printlogo


کد خبر: 259805تاریخ: 1401/11/17 00:00
آیا سیمرغ بهترین فیلم جشنواره چهل‌ویکم روی شانه یک فیلم اولی می‌نشیند؟
رقابت نفسگیر فیلم‌اولی‌ها

سجاد رضایی‌مقدم: طی برپایی 40 دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین سیمرغ‌ها «سیمرغ بهترین فیلم» بوده و هست که فراتر از یک سیمرغ از جوایز جشنواره، اعتباری چند برابر را برای یک اثر سینمایی به ارمغان می‌آورد، از همین رو این سیمرغ به یکی از ویژه‌ترین جوایز هر دوره بدل شده است. با بررسی 40 دوره جشنواره فیلم فجر و سیمرغ‌های بهترین فیلم؛ به آمار و ارقام جالبی درباره اعطای این سیمرغ می‌رسیم. در مجموع تاکنون 37 سیمرغ در 40 دوره برپایی جشنواره به عنوان سیمرغ بهترین فیلم به آثار حاضر در این رویداد مهم اعطا شده است که ابراهیم حاتمی‌کیا با 6 سیمرغ رکورددار این مهم است اما نکته قابل ‌توجه درباره دریافت‌کنندگان این جایزه مهم تفاوت در سابقه کاری‌شان است؛ به عنوان نمونه علیرضا داوودنژاد، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی پس از تجربه ساخت بیش از 20 فیلم به این سیمرغ دست یافتند و از طرفی هادی حجازی‌فر و محمدحسین مهدویان ۲ فیلمسازی هستند که در نخستین تجربه فیلمسازی، فیلم‌شان در جشنواره به عنوان بهترین فیلم انتخاب شده است. در این بین در سال‌های 61، 62، 64، 66، 72 و 90 هیات داوران فیلمی را به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب نکردند و از سوی دیگر در سال‌های 65، 80 و 92 نیز ۲ فیلم به صورت مشترک این سیمرغ را دریافت کردند. 
امسال از 24 فیلم حاضر در جشنواره 10 فیلم مربوط به فیلمسازان فیلم اولی است که خود یک رکورد در ادوار فیلم فجر به شمار می‌رود و از سویی این احتمال را تقویت می‌کند که پس از هادی حجازی‌فر و محمدحسین مهدویان، باز هم شاهد دریافت سیمرغ بهترین فیلم برای اثر کارگردانی باشیم که نخستین تجربه فیلمسازی خود را در فجر چهل‌ویکم سپری می‌کند. این فیلمسازان جوان شاید نام فیلم اولی را یدک می‌کشند اما با گذشت ۳ روز از جشنواره و اکران‌های خصوصی و عمومی آثارشان، به جرأت می‌توان گفت از پس کار برآمده‌اند، به شکلی که حتی می‌توان اذعان کرد نسل جدید سینمای ایران یک سر و گردن از سایر هنرمندان باسابقه و باتجربه بالاترند که این خود نوید آینده‌ای درخشان و طلایی برای سینمای ایران می‌دهد. 
در میان کارگردانان جشنواره امسال، نام چند نفر بسیار می‌درخشد؛ محمد عسگری با «اتاقک گلی»، لیلی عاج با «سرهنگ ثریا»، عماد حسینی با «استاد»، آرمان غفاریان با «جنگل پرتقالی»، پدرام پورامیری و حسن دوماری با «یادگار جنوب» و بابک خواجه‌پاشا با فیلم «در آغوش درخت» را می‌توان به قطعیت جزو پدیده‌های امسال حساب کرد. 
اگر در ادوار گذشته، سعید روستایی، هادی حجازی‌فر و محمدحسین مهدویان به عنوان جوانان تازه‌کار و آینده‌دار سینما به کرات برای دریافت سیمرغ‌های متعدد روی صحنه می‌رفتند، امسال با تعداد بسیار زیادی از هنرمندان جوان مواجه هستیم و این بی‌تردید سخت‌ترین و مشکل‌ترین بخش از کار اعضای هیات داوران خواهد بود. از سویی با مرور سابقه کاری کارگردان‌هایی که آثارشان در فجر، سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کردند، نشان می‌دهد دوره چهل‌ویکم می‌تواند به یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین ادوار بدل شود. 
مرحوم حسن محمد‌زاده در دومین کار خود با فیلم «مترسک» سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد، مرحوم رسول ملاقلی‌پور با سومین و یازدهمین فیلم خودش، عباس کیارستمی با بیستمین اثر خودش، مسعود جعفری‌جوزانی با سومین فیلم، یدالله صمدی با چهارمین ساخته خود، داوودنژاد با بیست و یکمین اثرش، شهرام اسدی با دومین فیلم خود، مجید مجیدی با دومین، سومین، پنجمین و دهمین اثرش، ابراهیم حاتمی‌کیا با سومین، چهارمین، هشتمین، دوازدهمین سیزدهمین و چهاردهمین فیلم خود، بهمن فرمان‌آرا با پنجمین اثرش، احمدرضا معتمدی با سومین فیلمش، داریوش مهرجویی با هفدهمین فیلم خود، رضا میرکریمی با چهارمین اثر سینمایی‌اش، محمدحسین لطیفی با پنجمین فیلمش، واروژ کریم‌مسیحی با هفتمین اثر خود، علی غفاری با سومین فیلم سینمایی‌اش، احمدرضا درویش با هشتمین فیلمش، ابوالحسن داوودی در دوازدهمین فیلم خود و نرگس آبیار و مهدی جعفری نیز در دومین فیلم سینمایی خود به این مهم دست پیدا کردند که این آمار بیش از پیش نشان از اهمیت بالای دریافت این سیمرغ برای یک فیلم اولی دارد. 
از سوی دیگر فیلم اولی‌هایی که احتمال می‌رود امسال به عنوان پدیده در جشنواره معرفی شوند و به این مهم دست پیدا کنند نیز جزو هنرمندان مستعد و بادانش و باتجربه سینما هستند. محمد عسگری پس از فعالیت‌های تئاتری و سینمایی‌اش و دستیاری و برنامه‌ریزی هنرمندان سرشناسی چون مجید مجیدی و رضا میرکریمی، لیلی عاج با تولید چندین فیلم کوتاه کاملاً حرفه‌ای و فعالیت‌های تئاتری پرمخاطب و عماد حسینی با سابقه فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری چون روایت فتح و خانه هنرمندان ایران از جمله جدی‌ترین کارگردان‌هایی هستند که آثارشان شانس دریافت سیمرغ دارد.
از دیگر سو اقدام قابل تحسین نهادها و ارگان‌های هنری و فرهنگی کشور مبنی بر سرمایه‌گذاری روی نسل جوان و جدید سینما که می‌تواند همراه با ریسک باشد نیز از جمله اقدامات مهم و مؤثر به حساب می‌آید، به گونه‌ای که سالیان سال است این نهادها و ارگان‌ها به دلایل متعدد و مختلف سعی در سرمایه‌گذاری روی آثاری می‌کردند که هنرمندان‌شان کارنامه و سابقه تولید فیلم داشته باشند اما امسال در تصمیمی بر خلاف رویه و عرف معمول، ریسک سرمایه‌گذاری روی این جوانان را پذیرفتند؛ ریسکی که قطعاً در بروز نسل جدید و طلایی آینده سینمای ایران تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان نمونه سرمایه‌گذاری بنیاد فرهنگی روایت فتح روی تولید فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و سازمان رسانه‌ای اوج بر «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، نشان از تغییر رویه‌های مرسوم و صدالبته بی‌تأثیر است که امیدواریم در سال‌های آینده نیز با تجربه‌ای موفق، همچنان ادامه یابد. 
***
برنامه‌های بخش بین‌الملل فیلم فجر به صورت روزانه اعلام می‌شود!
همزمان با آغاز نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره‌ فجر، روابط عمومی این رویداد اعلام کرد «برنامه نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل به صورت روزانه اعلام می‌شود». به گزارش ایسنا، در نخستین روز نمایش این آثار که دیروز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در سالن ۳ پردیس ملت آغاز شد، فیلم «زمستان درون» به کارگردانی امیربشیر محصول مشترک کشورهای هند، فرانسه و قطر به نمایش درآمد. 
در سانس دوم ساعت ۱۷:۳۰ فیلم سینمایی «ماه کامل» به کارگردانی آمار سایخان محصول کشور مغولستان و در سانس سوم ساعت ۲۰ فیلم سینمایی «حکیم» به کارگردانی بسیل الخطیب محصول کشور سوریه به نمایش درآمد. 
همچنین درباره نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل در برج میلاد پیگیری شد که دست‌اندرکاران این رویداد اعلام کردند نمایش فیلم‌ها امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در این مکان شروع می‌شود اما برنامه نمایش فیلم‌ها تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد شد!
جشنواره فیلم فجر تا ۲۲ بهمن در تهران و سایر شهرستان‌ها ادامه دارد. 

