printlogo


کد خبر: 259800تاریخ: 1401/11/17 00:00
خطر فاجعه شیمیایی در پی سانحه ریلی شمال شرق آمریکا

یک سانحه ریلی، مناطق شمال شرقی آمریکا را در وحشت شیمیایی فرو برده است. در واپسین ساعات جمعه گذشته بخش مهمی از یک قطار باری 140 واگنی، در فاصله‌ای نزدیک از مرز شرقی ایالت اوهایو با ایالت پنسیلوانیا از ریل خارج شد. 
به گزارش  مقامات ایالتی، حدود 50 واگن این قطار از ریل خارج شده، که 10 رام آن حامل مواد سمی و خطرناکی است که در صورت نشت یا انفجار مخازن، می‌تواند باعث بروز یک فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شود. به گزارش هیات ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات‌متحده (NTSB)، 16ساعت پس از خروج قطار از ریل در حوالی روستای فلسطین شرقی در ایالت اوهایو، این واگن‌ها همچنان در آتش می‌سوخت. ماموران آتش‌نشانی و امدادی در ابتدا جرات نزدیک شدن به واگن‌های حامل مواد سمی را که دچار آتش‌سوزی شده بودند نداشتند چرا که هر لحظه ممکن بود انفجاری در مخازن حامل مواد شیمیایی خطرناک روی دهد ما در ادامه برخی آتش‌نشانان با لباس‌های ویژه «هزمت» - عایق در مقابل مواد خطرناک- به واگن‌های واژگون شده مشتعل نزیک شدند. اواخر روز شنبه و پس از آنکه رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای چندین انفجار در محل سانحه قطار خبر دادند، مایکل گراهام، عضو هیات‌مدیره NTSB اعلام کرد: «این یک صحنه آتش‌سوزی فعال است».
به گفته وی، 10 واگن خارج شده از ریل حاوی مواد خطرناک شیمیایی است، از جمله ۵ رام حامل وینیل‌کلرید است؛ گازی بی‌رنگ که برای ساخت لوله‌های ساختمانی و سایر محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. طبق هشدار موسسه ملی سرطان آمریکا، قرار گرفتن در معرض وینیل‌کلرید خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را در پی دارد. هیات ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات‌متحده اعلام کرده فعلا تنها مقدار کمی وینیل‌کلرید از طریق دستگاه‌های فشار ویژه آزادسازی شده است که برای جلوگیری از انفجار روی واگن‌های قطار نصب شده‌اند. آژانس حفاظت از محیط‌زیست اوهایو نیز به سی‌ان‌ان گفته است تا عصر شنبه هیچ سطح خطرناکی از آلودگی هوا در منطقه اطراف سقوط این واگن‌ها کشف نکرده است. 
با این حال دستور تخلیه اجباری برای افرادی که در شعاع 1.6 کیلومتری از این سانحه زندگی می‌کنند صادر شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، نزدیک به 2 هزار نفر یعنی نیمی از جمعیت روستای مزبور تخلیه شده‌ است. گفتنی است گزارشی مبنی بر تلفات یا جراحات ناشی از خروج از ریل گزارش نشده است، با این حال هنوز مقامات ایالت اوهایو مشخص نکرده‌اند که دلیل خروج قطار از ریل چه بوده و این حجم عظیم مواد سمی به کجا منتقل می‌شده است.

Page Generated in 0/0073 sec