printlogo


کد خبر: 259677تاریخ: 1401/11/13 00:00
پرونده چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بسته شد
درخشش تئاتری‌ها

محمدعلی میرزایی: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»؛ این حکایت جشنواره تئاتر فجر امسال است؛ جشنواره‌ای که برخی سال‌ها در انحصار چهره‌ها و بعضا سلبریتی‌هایی بود که جز حرکت‌های پوپولیستی، آورده دیگری برای حوزه نمایشی نداشتند. این جماعت امسال اما با حربه «تحریم» سعی بر نشان دادن خود داشتند که در این امر، موفق ظاهر نشدند. امسال تئاتر دریچه دیگری برای هنرمندان واقعی گشود؛ هنرمندانی که از دل شهرستان‌ها با ابتکار و تلاش‌ مضاعف، کارهای ارزنده و مناسبی را در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه بردند که پیش‌تر «وطن امروز» در برخی پرونده‌های خود به اختصار به آنها پرداخت. چهل‌ویکمین جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر که از ۲۵ دی با بخش رادیوتئاتر آغاز به کار کرده بود، سه‌شنبه شب ۱۱ بهمن به کار خود پایان داد.  مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کوروش زارعی دبیر این رویداد و مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر در تالار وحدت  برگزار شد و در حالی که ظرفیت تالار وحدت تکمیل شده بود، عده‌ای هم خارج از ظرفیت و به صورت ایستاده نظاره‌گر مراسم اختتامیه بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و پس از آن از «‌الله‌قلی نظری» از هنرمندان تئاتر گرگان تجلیل شد. همچنین در این بخش از «سیدمحمد احمدی» از هنرمندان تئاتر قم نیز تجلیل به عمل آمد. احمدی بعد از حضور روی صحنه تالار وحدت، از سوءاستفاده برخی خارج‌نشینان از اتفاقات درون ایران انتقاد کرد.  آخرین بزرگداشت مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم به تجلیل از «محمد الهی» از بازیگران و کارگردان‌های پیشکسوت تئاتر خراسان اختصاص داشت. الهی پس از حضور روی سن گفت: امیدوارم تمام مسؤولان ما مثل کوروش زارعی دلسوز تئاتر باشند، چون هیچ وقت فاصله میزش را با بچه‌های شهرستانی زیاد نکرد و همراه آنها بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تبریک اعیاد ماه رجب و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و بیان کرد: خوشحالم که مراسم اختتامیه جشنواره با حضور معنادار اهالی هنر در حال برگزاری است. از زحمات معاونت هنری، دبیر و داوران جشنواره که تلاش کردند این رویداد به بهترین شکل برگزار شود تشکر می‌کنم. از همه هنرمندان خارجی و ایرانی حاضر سپاسگزارم. امسال بعد از چند سال جشنواره منطقه‌ای برگزار شد که اعجاب و شگفتی در بر داشت. 
محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد: حضور هنرمندان برای همه ما روحیه‌بخش بود و من می‌خواهم امشب از همه اهالی تئاتر تشکر کنم که خوش درخشیدند؛ چه در استان‌ها و چه در این 10 روزی که جشنواره در تهران برقرار بود. خدا را شکر می‌کنیم که هنرمندان با این شور و شعف در جشنواره حاضر شدند. ما شعار عدالت فرهنگی را سرلوحه کارمان قرار دادیم و امشب با درخشش هنرمندان شهرستانی خلائی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد. اسماعیلی با تشکر از همه مدیران کل ارشاد استان‌ها و استانداران استان‌های مختلف برای برگزاری چنین جشنواره باعظمتی تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر باید در همان ترازی که نام آن را یدک می‌کشد برپا شود. ما در همه حوزه‌ها این تغییر ریل را حس می‌کنیم و اتفاقی که در تئاتر افتاد بسیار بزرگ بود. از امروز ما به عنوان خادمان شما تعهد می‌دهیم همه زیرساخت‌های لازم را برای گسترش تئاتر در جای جای تئاتر و کشور فراهم کنیم و شما اهالی تئاتر از این ظرفیت‌ها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور استفاده کنید. وی در پایان یادآور شد من از نمایندگان مجلس و همه مدیران و هنرمندانی که گرمای وجودشان در تالار وحدت احساس شد کمال تشکر و قدردانی را دارم. 
