printlogo


کد خبر: 259893تاریخ: 1401/11/19 00:00
به مناسبت ۱۹ بهمن؛ روز نیروی هوایی
نهاجا در مسیر تولد دوباره

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی*: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را باید نخستین نیرویی دانست که به خط مبارزات مردمی در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی پیوست.
آن اقدام آگاهانه در بیعت با بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در نوزدهم بهمن‌ماه 57، تصمیم تنها یک گروه خاص نبود و در حوادث انقلاب و جنگ تحمیلی شاهد حضور غیرتمندانه نیروی هوایی در صف اول دفاع در برابر دشمن بودیم؛ به گونه‌ای که کارشناسان خارجی گفتند خلبانان نیروی هوایی اجازه ندادند موتور هواپیماهای رژیم بعث عراق خنک شود که نخستین پاسخ را دادند.
یک: نیروی هوایی و کارکنان بویژه خلبانان آن در طول سال‌های دفاع‌ مقدس، اصلی‌ترین حافظان آسمان و زمین و دریا بودند و همین نیرو بود که در اوج تحریم‌های کمرشکن - بویژه در سال‌های دفاع‌مقدس که دشمن را به طمع جاهلانه فلج شدن قوای نظامی کشورمان انداخت- با هدایت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر عزیزمان، پایه‌گذار جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح شد.
با پایان جنگ تحمیلی و در حالی ‌که تعداد زیادی از عزیزترین فرزندان این مملکت جان خود را برای اعتلای ایران و اسلام فدا کردند، نیروی هوایی شروع به بازیابی توان و تقویت قدرت خود کرد؛ توانی که طبیعتاً در طول 8 سال جنگ تحمیلی و همه‌جانبه دچار فرسودگی شده بود.
شرکت موثر در رزمایش‌های تک نیرویی و مشترک و ایفای نقش حیاتی به عنوان نقش بازدارنده در چرخه نیروهای مسلح با روزآمدی انواع هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین در این سال‌ها بیانگر آن است که نیروی هوایی پس از جنگ، تولد دوباره‌ای داشت و در خودکفایی تجهیزاتی به بلوغ رسید.
طراحی و ساخت هواپیماهای شکاری و انواع پهپادها و توان اداره صحنه نبرد با راهبردی مشترک توسط فرماندهی کنترل متمرکز، در بستر اعتماد به شعار «ما می‌توانیم» به وجود آمد.
حضور در حوادث طبیعی نیز از دیگر مصادیق شعار «ارتش فدای ملت» است. این نیرو که در سال‌های بعد از جنگ نیز همیشه در سخت‌ترین روزها کنار مردم بوده، بخش بزرگی از وظیفه امدادرسانی در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله را بر دوش کشیده است.
در این میان نباید از مجاهدت‌های خاموش «عقابان» نهاجا در دیگر عرصه‌ها غافل شد. نقش مهم نیروی هوایی در حمایت از جبهه مقاومت و در میدان مبارزه با گروهک‌های تکفیری در خارج از مرزهای ایران اسلامی به حدی بود که سردار شهید عزیزمان سپهبد «حاج‌قاسم سلیمانی» فرمود: «حماسه خلبانان کمتر از مدافعان زمینی نبود»؛ هرچند برای بازگویی کامل این رشادت‌ها شاید می‌بایست چند سال صبر کرد تا یک روز مردم عزیز ایران بدانند فرزندان‌شان در این نیروی الهی چه درس‌هایی به دشمنان این آب و خاک دادند.
دو: نیروی هوایی این روزها باز هم در مسیر اوج‌گیری قرار گرفته و متخصصان جوان این نیرو همه تلاش‌شان را برای جبران آنچه بر اثر تحریم‌های گسترده وارد شده به کار گرفتند که یک نمونه را دیروز ملت ایران در آستانه 19 بهمن همزمان با چهل‌وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رونمایی از پایگاه زیرزمینی و راهکنشی «عقاب 44» مشاهده کردند.
پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی و مخازن سوخت، این قابلیت را دارد تا جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشد.
احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌‍‌ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.
این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و عاصف، امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.
امروز در هر جای ایران اسلامی که دشمن فکرش را هم نمی‌کند، شهرهای زیرزمینی نهاجا در کنار شهرهای موشکی و پهپادی آماده است تا در زمان صفر، از جایی به دشمن ضربه بزند که در مخیله آنها هم نمی‌گنجد.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال مجهز شدن به مدرن‌ترین و موثرترین سامانه‌های رزم برای دفاع از ایران اسلامی است و برای رسیدن به نقطه اوج، هر آنچه در توان دارد را به میدان آورده است.
ساخت جنگنده‌های ایرانی، شبیه‌سازها، تبدیل شدن ایران به یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه در تعمیر و نگهداری پرنده‌های شرقی و غربی و تلفیق قدرت پهپادی با توان رزم هواپیماهای باسرنشین تنها گوشه‌هایی از آن چیزی است که فرزندان این ملت در نیروی هوایی ارتش رقم زدند.
سه: در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، این نوید را به ملت ایران می‌دهیم که تمدن بزرگ اسلامی در حال شکل‌گیری است؛ هر چند دشمنان تمام ابزارهای خود را به کار بسته‌اند و با راه‌اندازی جنگ ترکیبی به دنبال انحراف مردم ایران از مسیر پیشرفت هستند. صدر اسلام نیز هرگاه لشکر اسلام به پشت خیمه دشمن می‌رسید، دشمنان تزویر به کار می‌بستند اما این بار ملتی در برابر آنها قرار دارد که تصمیم گرفته است در این مسیر متوقف نشود؛ ملتی که قوی‌ترین نیروهای مسلح را در پشت سر خود دارد.
* فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

Page Generated in 0/0133 sec