printlogo


کد خبر: 259827تاریخ: 1401/11/18 00:00
با فعال شدن سامانه جدید بارشی اغلب استان‌های کشور طی روز‌های آینده شاهد برف و باران خواهند بود
تداوم بارش‌ها تا پایان هفته
کاهش دما تا ۸ درجه‌ در غالب نقاط کشور؛ جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها در تهران در پی بارش‌های هفته گذشته

بارش‌ها در کشور طی بهمن‌ماه قابل توجه بوده، طوری که با ورود چندین سامانه بارشی اغلب استان‌های کشور بویژه مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب شاهد نزولات جوی مناسبی در قالب برف و باران بودند. هر چند بارش‌ها در برخی استان‌ها چون تهران، سمنان، قزوین و قم به نسبت مناطق زاگرس‌نشین نبود اما میزان بارش‌های پراکنده برف و باران طی ۲ هفته گذشته موجب جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها در تهران شد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران و کاهش دما تا ۸ درجه سانتیگراد در غالب نقاط کشور خبر داد. 
صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: روز سه‌شنبه (امروز) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، برخی نقاط استان‌های فارس و بوشهر،  استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی همچنین خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان و یزد بارش برف و باران و در استان‌های جنوبی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۹ و ۲۰ بهمن) گستره بارش‌ها علاوه بر این مناطق، استان‌های ساحلی خزر را نیز در بر می‌گیرد. جمعه 21 بهمن نیز در استان‌های واقع در نوار شمالی کشور و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش خواهیم داشت. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سه‌شنبه (امروز) افزایش نسبی دما در نیمه شمالی کشور و از چهارشنبه تا جمعه کاهش محسوس ۴ تا ۸ درجه‌ای دما در غالب مناطق کشور رخ خواهد داد. ضیاییان در ادامه گفت: در ۳ روز آینده وزش باد در اغلب مناطق کشور قابل ملاحظه است و خلیج‌فارس و دریای خزر چهارشنبه و پنجشنبه مواج خواهند بود.
* بارش و یخبندان در تهران، جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها
مدیرکل هواشناسی استان تهران از جبران ۱۴ درصدی کم‌بارشی‌ها طی هفته گذشته خبر داد و گفت: سامانه بارشی جدید، بارش برف و باران، کاهش دما بین ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و یخبندان را در این استان به همراه دارد. مازیار غلامی از ورود سامانه بارشی از غرب کشور و تاثیرگذاری آن بر تهران خبر داد و اظهارکرد: سامانه جدیدی بارشی که وارد کشور شده است، تهران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سیستم محتوای بارشی و رطوبت مناسبی به همراه دارد، همچنین با ورود این سامانه بارشی، وزش باد و بارش‌های شدید پیش‌بینی می‌شود که در روزهای پایانی این هفته با توجه به وزش باد شدید و میزان زیاد بارش‌ها پدیده مه و کولاک برف نیز پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی وزش باد شدید در برخی روزها، پتانسیل وقوع بهمن در ارتفاعات نیز وجود دارد که این نکته بسیار مهم است. بنابراین به دلیل وجود بهمن و پدیده مه، موضوع کاهش دید نیز وجود دارد و این سامانه بارشی به تناوب تا پنجشنبه تهران را درگیر می‌کند. این بارش‌ها در پایین‌دست به‌صورت باران و در بالادست به‌صورت برف خواهد بود. 
مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه (۱۸، ۱۹ و ۲۰ بهمن) در حوزه پایین‌دست یعنی در تهران شرایط برفی پیش‌بینی می‌شود. طی این ۳ روز به تناوب وزش باد شدید وجود خواهد داشت که می‌تواند در ارتفاعات کولاک برف ایجاد کند و احتمال سقوط بهمن وجود دارد. در چنین شرایط جوی احتمال شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال سقوط بهمن و کولاک برف وجود دارد که جزو پدیده‌های مخرب هستند. غلامی تاکید کرد: در چنین شرایطی اجتناب از صعود به ارتفاعات و کوهستان‌ها، کنترل استحکام کامل سازه‌های موقت، خودداری از سفرهای غیرضروری و در صورت الزام به سفر، همراه داشتن تجهیزات زمستانی، سوخت کافی و آذوقه نیز توصیه می‌شود. 
وی در ادامه به ایسنا گفت: طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه کاهش دما بین ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و یخبندان بویژه در ارتفاعات و نیمه‌شمالی استان پیش‌بینی می‌شود. غلامی در پایان با تاکید بر تاثیر این بارندگی‌ها بر شرایط کم‌بارشی و ذخیره آب اظهار کرد: سیستم بارشی که طی هفته گذشته استان تهران را درگیر کرد حدود ۱۴ درصد کم‌بارشی را کاهش داده است و کمبود بارش‌ها که از ابتدای سال زراعی تا قبل از سیستم بارشی هفته گذشته حدود ۶۳ درصد بود، پس از این بارش‌ها ۱۴ درصد بهبود یافت و تا تاریخ ۱۶ بهمن به ۴۹ درصد رسید. 

Page Generated in 0/0060 sec