***
معرفی برگزیدگان
در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:
برگزیدگان بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای ایران 
در این بخش از محمدرضا مرتضوی کارگردانی نمایش «کلاه‌قرمزی» به عنوان استعداد جوان تجلیل شد.
طراحی لباس
* برگزیده: لیلا ندایی برای نمایش «شاه اسماعیل» 
موسیقی 
برگزیده: مهدی کرمی برای نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سرپرسی لورن و شرکا»
طراحی صحنه
برگزیده: مصطفی حیات برای نمایش «آگنی‌تاژ» 
بازیگری مرد
رتبه اول: فرشید سلامت بابت نمایش «شاه اسماعیل» 
بازیگری زن
رتبه اول: مریم دهقانی برای نمایش «هاراگیری» 
کارگردانی
رتبه اول: سیدمحمدهادی هاشم‌زاده بابت نمایش «اسب قاتلین» 
نمایشنامه‌نویسی
رتبه اول: رسول حقجو بابت نمایش «آگنی تاژ» 
* جایزه‌های ویژه
اول: هیأت داوران با توجه به هماهنگی موثر در ایجاد فضا و یکدستی تلاش بازیگران برای برانگیختن تخیل و نگه داشتن نمایش در مسیر منتهی به سلیقه زیبایی‌شناسانه گروه اجرایی، با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال به نماینده گروه، از بازی و حضور جدی بازیگران در لحظه لحظه فضای نمایشی طراحی شده برای نمایش «اسب قاتلین» قدردانی کرد. 
دوم: هیأت داوران به درخواست دبیرخانه پنجمین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان و امور فرهنگی شهرداری اصفهان از میان نمایش‌های کمدی حاضر در این بخش از جشنواره، جهت ترغیب نمایشگران به رویکرد کمدی در اجرا، برای دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، رضا محمدیان و حسین قاسمی، کارگردانان نمایش «پهلوان قلیچ» را به عنوان برگزیده این نگاه معرفی کرد. 
نمایش برگزیده به مفهوم مطلق: هیأت داوران به اتفاق آرا نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده را به عنوان اثر برگزیده این بخش به مفهوم مطلق معرفی کرد. 
* بخش مسابقه تئاتر ملل 
طراحی نور
برگزیده: منوچهر رحیمی برای نمایش «ایرانیان» از ایران 
طراحی گریم
برگزیده: آلاله بیگدلی برای نمایش «ایرانیان» از ایران 
طراحی لباس
برگزیده: محبوبه سلطانی برای نمایش «ایرانیان» از ایران 
طراحی صحنه
برگزیده: احمد الجابری برای نمایش «مدق الحنا» از عمان 
بخش موسیقی 
برگزیده: بهرنگ عباسی برای نمایش «مکبث زار» از ایران 
بازیگری زن
برگزیده: مرجان آقانوری برای نمایش «آلاء» از ایران 
بازیگری مرد
برگزیده: حیدر جمعه برای نمایش «امل» از عراق 
نمایشنامه‌نویسی
برگزیده: اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران 
کارگردانی 
قدردانی: اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران 
خلیلی بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی عنوان کرد: من ۲۵ سال است در لایه‌های مختلف آموزشی تدریس می‌کنم. تقاضا دارم هنرستان مدرسه تئاتر ایلام را که با ۲۰۰ میلیون تومان قابل بازسازی است، تجهیز کنید. بیشتر بازیگران با استعداد این نمایش از این هنرستان هستند. 
برگزیده: جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق 
بهترین نمایش
برگزیده: جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق 
بعد از اهدای جوایز بخش‌های مختلف رقابتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حضور کورش زارعی، دبیر جشنواره از اعضای هیأت داوران بخش بین‌الملل این دوره از تئاتر فجر قدردانی شد.

 


Page Generated in 0/0064 sec