printlogo


کد خبر: 259809تاریخ: 1401/11/18 00:00
نتایج شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال ایران در سال 1400 اعلام شد
هزینه‌کرد میلیاردی بازیکنان ایرانی برای بازی‌های دیجیتال

گروه فرهنگ وهنر: نتایج تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران اعلام شد. به گزارش «وطن‌امروز»،  محمدامین حاجی‌هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در یک نشست خبری با اشاره به اینکه بر اساس پیمایش 1400 نرخ رشد بازیکنان ایرانی طی 12 سال گذشته به نرخ متوسط افزایش 7 درصدی در سال رسیده است، گفت: بر اساس این پیمایش، میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است و بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی می‌کنند. نتایج این پیمایش همچنین نشان می‌دهد 58 درصد بازیکنان به صورت آنلاین بازی می‌کنند. همچنین بر اساس تفکیک جنسیتی بازیکنان 59 درصد را مردان و 41 درصد را زنان تشکیل داده‌اند. بر اساس نتایج پیمایش سال 98، از هر 100 زن ایرانی 29 نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به 35 بازیکن افزایش یافته است. 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: بررسی ضریب نفوذ پلتفرم‌ها در 3 پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول در این پیمایش نیز حاکی است همچنان موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و 96 درصد بازیکنان با دستگاه‌های گوشی هوشمند و 14 درصد با تبلت بازی می‌کنند. 67 درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند و 7 درصد از هر 3 پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند. داده‌های این پیمایش همچنین نشان می‌دهد 88 درصد بازیکنان از کنسول خانگی، 13 درصد از کنسول دستی و 48 درصد از لپ‌تاپ استفاده کرده‌اند. 
* هزینه‌کرد 16 هزار میلیاردی در بخش سخت‌افزار
بر اساس نتایج این پیمایش، میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرم‌افزار 2612 میلیارد تومان رسیده است که سهم بازی‌های موبایلی 512 میلیارد تومان، بازی‌های کنسولی بومی 3,8 میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است. میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در بخش سخت‌افزار نیز به 16 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که نسبت به آمار 2700 میلیارد تومانی در پیمایش سال 98 شاهد رشد چشمگیری در این بخش هستیم که رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقیم قیمت سخت‌افزار به آن، عرضه کنسول پلی‌استیشن 5 و عرضه نسل جدید بازی‌ها در سال گذشته از جمله دلایل رشد قابل توجه در هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای بخش سخت‌افزار بوده است. 
فرزانه شریفی، معاون پژوهش و آموزش بنیاد نیز در این نشست خبری گفت: سلسله پیمایش‌های ملی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال کشور هر ۲ سال یک بار انجام می‌شود و این پیمایش مبتنی بر شاخص‌ترین اطلاعات مصرفی بازیکنان ایرانی تا انتهای سال 1400 است. 

Page Generated in 0/0053 sec