***

آغاز بلیت‌فروشی استانی جشنواره فیلم فجر
گروه فرهنگ و هنر: با نزدیک شدن به آغاز اکران‌ها در ۳۱ استان کشور، بلیت‌فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۱ برای استان‌ها از دیروز یکشنبه آغاز شد. به گزارش «وطن‌امروز»، میلاد شکرخواه، مدیر امور فناوری اطلاعات جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد: همزمان با آغاز اکران‌های فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه در ۳۱ استان کشور، بلیت‌فروشی برای این استان‌ها از ساعت ۱۸ بعدازظهر یکشنبه ۱۶ بهمن به صورت برخط از طریق سامانه‌های آی‌تیکت (iticket.ir)، ایران‌تیک (irantic.com) و گیشه 7 (gisheh7.ir) آغاز شد. وی افزود: امکان خرید بلیت فیلم‌های جشنواره برای هر شماره تلفن همراه در هر سامانه فروش بلیت، تعداد ۴ قطعه بلیت از هر فیلم خواهد بود، البته لازم به یادآوری است، بلیت‌های خریداری شده امکان ابطال یا تعویض ندارند، بنابراین تماشاگران باید با دقت نظر کافی در زمان خرید بلیت به انتخاب سینما، سالن و سانس نمایش اقدام کنند. به منظور سهولت در خرید و امکان خدمات‌دهی مطلوب به تماشاگران عزیز، مرکز تماس سامانه‌های فروش بلیت (مندرج در سامانه‌ها)، روزانه از ساعت ۹ تا ۲۳ پاسخگوی تماس‌های تلفنی مخاطبان خواهند بود.

Page Generated in 0/0077 sec