printlogo


کد خبر: 259962تاریخ: 1401/11/23 00:00
با ورود سامانه بارشی جدید به کشور سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سنگین در اغلب استان‌ها هشدار داد
تداوم برف و باران تا پایان هفته

گروه اجتماعی: با فعال شدن سامانه جدید بارشی در کشور سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار تقویت این سامانه بارشی در کشور و به دنبال آن بارش‌های سنگین در برخی استان‌ها، از آغاز بارش برف و باران در اغلب استان‌ها طی امروز تا پایان هفته خبر داد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با ورود سامانه بارشی‌ای که دیروز از جنوب غرب  وارد کشور شد  خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان و مناطقی از غرب کشور با بارش مواجه شدند. به طوری که امروز یکشنبه (۲۳ بهمن) گستره و شدت فعالیت سامانه بارشی افزایش می‌یابد و در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال شرق کشور و شمال استان‌های بوشهر و فارس، بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق، در نواحی مرتفع و سردسیر پیش‌بینی می‌شود. در این روز بیشینه بارش در کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، شمال غرب فارس، غرب و جنوب اصفهان، شرق لرستان و جنوب همدان خواهد بود. به گفته صادق ضیاییان، دوشنبه ۲۴ بهمن بارش‌ها در شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال و غرب فارس و شمال و نوار شرقی خوزستان ادامه خواهد داشت و در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر نیز در این روز بارش‌های پراکنده رخ می‌دهد. 
وی افزود: سه‌شنبه ۲۵ بهمن سامانه بارشی در نواحی غرب، مرکز، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی فعالیت خواهد داشت و در شمال شرق بارش پراکنده انتظار می‌رود. 
وی افزود: چهارشنبه ۲۶ بهمن نیز ضمن تشدید بارش‌ها در دامنه‌های زاگرس و شمال شرق، در دامنه‌های البرز و غرب کشور نیز بارش پراکنده باران و برف رخ خواهد داد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: از یکشنبه تا سه‌شنبه در جنوب و شرق اصفهان، شمال شرق فارس، یزد و شمال غرب کرمان وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک وکاهش دید افقی رخ خواهد داد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه ۲۳ بهمن ابری همراه با مه رقیق، در بعضی ساعات بارش برف و باران با وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد و  دوشنبه ۲۴ بهمن نیمه‌ابری در صبح، بارش پراکنده از بعدازظهر، کاهش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها، همراه داشتن تجهیزات کافی به هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی بویژه گاز و برق همچنین انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته‌کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه برق و گاز هشدار داد.
* بارش برف در ارتفاعات به بیش از یک متر رسید
سامانه بارشی که از اواخر هفته گذشته مناطق شمالی کشور را دربر گرفت موجب شد طی روزهای گذشته بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی شهرهای شمالی بویژه در استان گیلان به یک متر و ۲۰ سانتیمتر برسد، البته با این وجود مسیرها باز و تردد در بسیاری از محورها با زنجیر چرخ انجام می‌شود. در قزوین هم شاهد بارش برف بودیم به طوری که ارتفاع برف در این منطقه به بیش از 15 سانتیمتر رسید. در این میان سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان جمعه اعلام کرد: بارش برف در ارتفاعات شهرستان سیاهکل به یک متر و ۲۰ سانتیمتر، محور جیرنده به کلیشم و بلوردکان به خصیب‌دشت به یک متر، اسالم به خلخال ۹۵ سانتیمتر، سیاهکل به دیلمان ۷۵ سانتیمتر، لنگرود به بلوردکان ۷۰ سانتیمتر و محور پونل به خلخال محدوده استان گیلان به ۷۰ سانتیمتر رسیده است. غلامعلی نیک‌فهم اظهار کرد: در محور بره‌سر- قوشه‌لانه ۶۰ سانتیمتر، در محورهای توتکابن به حشمت‌آباد، اطاقور به خرما و فومن به ماسوله ۵۰ سانتیمتر، شفت به امامزاده ابراهیم و اسحاق، زیاز به شوک، شوک به ملکوت و شفت به امامزاده هاشم به امامزاده اسحاق ۴۰ سانتیمتر برف باریده است. وی بیان داشت: در ارتفاعات شهرستان لاهیجان ۳۰ سانتیمتر، محور بهارستان به آقچای ۲۰ سانتیمتر و رودسر به لات‌محله ۱۵ سانتیمتر برف روی زمین نشسته است. وی درباره وضعیت محورها در مرز استان‌های همجوار با بیان اینکه گردنه الماس در محور اسالم به خلخال یک متر برف باریده است، افزود: گردنه حیران در محور آستارا به اردبیل و گردنه خانچای در محور منجیل به زنجان ۲۵ سانتیمتر برف بر زمین نشسته است. 
***
وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال و جنوب کشور   
سازمان هواشناسی کشور نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال و جنوب کشور هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به وزش باد نسبتاً شدید حداکثر ۳۲ نات، افزایش ارتفاع موج یک تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ متر در نواحی دور از ساحل، همچنین بارش پراکنده باران هشدار داد. این وضعیت جوی از صبح یکشنبه تا صبح سه‌شنبه (۲۳ تا ۲۵ بهمن) در نواحی شمالی خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر انتظار می‌رود. بر اثر این مخاطرات، احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به شناورهای سنگین وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات جوی جلوگیری از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارت احتمالی به تاسیسات دریایی را توصیه می‌کند. این مخاطرات از سه‌شنبه تا اوایل وقت چهارشنبه (۲۵ تا ۲۶ بهمن) در مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر مورد انتظار است. 

 


Page Generated in 0/0061 sec