printlogo


کد خبر: 259963تاریخ: 1401/11/23 00:00
وزیر بهداشت در حاشیه راهپیمایی جشن انقلاب خبر داد
رتبه اول ایران در شاخص‌های «سلامت» در منطقه

رضا نصیری: مهم‌ترین دستاورد سلامت بعد از انقلاب اسلامی سیستم شبکه بهداشت و درمان بود که در کشور ایجاد شد، همچنین ادغام نظام بهداشت و درمان با آموزش پزشکی در وزارت بهداشت باعث شد ایران اسلامی از نظر نیروی انسانی در فضاهای درمانی و آموزشی و بهداشتی بتواند به پیشرفت زیادی در این بخش دست یابد. وزیر بهداشت دیروز با حضور در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن ضمن تشریح برخی پیشرفت‌های حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی،‌ گفت: حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بوده که توانسته انقلاب را حفظ کند. دکتر بهرام عین‌اللهی در گفت‌‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به پیشرفت شاخص‌های بهداشتی  بعد از انقلاب اسلامی گفت: مهم‌ترین دستاورد سلامت بعد از انقلاب اسلامی سیستم شبکه بهداشت و درمانی بود که در کشور ایجاد شد، همچنین ادغام نظام بهداشت و درمان با آموزش پزشکی در وزارت بهداشت باعث شد ما از نظر نیروی انسانی، فضاهای درمانی و آموزشی و بهداشتی بتوانیم پیشرفت زیادی داشته باشیم. وی افزود: به عنوان مثال قبل از انقلاب اسلامی میزان مرگ‌ومیر کودکان بالای ۲۰۰ در ۱۰۰۰ بود اما اکنون به ۱۴ در ۱۰۰۰ رسیده است، همچنین میزان امید به زندگی در کشور از ۵۴ سال به ۷۵ سال رسیده است. عین‌اللهی با بیان اینکه در تمام شاخص‌های سلامت در منطقه اول هستیم، گفت: در حال حاضر در زمینه نیروی انسانی در حوزه سلامت خودکفا هستیم و اکنون نزدیک به ۲۰ هزار عضو هیات علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو داریم، همچنین ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم. وزیر بهداشت با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: به‌رغم همه فشارها، تحریم‌ها و فتنه‌ها اما مردم در صحنه هستند و الحمدلله حضور مردم بوده که توانسته انقلاب را حفظ کند. عین‌اللهی در پایان گفت: در حوزه سلامت، در بحث دارویاری تلاش کردیم که فشار روی مردم کاهش یابد.
* ۹۹ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود
۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و هر ماه شاهد تولید داروی جدید در کشور هستیم. رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت روز گذشته در حاشیه راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن تهران در غرفه‌های بزرگ فجر سلامت حضور یافت. سیدحیدر محمدی درباره حضور پرشور و باشکوه مردم انقلابی و ولایی تهران راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: امروز مردم با حضور خود نشان دادند که اجازه نمی‌دهند خدشه‌ای به انقلاب و عهدی که با معمار کبیر انقلاب و رهبر معظم بسته‌اند وارد شود. محمدی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ نظام در حوزه سلامت است، تصریح کرد: امروز ما بسیاری از تجهیزات پزشکی همچون دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و بسیاری دیگر از تجهیزات را به همت دانشمندان ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنیم. وی افزود: ایران پس از انقلاب به کشور صادر‌کننده تجهیزات پزشکی تبدیل شده است. محمدی با اشاره به خودکفایی در حوزه دارو نیز گفت: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و هر ماه شاهد تولید داروی جدید نیز در کشور هستیم.  وی افزود: در چند ماه گذشته ۶ داروی جدید توسط محققان ما در زمینه بیماری‌های خاص تولید و کمبودهای دارویی ما در زمینه داروهای پرمصرف مرتفع شده است و تلاش داریم تا پایان سال کمبود دارو در هیچ زمینه‌ای نداشته باشیم.
***
ثبت روز بدون فوتی کرونا در کشور   
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ‌یک از بیماران «کووید-۱۹» جان خود را از دست ندادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۲۲ بهمن ۲۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۱۸ نفر از آنها بستری شدند. در طول این مدت، هیچ‌یک از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست ندادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۴ هزار و ۷۷۹ نفر ماند. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۱۷۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۲۲۶ نفر از مبتلایان به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۵۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۶۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. در حال حاضر هیچ شهری در شرایط قرمز کرونایی نیست. یک شهر در وضعیت نارنجی، ۹۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۵۲ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۱۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۷۵۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۱۶۶ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۲۴۱ دوز رسید. 

 


Page Generated in 0/0065 sec