printlogo


کد خبر: 259951تاریخ: 1401/11/23 00:00
در حالی که آمار رسمی قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است، برخی زلزله‌شناسان تعداد کشته‌شدگان را تا 180 هزار نفر تخمین می‌زنند
زلزله‌ای با قدرت ویرانگری 500 بمب اتم

رئیس‌جمهوری ترکیه با ارائه جدیدترین آمار قربانیان زلزله هولناک این کشور گفت: شمار جانباختگان زلزله به ۲۱ هزار و ۴۳ نفر افزایش یافته است. 
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: زلزله بیش از ۵۰۰ کیلومتر خاک ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. اردوغان با بیان اینکه عملیات نجات در برخی شهرها و مناطق پایان یافته است، تاکید کرد: با بازدید از مناطق آسیب‌دیده، متوجه شدیم با یک فاجعه بزرگ مواجه هستیم. به گزارش الجزیره، وی ادامه داد: ۱۴ میلیون شهروند در زلزله دوشنبه گذشته آسیب دیده‌اند و تعداد زلزله‌زدگان مناطق آسیب‌دیده و اطراف آن ممکن است به ۲۰ میلیون نفر برسد. اردوغان همچنین گزارش داد: ۱۶۰ هزار نیروی جست‌وجو و نجات از داخل و خارج ترکیه به کار شبانه‌روزی خود ادامه می‌دهند. در همین حال فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفت تاکنون ۲۰ هزار نفر از زیرآوارهای زلزله نجات یافته‌اند. وزیر بهداشت ترکیه افزود: استان انتاکیه در جنوب این کشور بیشترین آسیب را از زلزله مرگبار اخیر در این کشور دیده است. زمین‌لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین‌لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد و تیم‌های نجات و جست‌وجو در حال آوار‌برداری و نجات کسانی هستند که زیر آوارها گرفتار شده‌اند. 
هفته‌نامه اکونومیست آمریکا نوشت: میزان فاجعه زلزله در ترکیه و سوریه همچنان در حال افزایش است و کارشناسان معتقدند بیش از 180 هزار نفر می‌توانند زیر آوار باقی بمانند و شانس نجات بسیار کمی وجود دارد. یک کارشناس ترک گفت: میزان کامل ویرانی ناشی از زمین‌لرزه دوقلوی 7.8 و 7.5 ریشتری که 6 فوریه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند ناشناخته مانده است. به گفته مقامات ترکیه، حدود 6 هزار ساختمان از جمله ساختمان‌های آپارتمانی مانند آدانا بر اثر زلزله فرو ریخته است. همچنین اوگان احمد ارجان، کارشناس زلزله معتقد است 180 هزار نفر یا بیشتر زیر آوار محبوس شده‌اند و تقریباً همه آنها جان خود را از دست داده‌اند. 
«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری، شنبه (۱۱ فوریه) طی یک نشست خبری در استان قهرمان‌مرعش ترکیه، زلزله ویرانگر و مرگبار را که جنوب ترکیه و شمال سوریه را به لرزه درآورد، «بدترین رویداد ۱۰۰ سال اخیر در این منطقه» توصیف کرد و در مصاحبه با اسکای‌نیوز پیش‌بینی کرد با ادامه تلاش‌های جست‌وجو و نجات در ترکیه و سوریه شمار کشته‌ها ۲ برابر یا بیشتر شود. 
این مقام سازمان ملل همچنین به رویترز گفت که امیدوار است «کمک‌ها در سوریه هم به زلزله‌زدگان مناطق تحت کنترل دولت و هم مناطق در کنترل مخالفان برسد اما هنوز مسائل در این زمینه مشخص نیست». تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر بر اثر زلزله دوشنبه (۱۷ بهمن) در ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند. 
* قدرت زلزله روز دوشنبه معادل ۵۰۰ بمب اتم بود
مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد انرژی آزاد شده توسط زلزله ۷.8 ریشتری ترکیه معادل انرژی ۵۰۰ بمب اتم است. اورهان تاتار روز  شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره جزئیات زمین‌لرزه‌های دوشنبه گذشته جنوب ترکیه گفت: زمین‌لرزه اول با قدرت ۷.8 ریشتر ۶۵ ثانیه و مدت زمان زلزله دوم ۴۵ ثانیه و در مجموع زمین به مدت ۲ دقیقه بشدت لرزید. این مقام مسؤول درباره ادعای فعالیت آتشفشانی پس از زلزله گفت: ما متوجه جریان گدازه، خاکستر آتشفشانی و جریان نفت و گاز در منطقه زلزله نشدیم. به گفته سازمان مدیریت بلایا و حوادث غیرمترقبه ترکیه، از زمان وقوع زمین‌لرزه در سحرگاه روز دوشنبه، بیش از 2 هزار پس‌لرزه ثبت شده است. 

Page Generated in 0/0065 sec