printlogo


کد خبر: 259810تاریخ: 1401/11/18 00:00
«مصاف» در بازار نشر
روایت دیدگاه‌ ۳ چهره مخالف امام(ره) و انقلاب

گروه فرهنگ و هنر: کتاب «مصاف» پیرامون تقابل ۳ مرجع تقلید دهه 60 با امام(ره) و انقلاب اسلامی مردم ایران، راهی بازار کتاب شد.
در معرفی این اثر آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی چهره‌های مشهور حوزه علمیه شروع به مخالفت با امام(ره) و انقلاب اسلامی کردند؛ چهره‌هایی که طرفداران پرشماری نیز داشتند و معتقد بودند برداشت و تفسیر آنها از اسلام، صحیح و کامل و درست است و این برداشت‌های امام(ره) از اسلام است که صحیح نیست و ما چیزی به نام اسلام انقلابی نداریم. از جمله نخستین این افراد، آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری بود که در ۲ کودتای نوژه و کودتای صادق قطب‌زاده علیه انقلاب اسلامی فعالیت کرد و حزب ساخته او با نام «حزب مسلمان مبارز» بارها در آشکار و نهان علیه انقلاب اسلامی بیانیه صادر کرد و موضع گرفت. در دیدگاه شریعتمداری اسلام انقلابی جایی نداشت و نهایت مبارزه، مبارزه با بهائیان بود.
چهره بعدی آیت‌الله سیدمحمد شیرازی، بزرگ خاندان شیرازی بود که ابتدا در نجف حامی امام(ره)‌ بود اما بعد از مدتی به مخالفت با امام(ره) و انقلاب اسلامی پرداخت و معتقد به عدم وحدت در جهان اسلام بود. برادر کوچک‌تر او (سیدصادق شیرازی) که بعد از او جانشینش شد نیز طی آن سال‌ها به صورت علنی علیه جمهوری اسلامی و امام(ره) موضع گرفت.
در نهایت چهره آخر آیت‌الله حسینعلی منتظری است که جدی‌ترین مخالفت و تقابل را با امام(ره)‌ از سال 1365 تا 1368 داشت و توسط امام از قائم‌مقامی رهبری عزل شد و طبق نامه تاریخی و مشهور امام، منتظری معتقد به کشورداری توسط لیبرال‌ها بود و چنانچه به رهبری می‌رسید کشور از آن طریق در اختیار ضدانقلاب قرار می‌گرفت و انقلاب اسلامی شکست می‌خورد. 
* چرا باید این کتاب را مطالعه کرد؟
هر ۳ چهره -‌کاظم شریعتمداری، ‌محمد شیرازی و حسینعلی منتظری- دیدگاهی را ترویج می‌کردند که در آن انقلاب اسلامی محکوم به شکست بوده، اسلام انقلابی و سیاسی اساساً معنایی نداشته و صرفاً اسلامی خنثی و سکولار پذیرفته شده است که کار چندانی به سیاست و مبارزه با استکبار نداشته باشد و اساساً اداره کشورها را باید در اختیار نیروهای غیرانقلابی قرار داد.
روایت تقابل این دیدگاه‌ها و این افراد با انقلاب اسلامی و امام(ره) آموزنده است؛ به‌علاوه اینکه هر کدام از این چهره‌ها متن‌ها و موارد فرعی تاریخی مهم و جدی نیز دارند. به عنوان مثال عملکرد و موضع‌گیری‌های منتظری در پرونده قتل‌های سیدمهدی هاشمی، پرونده مک فارلین و همچنین اعدام‌ تروریست‌های منافق در سال 1367 و موضع‌گیری علیه دفاع ‌مقدس و مدیریت جنگ در بهمن 1367، تا حد زیادی ایفای نقش داشته است و باید مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و هر کدام از این پرونده‌ها، پرونده‌های مهم و تاریخی است.
کتاب «مصاف» نوشته سیدمهدی دزفولی، مستندساز و پژوهشگر هم‌اکنون با قیمت 75 هزار تومان در کتابفروشی‌های معتبر عرضه شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

Page Generated in 0/0055 sec