printlogo


کد خبر: 259792تاریخ: 1401/11/17 00:00
اخبار

رشد 35 درصدی  اعتبارات بودجه سلامت
رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه سلامت در لایحه بودجه 1402، از رشد 35 درصدی اعتبارات بودجه سلامت و اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه درمانی دهک‌های کم‌درآمد فاقد پوشش بیمه‌ درمان خبر داد.
‌رضا عوض‌پور با بیان اینکه اعتبارات بودجه سلامت در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به سال 1401 بالغ بر 35 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در این لایحه رشد اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال 1401 به ترتیب بالغ بر 50 و 53 درصد پیش‌بینی شده است.
عوض‌پور افزود: همچنین در این لایحه، رشد منابع یک درصد، ارزش افزوده سهم سلامت 152 درصد، اعتبارات سازمان بیمه سلامت 80 درصد و درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها 76 درصد منظور شده است.
وی مجموع بودجه امسال حوزه سلامت را 318.664 میلیارد تومان اعلام کرد که با رشد 35 درصدی در لایحه بودجه 1402 به 400.396 میلیارد تومان رسیده است.
رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه افزود: در بودجه سلامت، مبلغ 46 هزار میلیارد تومان از یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز مربوط به ۲ میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی اختصاص‌‌یافته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که باید به بانک مرکزی اختصاص یابد، همچنین در اجرای طرح دارویار و آزادسازی قیمت داروهای تولید داخل کشور، در ۳ مرحله جمعاً مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر پایه تخصیص یافته است.
***
صادرات بیش از 9.9 میلیارد دلاری محصولات حوزه معدن و صنایع معدنی کشور
صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه به ۹‌ میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار رسید. این آمار مشتمل بر ۳۹ میلیون و ۱۴۸ هزار تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی است که رشد ۳ درصدی از این نظر نشان می‌دهد.
بیشترین میزان صادرات در این مدت در زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با ۸ میلیون و ۶۸۵ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار بوده است که ۴۶.۶ درصد از مجموع صادرات را تشکیل می‌دهد. پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار، زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۸۹۴ میلیون دلار، «سایر معدن و صنایع معدنی» با ۸۸۰ میلیون دلار و زنجیره روی با ۵۲۰ میلیون دلار، در رتبه‌های دوم تا پنجم صادرات قرار دارند. بیشترین رشد صادرات در این مدت مربوط به زغال‌سنگ و کک با ‌هزار و ۲۳۲ درصد به ارزش ۳۲۹ میلیون دلار بوده است.
در ۱۰ ماهه امسال ۴۷۷ میلیون دلار گندله سنگ‌آهن، ۲۹۰ میلیون دلار محصولات زنجیره سیمان، ۱۶۱ میلیون دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط و ۱۵۰ میلیون دلار آهن اسفنجی از کشور به مقاصد مختلف صادر شد.
حوزه معدن و صنایع معدنی کشور در دی‌ماه ۱۴۰۱ موفق به صادرات ۸۶۴ میلیون دلار کالاهای تولیدی خود شده که کاهش صادرات ۳۰ درصدی نسبت به آذرماه و افت ۲۴ درصدی سالانه دارد.
بر پایه این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور ۳ میلیون و ۶۲۴ هزار تن انواع محصولات به ارزش ۳ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار وارد کرده‌اند. بیشترین میزان واردات در زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار بوده است.
***
تعیین سقف قیمت فرآورده‌های نفتی روسیه از سوی غربی‌ها
اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو گروه 7 و استرالیا سقف قیمت 45 تا 100 دلاری را برای فرآورده‌های نفتی روسیه تعیین کرده‌اند.
به نقل از تاس، اتحادیه اروپایی به همراه گروه 7 و استرالیا بسته به نوع فرآورده‌های نفتی سقف قیمت 45 و 100 دلار را برای فرآورده‌‌‌‌‌های نفتی روسیه تعیین کرده‌اند.
این سقف برای شرکت‌های غربی و قلمروهای تحت کنترل آنها لازم‌الاجرا خواهد بود و تا یکم آوریل اجرایی می‌شود.
قرار شده به فاصله هر ۲ ماه روی سقف قیمتی تعیین شده تجدیدنظر شود. از امروز هم ورود فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپایی ممنوع خواهد بود. شورای اتحادیه اروپا، دیروز موضوع تعیین سقف قیمت برای فرآورده‌های نفت روسیه را تصویب کرد.
سقف قیمتی 45 دلار در هر بشکه مربوط به مازوت و نفتا است و دیگر محصولات نفتی روسیه با سقف قیمت 100 دلار در هر بشکه آنگونه که غربی‌ها تعیین کرده‌اند امکان فروش خواهد داشت.
در عین حال اما شاهد افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در بازار داخل روسیه هستیم، به‌گونه‌ای که فروش فرآورده‌های نفتی در بورس بین‌المللی کالای سن‌پترزبورگ در ماه ژانویه 7.5 درصد رشد کرده و به 2.1 میلیون تن رسیده است.

Page Generated in 0/0065 sec