سایر نامزدها...
محمدعلی میرزایی: سرانجام کاروان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به منزل پایانی رسید؛ جشنوارهای که حضور ابراهیم حاتمیکیا در هیات داوران از نکات برجستهاش به شمار میرفت. همزمان با برگزاری نشست معرفی نامزدهای بخشهای مختلف چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر توسط مجتبی امینی، دبیر جشنواره، از ترکیب هیات داوران هم رونمایی شد؛ ترکیبی که از میانه برگزاری جشنواره کنجکاویها و گمانهزنیها درباره آن به اوج رسیده بود. پرویز شیخطادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمیکیا، محمود رضوی، محمدرضا شریفینیا، محمدتقی فهیم و مسعود نقاشزاده ۷ سینماگری بودند که داوری آثار این دوره از جشنواره را بر عهده داشتند که در این ترکیب بیتردید مهمترین چهره ابراهیم حاتمیکیا به حساب میآید.
داوری ابراهیم سینمای ایران
ابراهیم حاتمیکیا در دهههای ۶۰ و ۷۰ در دورههای هشتم، نهم، دهم و سیزدهم جشنواره فیلم فجر داوری در ۲ بخش فیلماولیها و بخش اصلی را تجربه کرده بود اما در دهه 80 تنها در دوره بیستوهفتم این مسؤولیت را پذیرفت و از آن سال تا امروز به رغم دعوت مکرر دبیران دورههای مختلف فجر، دیگر حاضر به پذیرش داوری فجر نشده بود.
حاتمیکیا پس از ۱۴ سال بار دیگر نشستن بر کرسی داوری جشنواره فیلم فجر را در حالی پذیرفت که برگزاری این رویداد و رونمایی از آرای داوران درباره برگزیدگان بخشهای مختلف عاری از حاشیه نبود.
کارگردان فیلمهای ماندگاری همچون «دیدهبان»، «آژانس شیشهای»، «بوی پیراهن یوسف» و «به رنگ ارغوان» حالا بیشتر از همیشه در معرض توجه رسانهها قرار دارد.
او که در یک دهه گذشته در واکنش به آرای هیات داوران درباره آثار خود، به زبانی صریح لب به گلایه و انتقادات آتشین میگشود و حتی از انحراف جشنواره فجر از اهداف اصلی و اولیه خود میگفت، حالا خود در مقام قضاوت قرار گرفت.
در این میان حضور محمد خزاعی که پیشتر تهیهکنندگی فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا را بر عهده داشته است، در مقام رئیس سازمان سینمایی شاید در پذیرش این مسؤولیت از سوی این کارگردان باسابقه و معتبر سینمای ایران بیتاثیر نبوده است.
حال باید نگاهی به کارنامه جشنواره بینالمللی فیلم فجر در گام چهلویکم کرد؛ جشنوارهای که دو سه ماه مانده به ایام برگزاریاش، تحت تاثیر التهابات سیاسی، مورد هجمه و جوسازی رسانههای معاند قرار گرفت؛ رسانههایی که در سایه دروغ بزرگی به نام آزادی اندیشه و بیان، با ادبیاتی مملو از خصومت و سرشار از کینه به سبب صلابت و اقتدار ایران و ایرانی، تکتک مردمان ایران عزیز از جمله خانواده هنرمندان را با پیشوند و پسوند تحریم در سیل بمباران خبریشان هدف قرار دادند.
اخلاق، امید و آگاهی
حال چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر بعد از پشتسر گذاشتن ایام 10 روزه خود لذت تنفس زیر چتر سینما را در همراهی و همدلی با قصهها و روایتهای گوناگون در رقابتی گرم و مردمی، تحت شعار جشنواره امسال یعنی «اخلاق، امید و آگاهی» هجی کرد و کارنامهای درخشان و البته متفاوت از خود به جا گذاشت.
***
تهیهکننده انیمیشن خوشساخت جشنواره فجر مطرح کرد
امید «بچه زرنگ» به نمایش خارجی
تهیهکننده انیمیشن بچه زرنگ گفت: در پروژههای قبلیمان به واسطه نمایش در کشورهای مختلف توانستیم بازگشت سرمایه را داشته باشیم و در پروژه بچه زرنگ هم این کار را خواهیم کرد. به گزارش مهر، حامد جعفری، تهیهکننده انیمیشن «بچه زرنگ» در برنامه رادیویی «شهر آفتاب» رادیو تهران، با اشاره به این اثر که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است، گفت: تولید انیمیشن یک تمایز مهم با بقیه تولیدات رسانهای و تلویزیونی دارد؛ در انیمیشنها تولیدات برای کمپانیهاست و از روز نخست تلاش داشتیم این روند را در همه آثار داشته باشیم. کمپانیمحور بودن آثار باعث رسوب تجربیات تعداد زیادی از عوامل این تولیدات شده است و اهمیت کارگردان و تهیهکننده کمتر است، چراکه همه فرآیندها با حضور و تصمیم جمع قابل توجهی از افراد مشارکتکننده در تولید انجام میشود.
وی ادامه داد: کسانی که در «شاهزاده روم» با آنها همکاری داشتیم، هیچکدام در پروژه بچه زرنگ حضور ندارند اما کار پیشرفت زیادی داشته است و این نتیجه یک کار تیمی و تجربه ساختاری است که در بدنه گروه رسوب کرده است. جعفری در پاسخ به اینکه با توجه به هزینههای بالای تولید اینگونه آثار، آیا درآمدها کفاف هزینهها را میدهد؟ گفت: در نشست خبری این فیلم در جشنواره به شوخی عرض کردم که ما با پول قند و چایی فیلمهای خارجی در ایران انیمیشن میسازیم که واقعا هم همینطور است؛ ساخت انیمیشن بچه زرنگ ۵ سال طول میکشد، البته که با مشکلات عدیدهای در طول مسیر ساختش مواجه بودیم؛ محاسبه دلاری ما بابت هزینههایش به این صورت بود که ما حدود یک میلیون دلار اعلام کردیم اما این پول چگونه بازمیگردد یا بهتر بگویم تا چه اندازه بازگشت سرمایه خواهیم داشت. همه این موارد مربوط به حوزه اکران در داخل ایران و خارج از کشور است.وی افزود: ما در پروژههای قبلی هم این تجربه را داشتیم و در کشورهای مختلف نمایشهای محدود و سراسری را محقق کردیم و توانستیم هزینههای تولیدمان را جبران کنیم که اگر غیر از این بود، نمیتوانستیم تا به امروز بقا داشته باشیم و کارمان را ادامه دهیم و پروژه بچه زرنگ نیز بازگشت هزینه قابل توجه و درآمدی خوبی برایمان خواهد داشت. انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.