printlogo


کد خبر: 259802تاریخ: 1401/11/17 00:00
رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران استان آذربایجان‌غربی: تسهیلات پرداختی به زلزله‌زدگان باید به‌موقع و کافی باشد
تأکید رئیسی بر تسریع بازسازی خوی

رئیس‌جمهور در جمع مردم زلزله‌زده خوی گفت: دولت همه توان خود را برای حل مشکلات مناطق زلزله‌زده به کار خواهد گرفت تا با توجه به برودت هوا، مردم هر چه سریع‌تر بتوانند منازل خود را بازسازی کرده و از چادرها و شرایط اسکان موقت به خانه‌های خود بازگردند.
زلزله‌زدگان خوی به دلیل برودت هوا و بارش برف و باران، شرایط مناسبی ندارند و هر چند در کمپ‌های اضطراری اسکان داده شده‌اند و نیروهای امدادی و جهادی همچنان در حال خدمت‌رسانی به مردم این منطقه هستند اما همچنان نیازمند برخی ملزومات گرمایشی‌اند. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور روز گذشته به منظور بازدید میدانی از روند رسیدگی به مناطق زلزله‌زده خوی، وارد این شهرستان شد. وی در جمع زلزله‌زدگان خوی با تاکید بر بسیج امکانات برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات مردم این منطقه اظهار داشت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد آرامش هر چه سریع‌تر به منطقه بازگردد. سیدابراهیم رئیسی در سفر به شهرستان خوی، در جمع مردم زلزله‌زده ساکن در اردوگاه شهرک ولیعصر شهر خوی گفت: امروز برای رسیدگی به مشکلات مردم منطقه و بررسی حضوری مسائل، در جمع مردم این شهرستان حاضر شده‌ام. رئیس‌جمهور با اشاره به سفر معاون اول خود و وزیر کشور به منطقه گفت: مسؤولان گزارش‌های خود را ارائه کردند اما احساس بنده این بود که باید خودم بیایم و از نزدیک وضعیت و شرایط را ببینم. وی از ارائه گزارش استاندار آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی و بررسی پیشنهادات وی درباره اعطای تسهیلات به مردم برای بازسازی خرابی‌های زلزله در نخستین جلسه هیات دولت خبر داد. رئیسی در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی، با حضور در روستای بدلان که در منطقه‌ای صعب‌العبور واقع شده است، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف و روند امدادرسانی، در جمع اهالی این روستا گفت: جا دارد از همه دست‌اندرکاران امدادرسانی و مسؤولان استان که از نخستین ساعات وقوع زلزله مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند، قدردانی کنم. رئیس‌جمهور با اشاره به اتمام مراحل امدادرسانی‌های اضطراری و اسکان موقت زلزله‌زدگان اظهار داشت: امروز هم در مرکز شهرستان و هم در این روستا و بخش‌های دیگر دیدیم که مصالح تامین شده و ماشین‌آلات لازم برای آغاز بازسازی نیز در منطقه مستقر و عملیات آواربرداری آغاز شده است. وی با بیان اینکه استاندار آذربایجان غربی در نخستین جلسه دولت پس از این بازدید گزارش مفصلی از وضعیت ارائه خواهد کرد، افزود: استاندار پیشنهادات خوبی در زمینه روند بازسازی و اعطای تسهیلات به مردم دارد که در این جلسه بررسی و تصویب خواهد شد تا با توجه به برودت هوا، مردم هر چه سریع‌تر بتوانند منازل خود را بازسازی کنند و از چادرها و شرایط اسکان موقت به خانه‌های خود بازگردند و وضعیت در منطقه عادی شود. وی تصریح کرد: وقوع حوادث و بروز بحران‌هایی مثل زلزله ناگزیر و غیرقابل پیشگیری است اما این همت، کمک و همراهی مردم است که پس از وقوع یک بحران می‌تواند به مدیریت آن کمک کند و انسجام و همدلی مردم خوی بسیار به روند امدادرسانی کمک کرده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه زلزله‌زدگان یقین بدانند دولت با همه توان کنار آنهاست تا مشکلات ‌و آلام آنان کاهش یابد، خاطرنشان کرد: با همت مسؤولان و دست‌اندرکاران امدادرسانی و همراهی مردم روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در مدت کوتاهی به انجام خواهد رسید. وی با تاکید بر بسیج امکانات برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات منطقه اظهار داشت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد آرامش هر چه سریع‌تر به منطقه بازگردد، البته مردم منطقه هم باید با هوشیاری اجازه ندهند فضای شایعات، اسباب نگرانی‌شان را فراهم کند.
