printlogo


کد خبر: 259832تاریخ: 1401/11/18 00:00
اخبار

پس از تأکید رهبر انقلاب بر ضرورت وجود آمار دقیق در بخش کشاورزی اتفاق افتاد؛
افتتاح رصدخانه کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رهبر بزرگوار انقلاب بر ضرورت وجود آمار دقیق در بخش کشاورزی تاکید کردند، افزود: ‌در این راستا وزارت جهاد کشاورزی رصدخانه کشاورزی را راه‌اندازی می‌کند که در آن آمار تولید همه محصولات کشاورزی سطح زیر کشت آنها و تولیدکنندگان آنها مشخص خواهد شد. ‌جواد ساداتی‌نژاد دیروز در همایش معرفی دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) به توصیه‌های چند روز پیش مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل اشاره کرد و گفت: در آن جلسه رهبر انقلاب با اختصاص 45 دقیقه‌ بازدید از بخش کشاورزی بیشترین توجه را به این بخش داشتند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر ضرورت وجود آمار دقیق در بخش کشاورزی تاکید کردند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این راستا رصدخانه کشاورزی را راه‌اندازی می‌کند که در آن آمار تولید همه محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت آنها و تولیدکنندگان آنها مشخص خواهد بود. وی افزود: همین الان اگر جست‌وجویی در اینترنت کنیم، بین 90 تا 140 میلیون تن میزان تولیدات بخش کشاورزی مطرح می‌شود اما این آمارها دقیق نیست، حتی از من وزیر جهاد کشاورزی گرفته تا مسؤولان دیگر بخش‌ها، آمار دقیقی از تولیدات بخش کشاورزی نداریم. ساداتی‌نژاد آمار را اساس بخش تولید و امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: در همه دنیا به آمار به عنوان زیربنای مدیریت توجه می‌شود و امروز هم مرکز داده‌ها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همین رویکرد افتتاح شد.
***
عیدی کارگران از ۸  میلیون و ۳۵0 هزار تا ۱۲ و نیم میلیون تومان
همه کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۸میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان عیدی و پاداش دریافت خواهند کرد.
بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰، حداقل عیدی کارگران ۲برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، ۳ برابر پایه حقوق خواهد بود، لذا همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
لازم به ذکر است پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده‌اند هم الزامی است و به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
تمام کارگران مشمول قانون کار صرفنظر از محل اشتغال و نوع کارگاهی که در آن کار می‌کنند، اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی، به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی و پاداش سالانه برخوردار خواهند بود و میزان عیدی آنها متفاوت از میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است.
اسفند سال گذشته افزایش حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار 57.4 درصد تصویب شد که پایه حقوق کارگران را از 2 میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش داد.
***
نفت گران شد
سخنان رئیس آژانس بین‌المللی انرژی درباره بهبود اوضاع اقتصادی چین، قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داد.
به نقل از رویترز، بهای قیمت نفت پس از کاهش 8 درصدی در هفته گذشته و رسیدن به کمترین رقم در 3 هفته پیش از آن، در معاملات دیروز افزایش یافت. هفته گذشته نگرانی درباره رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ که احتمالا مصرف سوخت را محدود خواهد کرد، از نشانه‌های بهبود تقاضا در چین پیشی گرفته بود.
هر بشکه نفت برنت با 76 سنت افزایش 80.70 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 55 سنت افزایش 73.94 دلار معامله شد. قیمت نفت برنت و WTI جمعه گذشته پس از انتشار گزارش فرصت‌های شغلی که نگرانی درباره ادامه افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد و افزایش ارزش دلار را به دنبال داشت، 3درصد کاهش یافت.
تقویت ارزش دلار، تقاضا برای نفت را که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، کاهش می‌دهد. درحالی که نگرانی درباره رکود هفته گذشته بر بازار مسلط شده بود، دیروز «فاتح بیرول» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد بهبود اوضاع اقتصادی چین یک عامل مهم موثر بر قیمت نفت است.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است نیمی از رشد تقاضا برای نفت در جهان طی سال جاری از سوی چین باشد؛ جایی که بیرول از افزایش تقاضا برای سوخت جت در آن خبر داد.
وی افزود: سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و همپیمانانش موسوم به اوپک پلاس، بسته به میزان قوت بهبود اقتصادی در چین، ممکن است مجبور شوند برنامه خود برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز در سال 2023 را مجددا بررسی کنند.
بیرول در حاشیه کنفرانسی در هند به رویترز گفت: اگر تقاضا بشدت افزایش یابد و اگر اقتصاد چین بهبود یابد، از نظر من، کشورهای عضو اوپک پلاس نیاز دارند به سیاست تولید خود نگاهی بیندازند. با این حال، افزایش نرخ بهره مانع از رشد بیشتر قیمت نفت می‌شود، زیرا احتمالا رشد اقتصادی را کم می‌کند.

Page Generated in 0/0052 sec