printlogo


کد خبر: 259667تاریخ: 1401/11/12 00:00
معاون اول رئیس جمهور از روند نامناسب توزیع چادر و کاستی‌ها در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی انتقاد کرد
تأکید بر بسیج امکانات برای امدادرسانی

سرمای شدید و بارش برف و باران حال و روز زلزله‌زدگان خوی را ناخوش کرده است. آنها اگرچه در اردوگاه‌ها و زیر چادرها مستقر شده و خیلی از خانوارها نیز در مساجد، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های عمومی اسکان داده شده‌اند اما همچنان نیازمند تأمین سرویس بهداشتی و وسایل گرمایشی هستند. در واقع مردم این منطقه خواستار ارسال اقلام و امکانات بیشتر هستند تا در سرمای زمستان دچار مشکل نشوند. البته نیروهای امدادی و جهادی به صورت گسترده در حال خدمات‌رسانی بی‌وقفه به مردم زلزله‌زده بوده و در بین آنها لوازم گرمایشی و غذای گرم توزیع می‌کنند اما آنها در این شرایط اضطراری نیاز به توجه بیشتری دارند. بنا به این گزارش، زلزله‌ای که با قدرت 5.9 ریشتر ۴ شب پیش شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند که بر اثر آن 1116 نفر مصدوم ‌و 3 نفر جان باختند. بعد از این زلزله بلافاصله مسؤولان کشوری و استانی به منطقه رفتند و ضمن بررسی وضعیت مردم وعده دادند سریعاً اوضاع مردم به شرایط عادی برمی‌گردد و مشکلی نخواهند داشت. گزارش رسانه‌ها از منطقه لزله‌زده خوی حاکی است که هوا در این شهرستان بسیار سرد و برفی است، اما آنچه مردم را در این شرایط رنج می‌دهد کمبود‌ وسایل گرمایشی و بعضا چادر است. 
* بازدید فرماندهان سپاه از «زلزله‌زدگان خوی»
سردار محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام و سردار حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای استان آذربایجان غربی، صبح دیروز سه‌شنبه ۱۱ بهمن از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی بازدید کردند. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از امدادرسانی و آواربرداری به زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: زلزله‌زدگان به طور موقت در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی اسکان داده شدند. اکبر نیکزاد گفت: ارزیابی‌های زمین‌لرزه خوی توسط نیروهای مستقر در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است. هم‌اکنون برای سرعت دادن به عملیات آواربرداری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان نیروهای بنیاد مسکن از استان‌های همجوار شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان به همراه ماشین‌آلات در منطقه حضور دارند. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر تسریع در انجام عملیات آواربرداری، در همکاری با مردم گفت: عملیات آواربرداری در مناطق مختلف زلزله‌زده اولویت‌بندی شده و پس از ارزیابی‌ها تا روز شنبه ۱۵ بهمن آمار نهایی تخریب و تعمیر به مسؤولان ارشد برای اخذ تصمیم ارائه می‌شود. نیکزاد با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری کاری دشوار است و در همکاری با مردم انجام خواهد شد، افزود: همکاری مردم در عملیات آواربرداری مناسب است و با توجه به بسیج تمام نیروها و امکانات، پیش‌بینی می‌شود تا اسکان موقت و امدادرسانی تسریع شود. وی درباره روند اسکان موقت زلزله‌زدگان خوی، توضیح داد: اسکان موقت زلزله‌زدگان از جمله وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر است. در حال حاضر هلال‌احمر و وزارت کشور در همکاری با بسیج، سپاه، ارتش، استانداری، فرمانداری و بنیاد مسکن و سایر نهادها در حال این کار هستند و با توجه به اینکه همه مسؤولان پای کار هستند امیدواریم کار با سرعت مناسب‌تری پیش رود. 
***
اعطای تسهیلات ویژه برای بازسازی واحدهای خسارت دیده در خوی   
معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی از روند توزیع نامناسب چادر در این منطقه انتقاد کرد و از اعطای تسهیلات ویژه برای بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در این شهرستان خبر داد. محمد مخبر عصر دیروز به طور سرزده راهی خوی شد و در میان زلزله‌زدگان این شهرستان حضور یافت. وی در میان زلزله‌زدگان گفت: کارهای خوبی از طرف نهادها، سازمان‌ها و بویژه سپاه و بسیج انجام شده که بخشی از مشکلات مناطق زلزله‌زده خوی را رفع کرده‌اند. وی با انتقاد از روند توزیع چادر در مناطق زلزله‌زده تصریح کرد: متأسفانه قسمتی از نارضایتی مردم از روند نامناسب توزیع چادر و امدادرسانی بود که اگر در اسرع وقت انجام می‌شد شاهد این نارضایتی نبودیم. مخبر افزود: دولت مصمم به رفع مشکلات مناطق زلزله‌زده خوی است و با بسیج تمام امکانات ان‌شاءالله شاهد بازسازی منازل مسکونی تخریب‌شده خواهیم بود. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از اعطای تسهیلات ویژه برای بازسازی واحدهای خسارت‌دیده زمین‌لرزه 5.9 ریشتری این شهرستان خبر داد.

 


Page Generated in 0/0048 sec