printlogo


کد خبر: 259787تاریخ: 1401/11/17 00:00
ارتباط خیلی از روستا‌ها در مناطق سردسیر در پی تداوم نزولات جوی همچنان قطع است
بارش 3 متری برف در لرستان
در پی فعال شدن سامانه جدید بارشی در کشور سازمان هواشناسی نسبت به احتمال وقوع سیل در ۲۷ استان هشدار داد

با ورود سامانه جدید بارشی، بارش برف و باران سراسر کشور را فرا می‌گیرد. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمال وقوع سیل در 27 استان کشور طی روزهای آینده دور از انتظار نیست. بارش‌ها که عمدتا به صورت برف سنگین از هفته گذشته در اغلب استان‌های کشور بویژه در مناطق غرب و جنوب غربی باریدن گرفت، موجب شده است تا در برخی مناطق چون لرستان ارتفاع برف به 3 متر برسد و راه‌های روستایی زیادی مسدود شود. حال با فعال شدن سامانه بارشی جدید، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت این سامانه، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف خبر می‌دهد. این وضعیت جوی طی امروز دوشنبه ۱۷ بهمن در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، شمال فارس، ایلام، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، جنوب اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد و روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و شمال شرق خوزستان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات، احتمال انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، وقوع صاعقه، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه برق و گاز وجود دارد. 
سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسؤول، خودداری از هرگونه عملیات کشاورزی و تردد ماشین‌آلات روی زمین‌های کشاورزی، اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عایق‌بندی و انتقال کندوهای زنبور عسل به مناطق غیر آبگیر را توصیه می‌کند. همچنین این سازمان با صدور هشدار زردرنگ نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف و احتمال کولاک برف، رخداد مه و کاهش دید هشدار داد. این مخاطرات در روز دوشنبه ۱۷ بهمن در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، شمال بوشهر، لرستان، اردبیل و کرمانشاه، روز سه‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، تهران، البرز، مرکزی، قزوین، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، بوشهر، نیمه شمالی کرمان، فارس، لرستان و کردستان، روز چهارشنبه 19 بهمن اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قم، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان و همدان و روز پنجشنبه 20 بهمن در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان و کرمانشاه دور از انتظار نخواهد بود. بر اثر چنین شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیرهای کوهستانی، احتمال انسداد محورهای روستایی بر اثر شدت بارش برف یا باران، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه برق و گاز وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی را توصیه می‌کند. سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به نفوذ توده هوای سرد و کاهش محسوس دما هشدار داد. 
این وضعیت در اواخر وقت سه‌شنبه ۱۸ بهمن در شمال غرب، چهارشنبه (۱۹ بهمن) در مناطق شمال غرب و غرب و دامنه و ارتفاعات البرز، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و پنجشنبه (۲۰ بهمن) مناطق شمال غرب و غرب و شمال شرق و شرق و مرکز و دامنه و ارتفاعات البرز، گیلان، مازندران و گلستان دور از انتطار نخواهد بود. بر اثر این مخاطرات احتمال افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. 
* راه ارتباطی ۴۰ روستای دلفان همچنان قطع است
در پی بارش سنگین برف طی چند روز گذشته فرماندار دلفان گفت: راه ارتباطی ۴۰ روستای شهرستان به دلیل بارش برف و سقوط بهمن همچنان قطع است. به گزارش مهر، اصغر قهرمانی اظهار داشت: بر اثر بارش برف و سقوط بهمن در گردنه «اشکنی» شهرستان دلفان، راه ارتباط زمینی ۴۰ روستا و ارتباط مخابراتی منطقه «اتیوند» بعد از ۵ روز همچنان قطع است. 
وی گفت: به دلیل ارتفاع ۳ متری برف در این منطقه، ماشین‌آلات راهداری مرتب دچار نقص فنی می‌شوند. فرماندار دلفان بیان داشت: از شب شنبه ماشین‌آلات کمکی برای تسریع در بازگشایی مسیر به منطقه اعزام شدند. 
***
بارش باران و برف در تهران از امشب   
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان کمی ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد ملایم و بارش باران و برف در تهران از اواخر وقت دوشنبه (۱۷ بهمن) پیش‌بینی می‌شود. امروز دوشنبه ۱۷ بهمن در صورت عدم مهار منابع آلاینده‌های جوی به دلیل عدم وزش باد قابل ملاحظه، غبار رقیق دور از انتظار نخواهد بود. با ورود سامانه بارشی جدید از اواخر وقت دوشنبه (۱۷ بهمن) تا پایان هفته با فعالیت متناوب سامانه بارشی افزایش ابر و در بعضی ساعات بارش برف و باران در سطح استان در نیمه‌شمالی بارش برف در ارتفاعات، برف و کولاک برف گاهی همراه با مه پیش‌بینی می‌شود. عمده بارش‌ها برای اواخر وقت دوشنبه و طی روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) در مرکز و نیمه‌جنوبی به صورت بارش باران گاهی همراه با رعد و برق و روز پنجشنبه (۲۰ بهمن) به صورت برف و باران است. همچنین از اواخر وقت سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه تا صبح پنجشنبه در سطح استان وزش باد بویژه در بخش‌های جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد شدید مورد انتظار است. تا روز سه‌شنبه شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود و سپس تا پایان هفته روند کاهش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز ۱۷ بهمن نیمه‌ابری تا ابری همراه با غبار صبحگاهی با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها بارش باران و در شب وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

Page Generated in 0/0066 sec