printlogo


کد خبر: 259672تاریخ: 1401/11/12 00:00
کمبود پرسنل و تجهیزات نظامی عتیقه، بزرگ‌ترین مشکل ارتش بریتانیا
ژنرال آمریکایی: انگلیس قدرت نظامی درجه ۲ است!

این روزها یکی از مهم‌ترین بحث‌ها میان آمریکا و اعضای اروپایی ناتو بر سر تأمین تسلیحاتی هرچه سریع‌تر اوکراین جنگ‌زده است اما در حالی که به طرز عجیبی، انگلیس به عنوان دومین عضو موثر ناتو پس از آمریکا، در این مجادلات غایب است، شبکه اسکای‌نیوز فاش کرد واشنگتن چندان هم در این زمینه روی روباه پیر حساب نمی‌کند. 
این شبکه انگلیسی فاش کرد یکی از مقامات ارشد پنتاگون از استطاعت نظامی بریتانیا ابراز ناامیدی کرده است. 
به گزارش اسکای‌نیوز، یک ژنرال آمریکایی برجسته که جایگاه مهمی در ساختمان ۵ گوش وزارت جنگ آمریکا در واشنگتن دارد، در پیامی محرمانه به «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس گفته است نیروهای مسلح بریتانیا دیگر همتراز نیروهای قدرت‌های پیشرو جهانی نیستند. بر اساس این گزارش، مقام نظامی ناشناس یانکی به والاس خاطرنشان کرده است: «سال‌ها برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها توسط دولت‌های متوالی لندن، ارتش پادشاهی را به یک «نیروی پوچ» تبدیل کرده است».
در گزارش اسکای آمده است گفت‌وگوی صریح ژنرال آمریکایی با وزیر دفاع بریتانیا و چند مقام انگلیسی دیگر پاییز گذشته انجام شده و جمع‌بندی او درباره توان نظامی و رزمی بریتانیای صغیر برای مقامات لندن بسیار ناراحت‌کننده بوده است. 
او همچنین آنها را چنین تحقیر کرده است: «شما دیگر (در زمینه قدرت نظامی) درجه یک نیستید، بلکه به سختی در درجه دوم قرار دارید».
ژنرال یانکی سپس آمریکا، چین، روسیه و فرانسه را به عنوان قدرت‌های نظامی درجه یک جهان طبقه‌بندی کرده و آلمان و ایتالیا را نماینده ارتش‌های درجه ۲ دانسته است. 
از زمان آغاز جنگ اوکراین که وضعیت مشکوک به جنگ سوم جهانی را تداعی کرده، انگلیسی‌ها نیاز دارند بیش از هر زمان دیگر روی قدرت نظامی‌شان حساب کنند اما چندین منبع نظامی بریتانیایی که نام‌شان فاش نشده است، به شبکه‌های مختلف انگلیسی گفته‌اند ارتش این کشور در حال حاضر در وضعیتی اسفبار به سر می‌برد. 
یکی از آنها اخیر گفته است: «تمام این سرویس (ارتش) قادر به محافظت از بریتانیا و متحدان ما به مدت یک دهه نبوده است».
برخی برآوردهای رسانه‌ای و آکادمیک که در یک سال گذشته درباره توان رزم ارتش روباه پیر و فرتوت صورت گرفته، حاکی از آن است که در صورت وقوع یک جنگ معمولی در حوالی جزیره، مهمات ارتش بریتانیا ظرف چند روز تمام می‌شود. علاوه بر این، نیروهای مسلح آن احتمالا نمی‌توانند از آسمان مملکت پادشاهی چارلز و خاندان باکینگهام در برابر حملات موشکی و پهپادی مشابه آنچه در حال حاضر در اوکراین مشاهده می‌شود، دفاع کنند.
در گزارش اسکای‌نیوز آمده است خانه شماره 10 خیابان داونینگ (مقر نخست‌وزیری انگلیس) بارها بودجه دفاعی کشور را متعاقب پایان جنگ سرد کاهش داده و حالا ارتش بریتانیا را با سخت‌افزارهایی عتیقه برجا گذاشته که دست کم 30 سال قدمت داشته و نیاز مبرم به جایگزینی آنها وجود دارد. 
این گزارش می‌افزاید نقش فعال لندن در تأمین تسلیحات اوکراین در 11 ماه گذشته، توانایی‌های جنگی انگلیس را بیش از پیش کاهش داده است. 
یکی دیگر از موضوعات مهمی که منابع دفاعی ناشناس این کشور بر آن تاکید کرده‌اند، کمبود مزمن پرسنل نظامی است. اسکای‌نیوز ادعا می‌کند با تنها 76000 پرسنل، تعداد نیروهای مسلح بریتانیا کمتر از نصف کادر خود در سال 1990 است. 
با این حال، طبق برنامه‌های دولت محافظه‌کار فعلی، ارتش پادشاهی 3 هزار سرباز دیگر را نیز از پادگان‌ها بیرون خواهد ریخت و کماکان تا چند سال دیگر انتظار نمی‌رود که به روز‌رسانی تسلیحاتی انجام شود. 
به عبارت بهتر، بریتانیا حتی از نظر خود جزیره‌نشین‌ها دیگر به هیچ عنوان شباهتی به نماد شیر شکل پادشاهی‌اش ندارد و آنها پذیرفته‌اند باید در مناسبات جهانی فقط یک روباه مکار باشند. در نتیجه لندن با نفوذ در اتاق‌های رهبری سیاسی و نظامی 2 سوی آتلانتیک، تلاش می‌کند بحران‌هایی مانند اوکراین در اروپا، سوریه و عراق در خاورمیانه یا تایوان در آسیای شرقی را به پا کند و متحدان خود از آمریکا و آلمان گرفته تا ژاپن و استرالیا را درگیر آنها کند و خود به تماشا و مدیریت بحران بنشیند.

Page Generated in 0/0049 sec