printlogo


کد خبر: 259698تاریخ: 1401/11/13 00:00
اخبار

ایجاد 65 هزار طرح اشتغال‌ در مناطق محروم از ابتدای سال
رئیس هیات‌مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از ایجاد 65 هزار طرح اشتغال‌ در مناطق محروم از ابتدای سال خبر داد. محمود عسکری‌آزاد با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری 65 هزار طرح اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور توسط بنیاد برکت به بهره‌برداری رسیده است و همین تعداد طرح نیز در نوبت دریافت تسهیلات تا پایان امسال قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این 65 هزار طرح اشتغال‌ اجتماع‌محور باعث ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای 195 هزار نفر از ساکنان مناطق محروم و روستایی کشور به شکل مستقیم و غیرمستقیم شده است. عسکری‌آزاد با تاکید بر شکل‌گیری بنیاد برکت با هدف محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و روستایی کشور، گفت: براین اساس، یک مسیر بر مبنای خواست، اراده، مشارکت و همکاری مردم طرحی شده که راهی جدید در نظام مدیریتی کشور است. وی تصریح کرد: راهبرد بنیاد برکت توانمندسازی و قدرت دادن به انسان‌هایی است که قدرتمند هستند اما زمینه شکوفایی برای آنها وجود نداشته است. عسکری‌آزاد با اشاره به حضور و فعالیت این بنیاد در 14 هزار روستای کشور اظهار داشت: فعالیت در این تعداد روستا و تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور در حالی است که بنیاد برکت حتی یک کارمند استخدامی در استان‌ها ندارد و هیچ ساختار و تشکیلاتی را راه‌اندازی نکرده است. وی افزود: همکاران بنیاد برکت در سطح کشور از خود مردم هستند و برای مردم کار می‌کنند. بر اساس این رویکرد، ظرف 5 سال اخیر 260 هزار طرح اشتغال با ظرفیت‌ 780 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد شده است. به گفته عسکری‌‌آزاد، در حال حاضر 950 مجری و تسهیلگر این بنیاد در مناطق محروم و روستایی کشور در حال فعالیت هستند.
***
برپایی تورهای گردشگری نیم‌روزه در پایتخت همزمان با دهه فجر
همزمان با شروع ایام دهه مبارک فجر، اجرای ویژه‌برنامه‌های اعلام‌شده از سوی ستاد گردشگری شهرداری تهران آغاز شد. روابط‌عمومی ستاد گردشگری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد: راهیان نور انقلاب اسلامی «بهار آزادی» و شب سپید انقلاب از ویژه‌برنامه‌های اعلام‌شده از سوی ستاد گردشگری تهران است که با هدف آشنایی شهروندان با مکان رویدادهای گردشگری انقلاب و ارائه خدمات به علاقه‌مندان واحدهای گردشگری مناطق بیست‌ودوگانه، سرای محلات و موزه‌ها برگزار می‌شود. همچنین طرح راهیان نور انقلاب اسلامی«بهار آزادی» در قالب اجرای تورهای نیم‌روزه از سوی محلات به سمت مراکز گردشگری انقلابی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه برای شهروندان اجرا می‌شود و در ویژه‌برنامه «شب سپید انقلاب» با هماهنگی‌های انجام شده در روز ۱۸ بهمن‌ماه مراکزی همچون برج آزادی، باغ موزه قصر، خانه تیمورتاش (موزه جنگ)، خانه موزه شهید مدرس و سراسر نمای مقاومت موزه ملی دفاع انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس تا ساعت ۲۲ پذیرای مخاطبان خواهند بود. بر اساس گزارش سایت شهر، علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه جامع گردشگری شهر تهران به نشانی Visit.tehran.ir مراجعه کنند.
***
پرداخت وام بلاعوض مسکن به خانوارهای کم‌درآمد
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مجلس درخواست کرده به برخی خانواده‌های کم‌درآمد و محروم علاوه بر وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت با نرخ سود ۵ درصد، مبالغی هم به صورت بلاعوض پرداخت شود. به گزارش ایسنا، تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاها ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد و مدت‌زمان ۲۰ ساله است. بنا به گفته رئیس بنیاد مسکن، در حال حاضر این تسهیلات با زنجیره سفته ۳ نفره عملیاتی شده است. از طرف دیگر بنیاد مسکن در نشستی که اخیرا با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشته، درخواست کرده در قالب بودجه سال ۱۴۰۲ برای برخی از خانوارهای کم‌درآمد و محروم در کنار پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، مبالغی هم به صورت بلاعوض لحاظ شود تا خانه‌دار شدن افراد محروم شتاب بیشتری بگیرد. این پیشنهاد توسط مجلس در حال بررسی است اما آن طور که اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن گفته، اعضای کمیسیون عمران مجلس از آن حمایت کرده‌اند. همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۳۳۳ میلیون یورو از طریق شرکت ملی نفت ایران به تامین مسکن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یافته است. بنیاد مسکن مسؤولیت احداث 1.6 میلیون واحد از طرح ۴ میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد که طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مسؤولان بنیاد هم‌اکنون ۳۱۸ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است. 
***
وجود 5 میلیون هکتار منطقه غبارخیز در کشور
 مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور شامگاه سه‌شنبه در نشست کارگروه مهار ریزگردهای استان سیستان‌وبلوچستان گفت: در کشور نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار منطقه غبارخیز داریم. طهماسبی با بیان اینکه ۳۵ میلیون هکتار از مناطق فرسایشی شناسایی شده که از آنها ۴ میلیون تن غبار کمتر از ۲۰ میکرون تولید می‌شود، گفت: ۵ میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار آن  متعلق به سیستان‌وبلوچستان است. وی افزود: برای همین منظور سند ۱۰ ساله مهار ریزگردها برای سیستان‌وبلوچستان در سطح ملی تصویب و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شده است. معاون عمرانی استاندار سیستان‌وبلوچستان هم در این نشست با اشاره به شرایط اقلیمی و تاثیر خشکسالی‌ها در چند سال اخیر و افزایش غبار در منطقه بویژه در شمال استان گفت: تا زمانی که منابع مالی لازم در این زمینه‌ها تخصیص نیابد کارها با کندی روبه‌رو خواهد شد. بیجار افزود: عدم تخصیص بودجه نباید عاملی برای کندی روند امورات باشد و هر دستگاهی بر اساس وظیفه باید اقدامات لازم را انجام داده و تخصیص منابع مالی در این زمینه باید روند را سرعت بخشد.

Page Generated in 0/0056 sec