در این سفر، جلسه ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی ویژه شهرستان خوی به ‌ریاست رئیس‌جمهور با حضور استاندار، نماینده ولی‌فقیه و سایر مسؤولان کشوری و استانی در فرمانداری خوی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در این جلسه با بیان اینکه دولت کنار مردم مناطق زلزله‌زده قرار گرفته است و تمام تلاش خود را برای بازسازی این مناطق در اسرع وقت به‌کار می‌گیرد، اظهار داشت: مراحل نجات زلزله‌زدگان از زیر آوار و اسکان موقت آنان با موفقیت انجام شد. ‌مراحل نوسازی باید هرچه سریع‌تر آغاز شود تا شرایط لازم برای بازگشت مردم به زندگی عادی در منطقه فراهم آید. وی با قدردانی از خدمات ارائه‌شده به زلزله‌زدگان افزود: از دستگاه‌های دولتی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و جمعیت هلال‌احمر بابت حضور جهادی در منطقه و ارائه خدمات سریع به زلزله‌زدگان قدردانی می‌کنیم. وی‌ با اشاره به ایجاد 110 اردوگاه اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی گفت: این مقدار خدمات ارائه‌شده در یک شرایط بحرانی کارنامه خوبی است که باید یک الگو در مدیریت بحران محسوب شود. رئیسی با اعلام اینکه نوسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در روستاهای صعب‌العبور شهرستان خوی آغاز شده است، افزود: اقدامات جهادی فوق‌العاده‌ای در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است، به ‌طور مثال پس از زلزله مهر در این شهرستان، تاکنون بیش از ‌‌هزار واحد مسکونی در عرض چند ماه بازسازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است. وی‌ با تأکید بر اینکه در بازسازی مناطق زلزله‌زده باید دقت لازم را داشت، اظهار کرد: بازسازی مناطق آسیب‌دیده باید به ‌اندازه‌ای مقاوم و دارای استانداردهای لازم باشد که اطمینان لازم را برای مقابله با حوادث غیرمترقبه ایجاد کند. رئیسی با تصریح به اینکه تسهیلات لازم برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ارائه خواهد شد، ادامه داد: تسهیلات ارائه‌شده باید کافی و بموقع بوده و مدت‌زمان بازپرداخت مناسبی داشته باشد. رئیس‌جمهور ‌همچنین بر ضرورت جلوگیری از شایعه‌پراکنی برای خدشه‌دار کردن امنیت روانی مردم زلزله‌زده تاکید کرد و گفت: نهادهای امنیتی باید عوامل شایعه‌ساز را که موجب نگرانی مردم می‌شوند شناسایی کنند. انتظار می‌رود رسانه‌ها با بیان حقایق برای مردم در حفظ آرامش آنان نقش‌آفرینی بیشتری کنند. رئیسی حفظ آرامش در شرایط بحران را لازمه موفقیت دانست و اضافه کرد: طی بازدیدی که از مردم مناطق زلزله‌زده داشتم، خوشبختانه روحیه مردم خوب بود که نشانگر مناسب بودن خدمات ارائه‌شده و فرهنگ اصیل مردم این منطقه است. مردم خوی شهدا و جانبازان بسیاری نثار انقلاب کرده‌اند و همواره پایبند به ارزش‌های اسلام، انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بوده‌اند. وی‌ تأکید کرد: برای آغاز مرحله بازسازی به شهرستان خوی سفر کردیم‌ و در این راستا مردم بدانند دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
‌* تأمین اعتبار بازسازی و نوسازی منازل زلزله‌زدگان
رئیس‌جمهور پس از بازدید از روستای زلزله‌زده بدلان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ‌عزیزان هلال احمر، سپاه، بسیج و دیگر مجموعه‌ها کنار هم در منطقه تلاش کرده‌اند. مردم و امدادگران کنار هم بودند که نیازمند قدردانی است. وی با بیان اینکه بخش اول کار یعنی امداد و نجات بخوبی انجام شده، است، افزود: بخش دوم هم اسکان اضطراری بود که انجام شده است و با سرعت به‌ سوی اسکان دائم می‌رویم. رئیسی تصریح کرد: مرحله اسکان دائم نیازمند بازسازی و نوسازی است که در دستور کار است و اعتبارات لازم را تأمین می‌کنیم تا مردم با همکاری دستگاه‌های اداری بازسازی را آغاز کنند. وی تأکید کرد: در هوای سرد منطقه، تحمل شرایط برای افرادی که در چادر زندگی می‌کنند بویژه کودکان عزیز سخت است و باید هر چه سریع‌تر این شرایط پایان پذیرد و آرامش ایمن و مطلوب در شهر خوی حاکم شود.

Page Generated in 0/0069 sec