printlogo


کد خبر: 259700تاریخ: 1401/11/13 00:00
تداوم بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور؛ سازمان هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد
احتمال وقوع سیل در ۲۳ استان
کاهش دما تا ۷ درجه و ماندگاری هوای سرد در کشور

به دنبال فعالیت سامانه بارشی در اغلب استان‌های کشور، سازمان هواشناسی نسبت به تقویت سامانه بارشی و بارش برف و باران، همچنین احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتی معابر در ۲۳ استان و وزش شدید باد و افزایش ارتفاع امواج در شمال و جنوب کشور هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار سطح نارنجی‌ از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف ظرف امروز (پنجشنبه) خبر داد. بر اثر این مخاطره جوی، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در مرکز ناوگان حمل و نقل رخداد بهمن پیش‌بینی می‌شود.
* بارش‌ها تقویت می‌شود 
بارش ‌ها تا پایان هفته ادامه دارد؛ آن طور که سازمان هواشناسی نسبت به شدت بارش‌ها هشدار صادر کرده است. این سازمان با اعلام تقویت سامانه بارشی، درباره انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس طی امروز هشدار صادر کرد. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره تقویت سامانه بارشی، امروز  بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید در برخی استان‌ها تداوم دارد. همچنین در نواحی با اقلیم گرم نیز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید تداوم دارد. هواشناسی برای مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها نیز بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف را پیش‌بینی کرده است. بر این اساس، امروز در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، جنوب استان‌های فارس و بوشهر، بارش برف و بارندگی‌ها با شدت بیشتری ادامه دارد. 
* کاهش دما تا ۷ درجه و ماندگاری هوای سرد در کشور
سازمان هواشناسی از کاهش دما بین ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و ماندگاری هوای سرد در غرب، شمال غرب، مرکز، شمال شرق و استان‌های قزوین، البرز، سمنان و تهران تا یکشنبه ۱۶ بهمن خبر داد. بر اثر این مخاطره، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و افزایش مصرف سوخت پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، مدیریت مصرف سوخت و حامل‌های انرژی از جمله گاز، احتیاط لازم و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در سفرهای بین‌شهری بویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از صعود و عدم اسکان در ارتفاعات، محافظت و عایق‌بندی لوله‌ها و منابع آب و آمادگی ارگان‌های ذی‌ربط، تامین سوخت کافی و جایگزین برای سالن‌های پرورش گلخانه و مرغداری‌ها را با توجه به افت دما توصیه کرد.
* تداوم بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور  
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از فعالیت سامانه بارشی در اکثر نقاط کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بارش برف و باران پنجشنبه (امروز) در آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، شمال استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری و برخی نقاط استان‌های فارس، کرمان، یزد و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا جمعه (فردا) نیز در شمال غرب ارتفاعات البرز و شمال شرق بارش رخ خواهد داد. از بعدازظهر شنبه (۱۵ بهمن) مجددا در شمال غرب و یکشنبه (۱۶ بهمن) در شمال غرب و شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان گفت: طی ۳ روز آینده خلیج‌فارس نیز مواج خواهد بود. 
* آبگرفتگی و کولاک برف در ۲۸ استان کشور
سرپرست سازمان امدادونجات دیروز با اشاره به آبگرفتگی و کولاک برف در ۲۸ استان کشور، از امدادرسانی و رهاسازی ۶۷۹ خودرو از برف در ۲ روز گذشته خبر داد. بابک محمودی با اشاره به شرایط جوی نامساعد، آبگرفتگی و کولاک برف در 28 استان کشور، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در بازه زمانی 10 تا 12 بهمن پرداخت و گفت: امدادگران جمعیت هلال‌احمر در ۲ روز، به 25 استان، 95 شهرستان، 127 منطقه شامل ١١٣ محور، 4 شهر،  9 روستا و یک منطقه عشایری امدادرسانی کردند. وی با اشاره به اینکه 227 تیم عملیاتی، شامل 760 نفر در امدادرسانی شرکت کردند، ادامه داد: در این مدت‌زمان، به 8950 نفر امدادرسانی شد و 233 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند.
* سد شهدای گمنام «تنگه حمام» سرپل‌ذهاب سرریز شد
فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه هم‌اکنون حجم مخزن ۶۹ میلیون متر مکعبی سد شهدای گمنام «تنگه حمام» پر از آب شده است، گفت: آب این سد با افزایش حجم نیم میلیون متر مکعبی سرریز شد. صدرالله بابلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به بارش نزولات آسمانی و سرریز شدن سد شهدای گمنام این شهرستان، هیچ نگرانی درباره این رخداد نداریم. وی اظهار کرد: در صورت بالا رفتن حجم مخزن سد و افزایش دبی در روزهای آینده، دریچه‌های تحتانی این سد برای کاهش حجم آب سد باز و به رودخانه «قوره‌تو» هدایت می‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec