printlogo


کد خبر: 259683تاریخ: 1401/11/13 00:00
دور دنیا

اسلامی: باید اهداف و برنامه سفر گروسی به تهران مشخص باشد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت اینکه با وجود بازرسی‌های گسترده از ایران باز هم احساس نگرانی می‌کنند، نشان می‌دهد دشمنان ایران ادبیات و عملیات تخریبی را علیه ما دنبال می‌کنند اما ما از اینها تاثیر نمی‌گیریم. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با زمان سفر گروسی به ایران اظهار کرد: این سفر نیازمند تدوین و محتواست و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد. خود ایشان اعلام کرده چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند، بیان شد. وی درباره بازنگری در سطح امنیت تاسیسات هسته‌ای با تاکید بر اینکه به لحاظ امنیتی و حفاظتی نظام پدافندی خوبی داریم، گفت: پوشش پدافند هوایی کشور قدرتمند است و سازمان هم تمهیداتی دارد و دشمن همواره ناکام مانده و خواهد ماند. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تغییر سطح غنی‌سازی در ایران تصریح کرد: ما طبق قانون اقدام راهبردی کار می‌کنیم و خود آنها هم مقید به قانون هستند و قانون ما هم در چارچوب پادمان است. ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و به آن پایبندیم. وی درباره اجلاس شورای حکام گفت: نفوذ صهیونیستی و دشمنی علیه ایران باید خاتمه یابد و همین طور که در چند روز اخیر دیدید جبهه‌شان را تغییر دادند؛ اول گفتند تمرکزمان روی ایران و تحولات سیاسی است اما بعدا اعلام کردند برنامه‌ای برای تغییر رژیم ایران نداریم. این اقدامات آنها نشان‌دهنده دشمنی است. اسلامی در پاسخ به اینکه اقدامی کرده‌ایم که تا اجلاس بعدی شورای حکام به سوالات آژانس پاسخ داده شود؟ گفت: همه اینها پاسخ داده شده است و هیچ مورد بدون پاسخی وجود ندارد، پاسخ‌ها را تفصیلی دادیم. ما دعوت کردیم و آمدند و باز هم از آنها دعوت می‌کنیم بیایند و پاسخ‌ها را بشنوند اما این مسأله وقتی حل می‌شود که آنها اراده کنند که باور کنند. 
***
مذاکرات با ایران؛ محور اصلی سفر وزیر خارجه عربستان به عراق
وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای از سفر امروز وزیر خارجه عربستان به بغداد با محوریت بررسی ازسر‌گیری مذاکرات با ایران و پرونده‌های امنیتی و اقتصادی دیگر خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از شفق نیوز، در بیانیه وزارت خارجه عراق درباره سفر فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان به بغداد آمده است که وی در این سفر با فواد حسین، همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. منابع مطلع در این باره گفتند بن‌فرحان در راس یک هیات بلند پایه سعودی به بغداد سفر می‌کند و طی آن دیدارهایی با مقامات عراقی خواهد داشت و با آنها درباره پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، همچنین بررسی پرونده ازسرگیری مذاکرات عربستان و ایران تحت نظارت دولت عراق گفت‌وگو خواهد کرد. 
وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در حاشیه نشست اخیر مجمع داووس ۲۰۲۳ تحت عنوان «آینده روشن در میان چالش‌های ژئوپولیتیک» گفته بود «ریاض در تلاش است راهی برای گفت‌وگو با ایران پیدا کند، چراکه گفت‌وگو بهترین راه برای کاهش اختلاف‌ها است». عراق تاکنون میزبان ۵ دور از مذاکرات بین ایران و عربستان بوده است. 
***
پکن: ژاپن و ناتو دست از دامن زدن به تهدید چین بردارند
سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه گفت پکن امیدوار است ژاپن و ناتو از دامن زدن به مسأله تهدید چین و تحریک تقابل منطقه‌ای دست بردارند و از آن اجتناب کنند. به گزارش اسپوتنیک، روز سه‌شنبه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست خبری با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت: رفتار چین برای توکیو و ائتلاف نظامی ناتو مایه نگرانی است و چین در حال افزایش چشمگیر نیروهای نظامی از جمله تسلیحات اتمی، ارعاب همسایگان و تهدید تایوان است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک نشست خبری گفت: چین همواره یک مدافع ثبات و صلح منطقه و بین‌الملل بوده و این برای همه مشخص است. امیدواریم طرف‌های مرتبط به مسأله تهدید چین و تحریک تقابل منطقه‌ای دامن نزنند. وی افزود: ژاپن باید قاطعانه به دنبال توسعه صلح‌آمیز باشد و از اقداماتی که تضعیف‌کننده اعتماد مشترک بین ۲ کشور است و به ثبات و صلح منطقه‌ای آسیب می‌رساند، دوری کند. این دیپلمات چینی ادامه داد: ناتو نیز باید نقش خود را به عنوان حافظ امنیت اروپا حفظ کند و به یاد داشته باشد که منطقه آسیا - پاسیفیک محلی برای درگیری‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی نیست. وی در ادامه گفت: ائتلاف نظامی ناتو باید به طور جدی بررسی کند که چه نقشی در حفظ امنیت اروپا ایفا کرده است. من می‌خواهم تاکید کنم که منطقه آسیا - اقیانوسیه میدان مبارزه ژئوپلیتیکی نیست و ذهنیت جنگ سرد و رویارویی بلوکی در اینجا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. 
***
اذعان نتانیاهو به اقدامات خرابکارانه اسرائیل در ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نقش این رژیم در برخی عملیات‌های خرابکارانه در ایران اذعان کرد. بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: اسرائیل اقدام‌هایی علیه برخی تولیدات تسلیحاتی در ایران انجام داده است. او از تایید اینکه آیا اسرائیل در حمله پهپادی اخیر به یکی از تاسیسات نظامی در اصفهان نقش داشته است یا نه، خودداری کرد. نتانیاهو گفت: من هیچ‌گاه درباره عملیات‌های ویژه صحبت نمی‌کنم. هر موقع انفجاری در خاورمیانه رخ می‌دهد، اسرائیل مقصر یا مسؤول آن دانسته می‌شود؛ گاهی ما [مسؤول] آن هستیم، گاهی هم نه. 

Page Generated in 0/0070 sec