printlogo


کد خبر: 259774تاریخ: 1401/11/17 00:00
دور دنیا

دیدار امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور کوبا
وزیر امور خارجه در آخرین مرحله از سفر خود به آمریکای لاتین، شنبه ۱۵ بهمن با «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا دیدار کرد و درباره موضوعات مورد علاقه در حوزه‌های دوجانبه و مسائل بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه ایران و کوبا و مرور روابط دوجانبه، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و توسعه همکاری‌های فیمابین تأکید کرد. وی از همکاری کوبا در تولید انواع واکسن مشترک در ایران قدردانی کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین ضمن ابراز خرسندی از سطح همکاری‌ها در موضوعات بین‌المللی، حمایت قاطع ایران از کوبا و محکومیت تحریم‌ها و مداخله خارجی در این کشور را مورد تاکید قرار داد.
میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا نیز در این دیدار با تمجید از تاریخ و فرهنگ ایران، پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی و فنی ایران در سایه تحریم‌ها را ستودنی خواند و بر علاقه‌مندی خود نسبت به افزایش تماس‌ها و مراودات فیمابین تأکید کرد. وی تحولات منطقه آمریکای لاتین و جهان را واجد فرصت‌های نوینی برای تقویت چندجانبه‌گرایی خواند و افزود: کوبا به رغم فشارها مصمم به همکاری با کشورهای دوست و رفع موانع و چالش‌های پیش رو است. رئیس جمهور کوبا افزود: دولت آمریکا فقط به منافع خود می‌اندیشد و ارزشی برای دیگران قائل نیست. ما استقلال سیاسی خود را به بهای سنگینی به دست آورده‌ایم و آن را حفظ خواهیم کرد. طرفین در این دیدار بر توسعه همکاری‌های پزشکی، دارویی، تجهیزات پزشکی و واکسن تأکید کردند. وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر رئیس‌جمهور کوبا در دیدار با برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا آخرین تحولات روابط ۲ کشور در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.
امیرعبداللهیان در ملاقات با همتای کوبایی خود عنوان کرد: در عرصه مناسبات سیاسی، روابط در عالی‌ترین سطح خود برقرار بوده و هر 2 کشور در مسیر حفظ استقلال و مخالفت با یکجانبه‌گرایی دارای نگاه و اهداف مشترک هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین وقایع مداخله‌گرایانه خارجی در امور داخلی کوبا و ترغیب آمریکا به ایجاد اغتشاش در کوبا در ١١ جولای ٢٠٢۱ را محکوم کرد و گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی سیاست همزمان اعمال تحریم و مداخله از طریق بروز و تشویق اغتشاشات در کشورهای مستقل را دنبال می‌کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین تاکید کرد سیاست تحریم‌های یکجانبه و قلدرمأبانه آمریکا محکوم به شکست است.
وزیر خارجه کوبا نیز در این دیدار تحریم‌های یکجانبه و مداخلات خارجی در امور داخلی کشورها را محکوم کرد و مراتب قدردانی خود و دولت کوبا از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کوبا را بیان داشت. وی همچنین افزود کوبا از حق همه کشورها برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز حمایت می‌کند. امیر عبداللهیان همچنین شنبه شب در هاوانا با معاون نخست‌وزیر کوبا دیدار کرد و آخرین تحولات روابط ۲ کشور بویژه در حوزه روابط اقتصادی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد. ریکاردو کابریساس روئیس در این دیدار عنوان کرد: موضوعاتی که قرار است امروز درباره آن گفت‌وگو کنیم از چند سال پیش درباره آن در حال مذاکره هستیم. امیدواریم سفر شما نقطه عطفی برای تقویت روابط بین ۲ کشور باشد.
***
بورل: برجام نمرده است
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تاکید کرد برجام هنوز نمرده است. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل در مصاحبه اختصاصی خود با رسانه اسپانیایی‌زبان
columnadigital در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: خود این توافق که به معنای عدم تبدیل شدن [ایران] به یک قدرت هسته‌ای در ازای مشارکت این کشور در تجارت بین‌الملل بویژه صادرات نفت بود، به طور عملی بازسازی شده بود. وی ادامه داد: ترامپ بدون هزینه آن را نابود کرد. اگرچه توافق بدرستی کار می‌کرد اما [ایالات‌متحده] از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملا به پایان رسید، هر چند پس از آن امکان رسیدن به نقطه پایان وجود نداشت. اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در پاسخ به این سوال که آیا برجام کاملا متوقف شده است؟ تاکید کرد: متوقف شده اما نمرده است. بورل افزود: نه! [نمرده است] اما بستگی به من دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم. این را می‌دانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر کرده است. 
***
زرادخانه تسلیحات سنگین انگلیس خالی شده است
ارتش انگلیس اعلام کرد تمام تسلیحات سنگینش را به اوکراین فرستاده و انبارهای تسلیحاتی انگلیس حالا خالی است. فرماندهان نظامی انگلیس به دنبال یافتن جایگزینی برای ۳۰ سامانه توپخانه‌ای «ای‌اس۹۰» هستند که وعده‌اش را به اوکراین داده‌اند. تصمیم انگلیس برای ارسال این تسلیحات به اوکراین، ۲ هنگ توپخانه‌ای سلطنتی انگلیس را بی‌سلاح گذاشته است. منبعی دیگری گفت: اگر سلاح نداشته باشیم، نمی‌توانیم بجنگیم و آموزش دهیم. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس متعهد شد جایگزینی این تسلیحات را هرچه سریع‌تر انجام دهد اما این سلاح‌های جدید در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۲۰۲۹ آماده نمی‌شود.

Page Generated in 0/0113 sec