printlogo


کد خبر: 259639تاریخ: 1401/11/12 00:00
دور دنیا

توافق اولیه پیوستن ایران به چارچوب سه‌جانبه روسیه، ترکیه و سوریه
وزیر خارجه روسیه گفت: «توافق اولیه مبنی بر پیوستن ایران به تماس‌های سه‌گانه بین روسیه، ترکیه و سوریه وجود دارد». به گزارش تسنیم، سرگئی لاوروف دیروز در نشست خبری خود با وزیر خارجه مصر درباره پیوستن ایران به چارچوب سه‌جانبه روسیه، ترکیه و سوریه گفت: «توافق اولیه مبنی بر پیوستن ایران به تماس‌های سه‌گانه بین روسیه، ترکیه و سوریه وجود دارد». خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: لاوروف در این نشست خبری همچنین گفت «روسیه از علاقه‌مندی اردوغان به عادی‌سازی روابط با بشار اسد حمایت می‌کند و آماده پیشبرد کارهای مربوطه است». لاوروف در واکنش به اظهارات بلینکن درباره احتمال استفاده از روش‌های نظامی علیه ایران نیز گفت: «غرب ترجیح می‌دهد قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده بگیرد». وی همچنین گفت: «روسیه از اوضاع پیرامون ایران نگران است و تصمیم غرب برای حرکت به سمت لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشتباه فاحشی بود». 
***
الجزیره: اسرائیل در جولان اشغالی آماده‌باش داده است
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از ترس انتقام ایران به دلیل حملات پهپادی اخیر در اصفهان، در جولان اشغالی حالت آماده‌باش اعلام کرده است. به گزارش فارس، خبرنگار شبکه الجزیره خبر داد پس از حمله چند  شب پیش به مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان که به رژیم صهیونیستی منتسب شده، ارتش این رژیم در جولان اشغالی حالت آماده‌باش اعلام کرده است. از سوی دیگر، شبکه 12 رژیم صهیونیستی خبر داد سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نگران حملات انتقامجویانه ایران در واکنش به حملات پهپادی هستند. بر اساس گزارش این شبکه خبری، امکان دارد ایران حملاتی را علیه اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی انجام دهد. روابط عمومی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در اطلاعیه‌ای از حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده‌ها به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در شامگاه هشتم بهمن خبر داد و افزود با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته، یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع قرار گرفت و ۲ فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند. وزارت دفاع اعلام کرد این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشت و خللی در تجهیزات و مأموریت‌های مجموعه ایجاد نکرد و تنها آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد کرد. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی، رژیم موقت صهیونیستی و موساد را پشت حمله شکست‌خورده به مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران اعلام کرده است. 
***
آمریکا احتمال استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره‌جنوبی را رد نکرد
وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه پس از دیدار با همتای کره‌جنوبی خود گفت: آمریکا به وظایفش متعهد است تا کره‌شمالی را از استفاده از هرگونه ابزار نظامی از جمله توانایی‌های هسته‌ای بازدارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با «لی جونگ ساپ» وزیر دفاع کره‌جنوبی عنوان داشت: ایالات‌متحده آمریکا درباره بازداشتن کره‌شمالی نسبت به تسلیحات هسته‌ای مصمم باقی می‌ماند. وی تاکید کرد که پیونگ‌یانگ «تعداد بی‌سابقه‌ای» از اقدامات تحریک‌آمیز را در سال ۲۰۲۲ انجام داده است. آستین گفت هدف از سفر او تعمیق همکاری برای مقابله با چالش‌های امنیتی مشترک و تاکید مجدد بر تعهد ایالات‌متحده به کره‌جنوبی در زمان تشدید تنش و تحریک است. وی در این کنفرانس گفت: ایالات‌متحده بر تعهد بازدارندگی گسترده خود که شامل طیف کاملی از قابلیت‌های دفاعی ایالات‌متحده، از جمله قابلیت‌های دفاعی متعارف، هسته‌ای و موشکی است، محکم می‌ماند. یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز در دیدار با آستین بر لزوم گفت‌وگو بین متحدان برای ایجاد یک سیستم موثر و قدرتمند بازدارندگی گسترده تأکید کرد تا به رفع نگرانی‌های مردم کره‌جنوبی کمک کند. بر اساس بیانیه دفتر وی، یون افزود تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی روزبه‌روز افزایش می‌یابد.
مقامات ایالات‌متحده و کره‌جنوبی همچنین هشدار داده‌اند که پیونگ یانگ ممکن است برای نخستین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ آماده شود. تهدیدهای در حال تحول کره‌شمالی درخواست‌های برخی سیاستمداران و کارشناسان در کره‌جنوبی را برای بازگرداندن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ایالات‌متحده یا حتی برنامه هسته‌ای کره‌جنوبی احیا کرده است، اگرچه مقامات سئول چنین احتمالی را رد کردند. بیش از ۲۸۵۰۰ سرباز آمریکایی به عنوان میراث جنگ ۱۹۵3-۱۹۵0 کره در کره‌جنوبی مستقر هستند که به جای یک معاهده صلح، با آتش‌بس پایان یافت. پیونگ‌یانگ این مانورهای مشترک را به عنوان دلیلی بر نیات خصمانه متحدان محکوم کرده و نمایش‌های نظامی خود را به نمایش گذاشته است. کره‌جنوبی با فشار فزاینده‌ای برای پیوستن به تلاش‌های تحت رهبری ایالات‌متحده برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و کمک به اوکراین در جنگ با روسیه مواجه شده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در جریان بازدید از سئول از کره‌جنوبی خواست حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد. وی به کشورهای دیگری اشاره کرد که سیاست خود را مبنی بر عدم ارائه سلاح به کشورهای درگیر پس از تهاجم روسیه تغییر داده‌اند. لی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات استولتنبرگ گفت اوضاع را زیر نظر دارد اما از توضیح بیشتر درباره هرگونه حمایت نظامی از اوکراین خودداری کرد. 

Page Generated in 0/0197 sec