printlogo


کد خبر: 259803تاریخ: 1401/11/17 00:00
رئیس سیا اعتراف کرد در سفر ۳۰ ساعته ماه پیش خود به کی‌یف حداقل ۶ ساعت را از ترس پهپادهای ایرانی در پناهگاه‌ها سپری کرده است
شاهد وحشت رئیس سیا
* ویلیام برنز: 6 ماه آینده جنگ در اوکراین کلیدی خواهد بود

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی سخنانی در دانشگاه جورج‌تاون از نگرانی‌های آمریکا در سطح جهان در سال جاری گفت و خاطرنشان کرد که 6 ماه آینده در اوکراین کلیدی خواهد بود.
ویلیام برنز روز پنجشنبه گفت روابط نظامی فزاینده میان ایران و روسیه «به‌ طور ویژه‌ای نگران‌کننده» است.
رئیس سیا در ارتباط با سفر ۳۰ ساعته ماه پیش خود به کی‌یف به منظور دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که همزمان با 2 حمله پهپادی روس‌ها با استفاده از پهپادهای ایرانی «شاهد۱۳۶» بود، گفت حداقل ۶ ساعت آن را در پناهگاه‌ها سپری کرده است.
برنز این صحبت‌ها را در دانشگاه جورج تاون مطرح کرد؛ جایی که «جایزه ترینر برای تعالی در رفتار دیپلماسی» به او اعطا شد. معاون سابق وزیر خارجه آمریکا همچنین به عنوان سفیر در اردن خدمت کرده و در دوران دولت اوباما با آغاز مذاکرات پشت ‌پرده با ایران، راه را برای توافق هسته‌ای 2015 هموار کرد.
در همین رابطه روزنامه جروزالم‌پست هفته گذشته با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نوشت: آنتونی بلینکن در پایان سفر ۲ روزه خود به اسرائیل اعلام کرد با توجه به افزایش روابط ایران و روسیه، اسرائیل باید کمک‌های خود به اوکراین را افزایش دهد. 
بلینکن روز سه‌شنبه گفت: «تعمیق روابط تهران با مسکو و تسلیحات پیچیده‌ای که آنها در حال مبادله هستند، از جمله دلایلی است که ما با اسرائیل اهمیت حمایت از همه نیازهای اوکراین را مطرح کردیم».
به نوشته جروزالم‌پست، این واضح‌ترین بیانیه‌ای است که او (بلینکن) تا امروز درباره اختلاف نظر بین واشنگتن و اورشلیم بر سر موضع تقریبا بی‌طرف‌ اسرائیل در قبال روسیه بیان کرده است.
این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: اسرائیل در حمایت از اوکراین از کشورهای غربی عقب مانده است و فقط در بیانیه‌ها و رای‌گیری‌های خود در سازمان ملل از نظر دیپلماتیک از کی‌یف حمایت می‌کند. اوکراین، اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا برای مقابله با موشک‌ها و پهپادها، تسلیحات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهد. در همین ارتباط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در گفت‌وگو با رادیو محلی فرانسه تأکید کرد دولت متبوعش مساله انتقال سامانه گنبد آهنین به اوکراین را بررسی خواهد کرد، با این حال تأکید کرد نمی‌تواند تضمین کند چنین اتفاقی رخ دهد. وی گفت: ما سیاست‌ها و منافع خود در منطقه را بررسی خواهیم کرد و شاید کمک اسرائیل به اوکراین در زمینه‌های دیگری باشد. نتانیاهو اظهار داشت: برای این منظور ما باید مسائل دیگر از جمله فعالیت‌ نزدیک نیروی هوایی اسرائیل و روسیه در سوریه را هم در نظر بگیریم. ما به هیچ‌وجه به ‌دنبال تقابل نظامی با روسیه نیستیم.
وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفته این کشور یک شرکت سازنده عمده و اصلی پهپادهای ایرانی را تحریم کرده است. بلینکن با تاکید بر نقش مهم این شرکت ایرانی در تولید پهپادها گفت تحریم این شرکت به دلیل عرضه پهپاد به روسیه در جریان جنگ اوکراین است.
وی همچنین گفت: «ایالات متحده 8 فرد ایرانی مسؤول را در شرکت پرآور پارس که یک شرکت ایرانی سازنده هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، مورد تحریم قرار داده است».
پیش از بیانیه وزیر خارجه آمریکا، وب‌سایت وزارت خزانه‌داری این کشور با انتشار بیانیه‌ای از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران خبر داده بود. در این ارتباط ادعا شده است این تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای ایرانی و مرتبط با عدم اشاعه سلاح و همچنین برنامه مقابله با تروریسم انجام شده است.
***
آمریکا استقرار موشک‌های میان‌برد در ژاپن را بررسی می‌کند     
بر اساس اطلاعات منابع آگاه در مسائل آمریکا و ژاپن که خواستند نام‌شان فاش نشود، واشنگتن در حال ارزیابی ارسال موشک‌های میان‌برد به ژاپن در راستای بخشی از برنامه تقویت نیروهای دفاعی خود در برابر چین در دریای چین شرقی و چین جنوبی است. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، روزنامه سانکی ژاپن در مقاله‌ای از برنامه آمریکا برای ارسال موشک‌های میان‌برد در راستای برنامه تقویت نیروهای خود در این کشور خبر داد. این روزنامه بدون اشاره به منابع خود افزود ممکن است در برنامه ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ژاپن سلاح‌های فراصوتی دوربرد نیز وجود داشته باشد و توکیو آماده شروع مذاکرات جدی پیرامون قبول این تجهیزات است. این رسانه ژاپنی همچنین گفته تصمیمی درباره مکان هنوز گرفته نشده اما ممکن است جزیره کیوشو در جنوب ژاپن مورد برررسی قرار گیرد. ژاپن و آمریکا برای تقویت نیروهای نظامی خود در جزایری که دریای چین شرقی را از اقیانوس آرام غربی جدا می‌کنند در تلاشند، چرا که این جزایر به تایوان نزدیک هستند. 

 


Page Generated in 0/0071 sec