گروه فرهنگ و هنر: یکی از نکات مهم چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، توجه به متن و حاشیه آن است که رسانهها سعی میکنند با یک رقابت نفسگیر آن را پوشش دهند.
چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی کلید خورد که بهروز افخمی با تهیهکنندگی فیلم «استاد» از چهرههای خبرساز روز نخست بود.
هر چند افخمی اعلام کرده بود قصد خداحافظی از کارگردانی سینما را دارد و حتی نسخه بازتدوین شده «فرزند صبح» را به نوعی آخرین فیلم خود در سینمای ایران خوانده بود اما امسال پرکارتر از همیشه در عرصه سینما حاضر است؛ هم برای فیلم تازه خود با عنوان «صبح اعدام» پروانه ساخت دریافت کرده، هم بعد از یک دوره وقفه بار دیگر اجرای برنامه تلویزیونی «هفت» را بر عهده گرفته تا این برند سینمایی تلویزیون با حضور وی احیا شود و هم در مقام تهیهکننده، یک فیلم جنجالی را به ویترین جشنواره چهلویکم رسانده است.
بهروز افخمی حالا دیگر شناختهشدهتر از آن است که نیازی به یادآوری رزومهاش برای سینمادوستان باشد؛ اما نمیتوان کتمان کرد که همواره و در هر جایگاهی، گویی علاقه ویژهای به حاشیه دارد؛ علاقهای که خودش هم گاهی با لبخندی شیطنتآمیز حین گفتن جملههای خاص و موضعگیریهای شاذ، آن را عیان میکند.
جشنواره چهلویکم امسال با فیلم «استاد» کلید خورد؛ فیلمی از یک کارگردان فیلماولی به نام عماد حسینی که تهیهکنندگیاش را بهروز افخمی بر عهده داشته است. از همین حالا و بر اساس شنیدهها، میتوان حدس زد که این فیلم از فیلمهای جنجالی جشنواره امسال خواهد بود؛ فیلمی که دست روی یکی از سوژههای ملتهب سالهای اخیر گذاشته و به ماجرای اتهام تعرض به بانوان از سوی چهرههای شناختهشده پرداخته است.
عصر دیروز و پس از پایان سانس اول اکران فیلم در پردیس ملت، بهروز افخمی مقابل اصحاب رسانه قرار گرفت که با پرسش و پاسخهای داغی میان او و خبرنگاران مواجه بودیم، بویژه که همین چند روز پیش او در گفتوگوی مشروحی با خبرگزاری ایسنا به ارائه نظرات خود درباره نسبت سینماگران با حوادث اخیر پرداخته بود و این موضعگیریها بازتاب ویژهای در محافل رسانهای داشت.
افخمی اما چند ساعت بعد از حضور در نشست رسانهای جشنواره، با نخستین قسمت از سری جدید «هفت» در قاب تلویزیون ظاهر شد و بنا بر آنچه از سوی تهیهکننده برنامه اعلام شده است، قرار است با همراهی امیر قادری و میلاد دخانچی، فیلمهای جشنواره را به چالش بکشد. اینکه این چالش قرار است با فیلمی به تهیهکنندگی خود او کلید بخورد هم از نکات جالبتوجه است و باید دید منتقدان مهمان افخمی چقدر او را با نخستین فیلم جشنواره به چالش خواهند کشید!
* نشست خبری فیلم «استاد»
بهروز افخمی تهیهکننده فیلم استاد میگوید این روزها دوره «میتو» تمام شده و جای آن را هشتگ «من بیناموسم» گرفته است. نشست خبری فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیهکنندگی بهروز افخمی عصر دیروز چهارشنبه ۱۲ بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. این نشست خبری که اجرای آن برعهده محمدرضا مقدسیان بود، با حضور کارگردان، تهیهکننده و هدیه حسینینژاد و سجاد بابایی، بازیگران این پروژه سینمایی برگزار شد. در ابتدای نشست، بهروز افخمی، تهیهکننده فیلم گفت: فیلم را برای نخستین بار امروز به طور کامل دیدم و فکر میکنم فیلم گرمی است و از آن به عنوان تهیهکننده راضی هستم. حتی شنیدم کسی هم هنگام نمایش فیلم از سالن خارج نشده و این بسیار خوب است. در ادامه عماد حسینی، کارگردان فیلم درباره مفهوم فیلم توضیح داد: فکر میکنم مخاطب باید از فیلم مفهوم خاص خود را داشته باشد اما موضوع فیلم یک موضوع جهانی است که شامل مواجهه قدرت با زنان است و این مساله طی یک سال گذشته در کشور ما شنیده میشود و من فکر کردم این موضوع را میتوان با سینما به جامعه گوشزد کرد. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره اینکه چرا در ایران فیلم درباره تجاوز زیاد ساخته میشود، بیان کرد: مگر چند فیلم درباره تجاوز در ایران ساخته شده است، این در حالی است که در کشورهای دیگر در باره این مساله فیلمهای زیادی ساخته شده است. من در این فیلم سعی کردم واقعیت شخصیتها را نشان دهم و معتقدم فیلم موضع خاص خود را نسبت به موضوع تعرض دارد. وی درباره اینکه به دنبال نقد جریانهای فمینیستی در فیلم است یا خیر، تاکید کرد: متن فیلم استاد یک متن اورجینال است، البته نقدهایی هم به برخی جریانهای فمینیستی داشتیم. وی درباره شباهت این فیلم با «فروشنده» ادامه داد: هر چند فیلم من و فروشنده اصغر فرهادی درباره تجاوز است اما من هیچ شباهتی بین این ۲ فیلم نمیبینم. در ادامه بهروز افخمی درباره بودجه فیلم توضیح داد: هزینه تولید فیلم کمتر از 3.5 میلیارد تومان بوده است و فکر نمیکنم با این فیلم بتوان فساد را در سینمای ایران برطرف کرد. افخمی درپاسخ به اینکه دوره فیلمهای آپارتمانی تمام شده و چرا این فیلم را ساختهاند، بیان کرد: من خودم گفتم دوره فیلمهای آپارتمانی تمام شده است، من برای ساخت این فیلم استخاره کردم، چرا که دوره «میتو» تمام شده دوره هشتگ «من بیناموسم» رسیده است. میخواستم این فیلم کمدی باشد، چرا که کسی «میتو» را جدی نمیگیرد اما در استخارهای که داشتم، وعدههای خوبی از قرآن داشتم. ما بدون کمک هیچ نهاد دولتی موفق شدیم این فیلم را تمام کنیم.