصی و اقتصادی تاثیر می‌گذارد، بهتر است با مشورت فعالان بخش خصوصی تهیه شود. به هر ترتیب هر قانونی محل اجرایی دارد؛ زمانی که محل اجرای قانون اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی است؛ باید تولید‌کننده نیز در طراحی قانون حضور داشته باشد. وی افزود: با تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی امیدواریم تاثیرگذاری بیشتری پس از این داشته باشیم و بتوانیم نقش موثرتری در اقتصاد ایران قوی داشته باشیم؛ به نظر من روز بسیار بزرگی برای تولیدکنندگان و بویژه فعالان اقتصادی بخشی خصوصی بود. 
***
توجه بیشتر به تأمین مالی مجموعه‌های دانش‌بنیان
علی رسولی‌زاده، فعال دانش‌بنیان در زمینه هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات مالی و حاضر در جلسه دیدار کارآفرینان با رهبر انقلاب در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه جلسه روز گذشته باعث دلگرمی فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان شد، اظهار داشت: دغدغه‌ها و مسائلی که ما در حوزه خود داریم، به 4 دسته تقسیم می‌شود؛ اول اینکه تکمیل زنجیره تولید باید به دانش کاربردی‌سازی ختم شود؛ به زبان ساده‌تر آن دانشی که در مقالات علمی تولید می‌شود، باید به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: دومین دغدغه ما تغییر سبک حکمرانی مالکانه است، یعنی به جای اینکه دیگران از بیرون برای اکوسیستم فناوری‌های نو سیاست‌گذاری کنند، خود فعالان زیست‌بوم با کمک و مشورت یکدیگر نسبت به طراحی سازوکارها اقدام کنند. رسولی‌‌زاده ادامه داد: دغدغه سوم ما کمک به شکل‌گیری تیم‌های بزرگ فناوری است. در حوزه فناوری بهتر است با گذر زمان تیم‌های بزرگ و قدرتمند شکل گیرند، زیرا این تیم‌ها خود به شبکه‌سازی و سرمایه‌گذاری و هدایت منابع کمک می‌کنند و مجموعه‌های نوپا و نوآور می‌توانند حول این مجموعه‌ها قرار گیرند.
چهارمین مساله این بود که در سازوکارهای فعلی خیلی تاکید بر حمایت از مجموعه‌های کوچک وجود دارد  و وقتی مجموعه‌های فناور در کشور بزرگ می‌شوند، دیگر سازوکار حمایتی خاصی برای آنها وجود ندارد و چه بهتر که با گذر زمان، وقتی این دست از مجموعه‌ها بزرگ می‌شوند، با توجه به ماهیت فناورانه‌ای که دارند، با سازوکارهای حمایتی مثل تامین مالی مجموعه‌های دانش‌بنیان روبه‌رو باشند.

 


Page Generated in 0/0067 sec