printlogo


کد خبر: 259814تاریخ: 1401/11/18 00:00
دور دنیا

بورل: برجام جایگزین ندارد
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت منتقدان تلاش‌های او برای احیای توافق ایران شاید «به حد کافی متوجه خطرات ایران هسته‌ای» نیستند. جوزپ بورل افزود: «تا جایی که می‌دانم، جایگزینی برای این توافق به منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران وجود ندارد». وی در ادامه مواضع مداخله‌جویانه اخیرش در حمایت از اغتشاشات در ایران، در این مصاحبه بر این موضوع اصرار داشت که نقشش به عنوان «هماهنگ‌کننده دیپلماسی هسته‌ای، مانع فشار بر تهران به دلیل اقداماتش در داخل یا خارج نمی‌شود». 
***
لاوروف: ائتلاف چهارگانه تروریسم را ریشه‌کن کرد
وزیر خارجه روسیه و «فؤاد حسین» همتای عراقی او، روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بغداد شرکت کردند. سرگئی لاوروف گفت: ائتلاف چهارجانبه (روسیه، ایران، عراق و سوریه) تأثیر خود را بر ریشه‌کن کردن تروریسم ثابت کرده است». وزیر خارجه روسیه در عین حال اشاره کرد: «ما خوب به یاد داریم که چگونه موصل، رقه و دیگر شهرها با خاک یکسان شدند و همچنین دیگر جنایت‌های جنگی را به یاد داریم که ذهن جامعه بین‌الملل برای مجازات عاملان این حوادث را نه به خود مشغول کرد و نه باعث نگرانی آنها شد».
***
26 بهمن جلسه محرمانه سنای آمریکا درباره بالن چینی
در پی تصمیم دولت ایالات‌متحده آمریکا برای سرنگونی یک بالن چینی که واشنگتن مدعی است جاسوسی بوده و روز شنبه هفته جاری بر فراز ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق آمریکا ساقط شد، «چاک شومر» رهبر اکثریت حزب دموکرات در سنا آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد تمام سناتورهای سنا پانزدهم فوریه (۲۶ بهمن‌ماه)، جلسه‌ای محرمانه درباره این موضوع برگزار و گزارشی درباره این بالن دریافت خواهند کرد. بنا بر گزارش وبگاه تحلیلی پولیتیکو، این سناتور دموکرات ایالت نیویورک تصریح کرد هنوز گزارش وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا را که قرار است در اختیار سناتورهای آمریکا قرار گیرد، مشاهده نکرده است اما این جلسات محرمانه معمولاً «جایگاه ما در قبال چین» در ارتباط با توانمندی‌های نظامی و جاسوسی را پوشش می‌دهد. دولت بایدن روز شنبه هفته جاری دستور سرنگونی بالن چین با استفاده از یک جنگنده پیشرفته رادارگریز «اف-۲۲» را صادر کرد. بایدن در پی این تصمیم اعلام کرد به پنتاگون گفته بود چهارشنبه این بالن را سرنگون کنند اما مشاوران امنیتی وی را متقاعد کردند این تصمیم را به تعویق بیندازد. 
***
کره‌شمالی بالن به کره‌جنوبی فرستاد
ارتش کره‌جنوبی دیروز از رصد یک بالن متعلق به کره‌شمالی بر فراز حریم هوایی خود خبر داد؛ اما گفت تهدیدی حساب نمی‌شود. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد این بالن برای مدتی روز یکشنبه وارد حریم هوایی کره‌جنوبی شد. خبرگزاری یونهاپ نیز از قول یکی از مقام‌هایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش کرد این بالن چند ساعت بعد حریم هوایی کره‌جنوبی را ترک کرد اما مقام‌ها بر این باورند که این بالن هواشناسی بوده و ربطی به فعالیت‌های جاسوسی ندارد. این گزارش پس از آن منتشر شد که آمریکا یک بالن جاسوسی چینی را ساقط کرد و این مسأله باعث تنش بیشتر بین روابط ۲ کشور شده است. 
***
افغانستان نفت به چین فروخت
وزیر معادن و نفت طالبان گزارشی از فروش نفت پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان ارائه کرد. شهاب‌الدین دلاور افزود: تاکنون به ارزش ۳۰ میلیون دلار نفت از ۴ چاه نفت قشقری فروخته شده است. همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارشی از تولید نفت در افغانستان ارائه کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: روزانه 200 تن نفت خالص از معدن قشقری استخراج می‌شود که 31 هزار دلار درآمد دارد. اخیرا وزارت دارایی دولت موقت طالبان اعلام کرده است که قرارداد استخراج نفت قشقری به یک شرکت چینی واگذار شده است. 
***
نفتالی بنت: پوتین قول داد زلنسکی را نمی‌کشد
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که در آغاز جنگ روسیه با اوکراین برای مدت کوتاهی به عنوان میانجی فعال بود، می‌گوید از رئیس‌جمهوری روسیه قول گرفته بود که همتای اوکراینی خود را نکشد. «نفتالی بنت» یکی از معدود رهبرانی بود که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سفری کوتاه به مسکو در مارس ۲۰۲۲ و در جریان جنگ اوکراین صحبت کرد. در حالی ‌که به نظر می‌رسد تلاش‌های میانجی‌گری بنت برای پایان دادن به جنگ اوکراین راه به جایی نبرده، اظهارات وی در مصاحبه‌ اخیرش، دیپلماسی پشت پرده و تلاش‌های فوری را با هدف به پایان رساندن سریع درگیری در اوکراین مشخص کرد. بنت در گفت‌و‌گوی خود از پوتین پرسید آیا می‌خواهد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را بکشد یا خیر؟ و پوتین پاسخ داده است: من نمی‌خواهم او را بکشم. نخست‌وزیر سابق اسرائیل همچنین گفت بعداً درباره تعهد پوتین به زلنسکی اطلاع‌رسانی کرده است. نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ادامه گفت پوتین از وعده خود برای خلع سلاح اوکراین صرف‌نظر کرد و زلنسکی قول داد به ناتو نپیوندد. 

Page Generated in 0/0149 sec