printlogo


کد خبر: 259642تاریخ: 1401/11/12 00:00
وداع رسمی کارلوس کی‌روش با تیم‌ ملی فوتبال ایران
مسافر تهران در دوحه

سرمربی تیم‌ ملی فوتبال کشورمان در ۳ دوره اخیر جام جهانی، به طور رسمی از پایان حضورش در این تیم خبر داد. کارلوس کی‌روش در فاصله کمتر از ۳ ماه مانده به آغاز جام‌جهانی 2022 قطر جانشین دراگان اسکوچیچ شد و برای دومین‌بار هدایت تیم‌ ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت. او سومین حضورش در رقابت‌های جام‌جهانی با تیم‌ ملی را تجربه کرد اما مانند ۲ دوره قبل (2014 و 2018) این بار هم نتوانست ایران را به مرحله حذفی برساند. کی‌روش با گذشت بیش از ۲ ماه از پایان کار تیم‌ ملی در جام‌جهانی قطر، با انتشار پیامی رسماً پایان همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران را اعلام کرد. در پیام کی‌روش که در حساب کاربری رسمی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده، آمده است: «وقتی سفر جدیدی را آغاز می‌کنم، خاطرات زیادی وجود دارد که با افتخار آنها را نگه خواهم داشت. مایلم از بازیکنان فوق‌العاده‌ام در تیم‌ ملی تشکر کنم. قدردان زحمات کادر وفادار ایرانی‌ام، فدراسیون فوتبال و همه کسانی که از من و میراث تیم‌ ملی حمایت کردند، هستم. از همه هواداران بابت حمایت و الهامبخشی در این چند سال تشکر می‌کنم. به امید آینده».
پس از حذف تیم‌ ملی از بیست‌ودومین دوره جام جهانی، هنوز تکلیف نیمکت تیم‌ ملی مشخص نشده، این در حالی است که پیش از آغاز جام‌جهانی قطر مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران اشاره کرده بودند طبق توافقی که با کی‌روش انجام شده، ممکن است او حتی تا جام ملت‌های آسیا 2023 روی نیمکت تیم‌ ملی باشد. کی‌روش که پیش از این بین سال‌های 2011 تا 2019 به مدت ۸ سال هدایت تیم‌ ملی فوتبال ایران را عهده‌دار بود و برای نخستین‌بار در تاریخ فوتبال کشورمان موفق شد ۲ دوره متوالی تیم‌ ملی را به جام‌جهانی برساند، در روزهای اخیر بحث احتمال حضورش روی نیمکت تیم‌ ملی فوتبال قطر نیز مطرح شده بود؛ موضوعی که به نظر قطعی شده است. این مربی پرتغالی در مجموع ۲ دوره حضورش در تیم ملی، 106 بازی هدایت تیم‌ ملی را بر عهده داشت و آمار 63 برد، 28 تساوی و 15 شکست را از خود بر جا گذاشت.
* کامنت عجیب کنعانی‌زادگان: تو خیانت کردی!
پس از خداحافظی کارلوس کی‌روش از تیم ملی، حسین کنعانی‌زادگان کامنت عجیبی را زیر پست اینستاگرامی سرمربی پرتغالی منتشر کرد. ظهر دیروز بود که کارلوس کی‌روش، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، از تیم‌ ملی و مردم ایران خداحافظی کرد. سرمربی پرتغالی در پایان این پست، با انتشار متنی که رنگ و بوی جدایی می‌داد، نوشت: «از همه هواداران بابت حمایت و الهامبخشی در این چند سال تشکر می‌کنم. به امید آینده». هر چند کی‌روش در متنی که به اشتراک گذاشته صراحتا از جدایی خود خبر نداده اما مشخصا منظور او از جملات منتشر شده، پایان همکاری با فدراسیون فوتبال ایران است.با این حال، پست اینستاگرامی کی‌روش با یک حاشیه جالب توجه همراه شده است. حسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم‌ ملی که در رقابت‌های جام‌جهانی تنها 45 دقیقه در نیمه دوم دیدار با انگلیس به میدان رفت، واکنش عجیبی به پست CQ داشت. کنعانی‌زادگان که در 11 دیدار از مراحل دوم و سوم مقدماتی جام‌جهانی به همراه شجاع خلیل‌زاده ترکیب خط دفاعی را تشکیل داده بودند، سهم چندانی در رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر نداشتند. شجاع در هر ۳ دیدار روی نیمکت نشسته بود و کنعانی نیز فقط در نیمه دوم دیدار برابر سه‌شیرها فرصت بازی را به دست آورد. در واقع، این ۲ مدافع از حامیان اصلی دراگان اسکوچیچ به شمار می‌رفتند و حتی پس از حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی، شایعاتی مبنی بر احتمال کنار گذاشته شدن آنها نیز به گوش می‌رسید که این اتفاق رخ نداد. حالا اما پس از خداحافظی تلویحی کی‌روش از تیم ملی، حسین کنعانی‌زادگان با انتشار کامنتی، سرمربی پرتغالی را به خیانت متهم کرده است. مدافع تیم الاهلی قطر زیر پست کی‌روش نوشته است: «تو به ایران خیانت کردی، نه به من و شجاع». پس از پایان رقابت‌های جام جهانی، کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده حسابی از سرمربی تیم‌ ملی دلخور بودند، چرا که به دلیل انجام بازی‌های متعدد در ترکیب تیم ملی، حضور در جام‌جهانی را حق خود می‌دانستند اما کی‌روش ترجیح داد از سیدمجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی در خط دفاعی استفاده کند و حالا کنعانی‌زادگان پس از اطمینان از جدایی سرمربی تیم ملی، اینگونه او را به خیانت متهم کرده است.
* وقت‌کشی فدراسیون فوتبال برای چیست؟
در این میان نکته عجیب و نگران‌کننده این است که فدراسیون فوتبال هیچ عجله‌ای برای انتخاب سرمربی جدید تیم‌ ملی ندارد و اصلا گزینه‌ای هم مطرح نشده است. این در حالی است که سرمربی آینده تیم‌ ملی در گام اول باید پروژه تغییر نسل را کلید بزند و این یک پروژه زمانبر است. تیم‌ ملی ایران برای اینکه در جام ملت‌های آسیا به عنوان یک مدعی برای کسب عنوان قهرمانی بجنگد، باید از همین حالا کار خود را آغاز کند و وقت‌کشی فدراسیون فوتبال به ضرر تیم‌ ملی تمام خواهد شد. تیم ملی فروردین‌ماه یک فیفادی در پیش دارد که هنوز هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای آن انجام نشده است. در این بین شاید فدراسیون فوتبال قصد دارد کار را به جایی برساند که با توجیه کمبود وقت، در نهایت اهالی فوتبال به یک گزینه معمولی رضایت دهند.

Page Generated in 0/0114 sec