printlogo


کد خبر: 259673تاریخ: 1401/11/12 00:00
بزرگان ناتو به اوکراین جنگنده نمی‌دهند!

در حالی ‌که کشورهای پیشاهنگ ناتو در هفته‌های گذشته مدعی ارسال جنگنده به اوکراین برای نبرد با روسیه شده بودند، تا این جای کار تمام اعضای مهم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از زیر بار این ادعا شانه خالی کرده‌اند. 
حالا انگلیس هم به جمع آمریکا، فرانسه و آلمان پیوسته تا برای عدم ارسال جنگنده به اوکراین بهانه بیاورد. این در حالی است که انگلیسی‌ها حتی از ارسال تانک همانند آمریکا و آلمان هم طفره رفته‌اند. رسانه‌های انگلیسی دیروز به نقل از نماینده نخست‌وزیر انگلیس نوشتند  ارسال هواپیمای جنگنده به اوکراین غیرعملی است. در حال حاضر برتری هوایی مطلق روسیه بر سراسر خاک اوکراین که تا مرزهای شرقی اتحادیه اروپایی (لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی) امتداد دارد، بزرگ‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در جنگ مزبور است.
نیروی هوایی اوکراین ناوگانی از جنگنده‌های قدیمی ساخت شوروی سابق دارد که ۳۱ سال پیش از خط مونتاژ خارج شده‌اند و بسیاری از آنها از زمان آغاز جنگ روی زمین یا در نبردهای هوایی منهدم شده‌اند.
به همین دلیل مقامات رژیم کی‌یف، خواستار دریافت هواپیماهای رزمی شده‌اند اما طی 11 ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد تنها یک بار و آن هم جنگنده‌های قدیمی روسی توسط لهستان در قالب قطعات استاک به اوکراین فرستاده شده است.  اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان اخیرا در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل درباره درخواست کی‌یف برای دریافت هواپیماهای جنگنده گفت: «مساله ارائه هواپیماهای جنگنده به اوکراین هرگز مطرح نیست». 
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز هفته گذشته رو در رو با خبرنگاران از مخالفت خود با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین خبر داده بود.

Page Generated in 0/0052 sec