printlogo


کد خبر: 259804تاریخ: 1401/11/17 00:00
سناریوی ادامه‌دار چینی‌ها پای بالن سوم هم در میان است
بالن‌های تحقیر واشنگتن

اقدام جنجالی ارتش آمریکا برای سرنگون کردن بالن چینی بر فراز اقیانوس اطلس با استفاده از جنگنده اف-22 همچنان خبرساز است و حالا وزارت دفاع چین به آمریکا در این باره هشدار داده است.
منابع رسانه‌ای پکن خبر دادند که وزارت دفاع چین به اقدام ارتش آمریکا در سرنگون کردن بالن چینی اعتراض و اعلام کرد این اقدام پاسخ پکن را به دنبال خواهد داشت. به گزارش «سی‌ان‌‌بی‌سی»، وزارت دفاع چین اقدام آمریکا علیه بالن چینی را «حمله» توصیف کرد و هشدار داد این اقدام «یک واکنش افراطی» بوده است.
«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد چین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از ابزارهای لازم برای مقابله با شرایط مشابه استفاده کند. این مقام ارشد چین توضیح بیشتری درباره اینکه منظور او از هشدار به آمریکا درباره مقابله چین با «شرایط مشابه» چیست، ارائه نداد.
شامگاه شنبه به دنبال چند روز جنجال درباره ورود بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور سرنگونی این بالن را داد. ارتش آمریکا با اعزام یک جنگنده اف-۲۲ این بالن را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کرد؛ بالنی که چین گفته بود یک بالن «غیرنظامی» و برای دریافت اطلاعات هواشناسی بود.
وزارت خارجه چین تصمیم روز شنبه «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای صدور مجوز حمله یک جنگنده رادارگریز پیشرفته «اف-۲۲» برای سرنگون کردن بالن چین را بشدت مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را «واکنش افراطی صریح و نقض جدی عرف بین‌المللی» توصیف کرد.
در حالی ‌که ارتش آمریکا برای بازیابی بقایای بالن چین که در آب‌های کم عمق در حدود شش مایل دریایی در امتداد ساحل کارولینای جنوبی فرود آمده بود، یک کشتی نجات ارسال کرد، وزارت خارجه چین روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، «نارضایتی شدید خود و اعتراض به اعمال زور آمریکا برای حمله به یک کشتی‌ هوایی غیرنظامی ناشناس» را ابراز کرد. پکن در بیانیه خود حق انتقام‌گیری از این اقدام واشنگتن را برای خود قائل شده و تاکید کرده است: «چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت مربوطه حمایت خواهد کرد و در عین حال این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات بیشتری در پاسخ به این اقدام انجام دهد».
بایدن گفته ابتدا می‌خواست چهارشنبه هفته گذشته و درست یک روز قبل از آنکه پنتاگون برای نخستین بار به طور آشکارا اعلام کرد یک وسیله هوایی مشکوک را ردیابی کرده است، دستور سرنگونی آن‌ را صادر کند، با این ‌حال مقام‌های دفاعی آمریکا او را متقاعد کرده بودند تا زمان اطمینان حاصل شدن از اینکه خطری برای مردم روی زمین ایجاد نمی‌کند، صبر کند و تاکید کرده بودند این بالن به‌رغم  پرواز بر فراز چند مکان نظامی حساس آمریکا در ارتفاع حدود 18 کیلومتری، تهدید ملی ایجاد نکرده است.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، چین را متهم کرده بود که از این بالن به عنوان تلاشی برای «جاسوسی از مکان‌های راهبردی در قاره آمریکا» استفاده کرده بود اما با این‌حال پکن اصرار داشت این بالن یک کشتی هوایی غیرنظامی بوده که کاربرد تحقیقاتی داشته و برای اهداف هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گرفته و به دلیل حوادث غیرمترقبه از مسیر اصلی که برنامه‌ریزی شده بود، منحرف شده است. 
یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن نامش به خبرنگاران گفت: ایالات‌متحده اطمینان بسیار بالایی دارد که این یک بالن چینی در ارتفاع بالاست که برای جمع‌آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالن مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از ۳ انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی «مالمستروم» است.
این‌ حادثه به تعویق سفر برنامه‌ریزی‌شده «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به پکن منجر شد و وی پرواز بالن چین بر فراز آسمان آمریکا را «نقض صریح حاکمیت ایالات متحده» توصیف کرد. در پی جنجال نفوذ بالن چینی به آسمان آمریکا، «شینهوا» خبرگزاری دولتی چین خبر داد که رئیس سازمان هواشناسی این کشور از کار برکنار شد؛ اقدامی که برخی تحلیلگران معتقدند تلاش برای تقویت موضع پکن مبنی بر این است که پرواز این بالن در ارتفاع بالا بر فراز قاره آمریکا ماهیت غیرنظامی و عمدتا اهداف هواشناسی داشته است.
یک منبع ناشناس به روزنامه واشنگتن‌پست گفت احتمالا سومین بالن جاسوسی چین در نزدیکی ایالات‌متحده آمریکا در حال فعالیت است اما مقامات اعلام نخواهند کرد که مکان آن کجاست. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، این منبع ناشناس گفت: صرفا اطلاعاتی درباره اهداف این بالن‌ها منتشر شده اما مقامات دقیقا نمی‌دانند این بالن‌ها چه کاری انجام می‌دهند. روز پنجشنبه پنتاگون از رویت نخستین بالن جاسوسی چین بر فراز مونتانا خبر داد. سپس روز جمعه، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون گفت دومین بالن جاسوسی چین این‌بار بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه نسبت به حضور این بالن‌ها بر فراز آلاسکا مطلع شده بود. در نتیجه، درنگ بایدن در منهدم کردن این بالن‌ها خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته است و در عین حال خواستار استعفای او هستند. از زمان جنگ جهانی دوم، این نخستین‌بار بود که ارتش آمریکا یک هواگرد خارجی را در خاک خودش منهدم کرد. سرنگون کردن بالن چینی پس از آن اتفاق افتاد که دولت آمریکا دستور داد تمام پروازها بر فراز ساحل کارولینای جنوبی متوقف شود؛ امری که بیانگر انجام یک اقدام امنیت ملی از سوی آمریکا بود. پس از این اقدام، جو بایدن گفت: ما با موفقیت آن (بالن) را سرنگون کردیم و من از هوانوردان‌مان که این کار را کردند تشکر می‌کنم. ژوئیه ۱۹۴۲ ژاپن یک حمله هوایی را علیه کشتی‌های نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در بندر داچ واقع در آلاسکا انجام داد و در پی این حمله، آمریکا مجبور شد یک جنگنده ژاپنی را منهدم کند. از آن زمان تاکنون، آمریکا هیچ جنگنده یا هواگرد خارجی را ساقط نکرده بود.

Page Generated in 0/0115 sec