printlogo


کد خبر: 259952تاریخ: 1401/11/23 00:00
دور دنیا

واشنگتن‌پست نقش عمیق‌تر پنتاگون در جنگ اوکراین را برملا کرد
مقامات اوکراین می‌گویند برای اکثر حملات با استفاده از سیستم‌های موشکی پیشرفته‌ای که ایالات‌متحده ارائه کرده است، به مختصاتی نیاز دارند که توسط ایالات‌متحده و متحدانش ارائه یا تأیید شده است؛ این رویه که قبلاً فاش نشده بود، نقش عمیق‌تر و فعال‌تر پنتاگون در جنگ اوکراین را نشان می‌دهد. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، این افشاگری که با اظهارات ۳ مقام ارشد اوکراینی و یک مقام ارشد آمریکایی تأیید شده، پس از ماه‌ها حمله نیروهای کی‌یف به اهداف روسیه - از جمله مقر فرماندهی، انبارهای مهمات و پادگان‌ها - در خاک اوکراین با «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» موسوم به «هیمارس» که توسط ایالات‌متحده ارائه شده بود و سایر تسلیحات هدایت‌شونده دقیق مشابه، مانند سامانه موشکی چندپرتابی «ام۲۷۰» انجام شد. 
یک مقام ارشد اوکراینی گفت: نیروهای اوکراینی تقریباً هیچ وقت تسلیحات پیشرفته را بدون دریافت مختصات خاص ارائه‌شده توسط پرسنل نظامی ایالات‌متحده از پایگاهی در دیگر نقاط اروپا پرتاب نمی‌کنند. مقامات اوکراینی می‌گویند این روند باید به واشنگتن درباره ارائه تسلیحات دوربردتر به کی‌یف اطمینان دهد. یک مقام ارشد آمریکایی که مانند سایرین به دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، نقش کلیدی آمریکا در این کمپین را تایید کرد و گفت کمک به هدف‌گیری برای اطمینان یافتن از دقت و حفظ ذخایر محدود مهمات برای حداکثر اثربخشی است. این مقام گفت: اوکراین به دنبال دریافت تاییدیه از ایالات‌متحده درباره اینکه به چه چیزی حمله کند، نیست و به طور معمول خود نیروهای روسی را با سلاح‌های دیگری هدف قرار می‌دهند. این مقام گفت که ایالات‌متحده مختصات و اطلاعات هدف‌گیری دقیق را صرفا در نقش مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. کرملین بارها ایالات‌متحده و متحدانش در ناتو را به جنگ نیابتی در اوکراین متهم کرده است. مقامات ارشد پنتاگون پیش‌تر برای روزها از پاسخ دادن به سؤالات درباره اینکه آیا مختصات حملات ارتش اوکراین را فراهم می‌کنند و این کار چطور انجام می‌شود، خودداری کردند و به نگرانی‌ها درباره امنیت عملیات‌ها اشاره کردند. آنها در عوض بیانیه‌ای ارائه کردند که محدودیت‌های دخالت آمریکا را برجسته می‌کرد. 
***
کیک ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی ایران در پکن برش خورد
همزمان با جشن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سراسر جهان، کیک مزین به پرچم ۳ رنگ و پرافتخار جمهوری اسلامی ایران و پرچم چین به نشانه روابط دوستانه ۲ کشور و به عنوان نماد چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران برش خورد. به گزارش ایرنا، در این مراسم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن میزبان جمعی از دیپلمات‌های مقیم چین و نیز برخی مسؤولان چینی در جشن پیروزی انقلاب بود. محمد کشاورز‌زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن ضمن خوشامدگویی به مهمانان جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طی ارائه سخنانی درباره اصول و اهداف انقلاب اسلامی، اظهار داشت که با وجود بیش از ۴ دهه توطئه و تحریم و فشارهای بی‌امان دشمنان، انقلاب اسلامی به لطف استقامت مردم و هدایتگری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، همچنان استوار و چراغ راه برای مسیر آینده ایران است. 
***
صدها هزار معترض فرانسوی دوباره به خیابان آمدند
بر اساس برآوردها، صدها هزار نفر در تظاهرات مجدد سراسری دیروز در فرانسه با هدف ادامه فشار بر دولت امانوئل ماکرون بر سر اصلاحات جنجالی نظام بازنشستگی شرکت کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه‌های تجاری معترض فرانسوی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳ روز تظاهرات و اعتصاب سراسری را سازماندهی کرده‌ و امیدوارند با ادامه این روند، تظاهرات گسترده روز ۱۹ ژانویه را که در آن بیش از یک میلیون نفر علیه برنامه اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه بویژه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال شرکت کردند، تکرار کنند. لوران برژه، رئیس بزرگ‌ترین اتحادیه تجاری فرانسه موسوم به اتحادیه سی. اف. دی. تی روز جمعه گفت: «من انتظار شرکت تعداد زیادی از مردم در تظاهرات را دارم. ما باید بسیار زیاد باشیم». او افزود که حدود ۲۵۰ تظاهرات در سراسر فرانسه برنامه‌ریزی شده است. او خاطرنشان کرد: «یک نوع تحقیر (از طرف دولت فرانسه) وجود دارد. هیچ پاسخی به این جنبش (اجتماعی) داده نمی‌شود؛ در حالی که باید پاسخی برای آن وجود داشته باشد».
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اظهار کرده این طرح اصلاحات برای تضمین دوام نظام بازنشستگی فرانسه «حیاتی» است. همه اتحادیه‌های تجاری اصلی فرانسه در بیانیه‌ای مشترک روز شنبه از دولت پاریس خواستند این لایحه را پس بگیرد. آنها هشدار داده‌اند در صورت برآورده نشدن مطالبات‌شان از تاریخ هفتم مارس برای ایجاد انسداد سراسری در فرانسه تلاش خواهند کرد. اعتصاب بعدی این معترضان برای تاریخ ۱۶ فوریه برنامه‌ریزی شده است. این اتحادیه‌ها همزمان با راهپیمایی‌های روز گذشته گفتند: «اگر دولت همچنان ناشنوا بماند، این گروه اتحادیه‌ها خواستار تعطیلی فرانسه خواهند شد». اعتراضات شنبه نخستین تظاهرات برگزار شده در فرصت تعطیلات آخر هفته فرانسوی‌ها است که برای شرکت در آن کارگران نیازی به اعتصاب یا مرخصی ندارند. این تظاهرات همچنین پس از نخستین هفته جلسات بحث و مناظره بر سر این لایحه اصلاحات بازنشستگی در پارلمان فرانسه برگزار شده است. 

Page Generated in 0/0054 sec