printlogo


کد خبر: 259907تاریخ: 1401/11/20 00:00
دور دنیا

حاشیه‌های نطق جنجالی بایدن در کنگره آمریکا
دومین سخنرانی سالانه جو بایدن موسوم به «وضعیت کشور» که شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا برگزار شد، حاشیه‌هایی داشت؛ از ریتم صحبت آهسته و گاف گرفته تا هو شدن به دست نمایندگان حاضر در کنگره. به گزارش دیلی‌میل، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا سخنرانی خود در کنگره را با گاف آغاز کرد و سناتور «چاک شومر» دموکرات را «رهبر اقلیت» نامید، در صورتی که این حزب در اکثریت مجلس سنای کنگره قرار دارد. بایدن گفت «تبریک به چاک شومر. خب... یک دوره دیگر به عنوان رهبر اقلیت سنا». او صحبتش را لحظه‌ای متوقف کرد و با اصلاح جمله‌اش گفت: «می‌دانید، من فکر می‌کنم شما... فقط این بار شما اکثریتی دارید که کمی بزرگ‌تر است، آقای رهبر. شما یک رهبر اکثریت هستید». همچنین زمانی که بایدن افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد موادمخدر را به دلیل فنتانیل محکوم کرد، یکی دیگر از جمهوری‌خواهان فریاد زد: «این تقصیر شماست». بایدن در صحبت‌هایی که ۷۳ دقیقه ادامه داشت، گفت: «برخی جمهوری‌خواهان، فقط برخی، می‌خواهند به بیمه پزشکی سالمندان و تامین اجتماعی پایان دهند. نمی‌گویم اکثریت اینطور هستند». در واکنش به این سخنان، «مارجری تیلور گرین»  از صندلی خود برخاست و در حالی که جمهوری‌خواهان فریاد می‌زدند «صحت ندارد»، گفت: «دروغگو» اما بایدن کوتاه نیامد و گفت: «اینها حقایق هستند. بررسی کنید، بررسی کنید». در همین حین کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم به نشانه مخالفت سری تکان داد. برخی اعضای جمهوری‌خواه کنگره هم فریاد «نه» سر دادند. این تنش‌ زمانی بالا گرفت که بایدن بدهی آمریکا را گردن دونالد ترامپ انداخت. او گفت: «در دولت قبلی کسری بودجه آمریکا افزایش یافت. هیچ رئیس‌جمهوری در طول ۴ سال ریاستش، بیشتر از سلف من به بدهی‌های ملی اضافه نکرده است». در واکنش به این سخنان، لورن بربوت جمهوری‌خواه و بسیاری دیگر از جمهوری‌خواهان سر تکان دادند. در دیگر بخش‌های سخنان بایدن هم، جمهوری‌خواهان به وضوح به رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا خندیدند؛ از جمله زمانی که گفت تولید نفت ممکن است بعد از یک دهه متوقف شود. حتی زمانی که صدای فریادهای جمهوری‌خواهان خیلی بلند شد، بایدن در تلاش برای کنترل اوضاع و بازگرداندن نظم برآمد و گفت: خوشحالم این را می‌بینم، من از گفت‌وگو لذت می‌برم. الان تامین اجتماعی و «مدیکر» در دسترس نیست، درست است؟ ما اتفاق‌نظر داریم! 
***
مجوز عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما
مقامات پاناما اعلام کردند ناوهای ایرانی اجازه عبور از کانال پاناما را تا زمانی که از استانداردهای بین‌المللی پیروی کنند، خواهند داشت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های پانامایی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قصد ایران برای اعزام ناو به آبراه استراتژیک پاناما اعلام کردند ناوگروه نیروی دریایی ایران تا زمانی که استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کند، مجاز به عبور از کانال پاناما خواهد بود. حضور نظامی ایران در این کانال باعث خشم ایالات متحده خواهد شد که این آبراه را برای اتصال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام در آغاز قرن بیستم ایجاد کرد. واشنگتن پیش‌تر هشدار داده بود از نزدیک فعالیت‌های تهران در نیمکره غربی را زیر نظر دارد. مقامات پانامایی با استناد به معاهده بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این کانال را به پاناما سپرده و آن را بی‌طرف اعلام کرده است، خاطرنشان کردند این آبراه باید ایمن بماند و برای رفت و آمد باز باشد و کشتی‌ها نیز می‌بایست تابع استانداردهای جهانی باشند؛ عوارض بپردازند و دست به اقدام خصمانه‌ای نزنند. آنها با اعلام مجوز عبور ناوهای ایرانی از کانال پاناما در بیانیه‌ای تاکید کردند پاناما براساس مقررات ذکر شده، ملزم است مجوز عبور را به هر کشتی‌ای که این مقررات را رعایت کند، ارائه دهد.
***
گروسی: امیدوارم بتوانیم گفت‌وگوها با ایران را احیا کنیم
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی ادعا کرد توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، به نفع خود این کشور است. رافائل گروسی روز سه‌شنبه در نشستی در اندیشکده چتم‌هاوس عنوان کرد: روند مذاکرات در حال حاضر در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. برخی می‌گویند مرده است، برخی می‌گوینده نمرده است، برخی می‌گویند مرگ یا زندگی توافق را طرفین توافق باید تعیین کنند. من در این باره نظری ندارم. ما تنها وظیفه‌ای را که به ما محول کنند، انجام می‌دهیم. ایران به دلیل بدتر شدن روابط میان طرفین، اجرای برخی تعهداتش ذیل توافق را متوقف کرد. از زمانی که آنها دست به این کار زدند، بتدریج دید آژانس اتمی بر سر خیلی مسائل را محدود کردند. مدیر کل آژانس ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم غیرممکن است اما احیای تصویر کامل درباره زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بسیار دشوار است. باید بگویم ما در آنجا حضور داریم و به بازرسی ادامه می‌دهیم، چرا که هنوز توافق پادمانی باقی مانده است اما این روند بدون مشکل نیست. آژانس در آنجاست اما دید محدودتری درباره آنچه در حال وقوع است، دارد. گروسی اظهار کرد: خواست ما این است که همیشه به دنبال راه‌ حل‌های دیپلماتیک و گشایش باشیم و تلاش من نیز همین است اما در این لحظه کانال برجام و همچنین کانال دوجانبه آژانس با ایران در بهترین وضعیت قرار ندارد. امیدوارم بتوانم این گفت‌وگوها را احیا و تقویت کنم؛ اگرنه بدون آن شرایط بسیار بدتر می‌شود. مدیرکل آژانس اتمی گفت: من امیدوارم بتوانم گفت‌وگوها را از سر بگیرم. تاکید می‌کنم این گفت‌وگوها قطع نشده است اما در شرایط شکننده‌ای قرار دارد.

Page Generated in 0/0052 sec