printlogo


کد خبر: 259986تاریخ: 1401/11/24 00:00
دور دنیا

دبیرکل ناتو از مقام خود کناره‌گیری می‌کند
خبرگزاری آلمان به نقل از «اوانا لَنگیسکو»، سخنگوی ناتو گزارش کرد دوران دبیرکلی «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در 30 سپتامبر 2023 (8 مهرماه 1402) به پایان می‌رسد و وی قصد تمدید دوران دبیرکلی خود را ندارد. لنگیسکو تصریح کرد: «وی (استولتنبرگ) قصدی برای تمدید مأموریت خود ندارد. دبیرکل ناتو برای حدود 9 سال مسؤولیت دبیرکلی را بر عهده داشته است و آخرین باری که دوره دبیرکلی وی تمدید شد، ماه مارس سال گذشته بود که تا پایان سپتامبر 2023 ادامه دارد». با این‌حال روزنامه «ولت‌ام زونتاگ» آلمان گزارش کرد یک توافق غیررسمی بین کشورهای عضو ناتو برای تمدید دبیرکلی استولتنبرگ تا بهار ۲۰۲۴ صورت گرفته تا وی بتواند ریاست اجلاس مربوط به هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن را که آوریل سال آینده برگزار می‌شود بر عهده داشته باشد. طبق این گزارش، برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند استولتنبرگ پس از کناره‌گیری از سمت دبیرکلی ناتو، فرصت پیدا می‌کند تا به‌عنوان رئیس بانک جهانی به فعالیت خود ادامه دهد. دوره ریاست «دیوید مالپس» در بانک جهانی آوریل 2024 به پایان خواهد رسید.
***
افزایش خودکشی در آمریکا
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تعداد شهروندان این کشور که سال ۲۰۲۱ میلادی دست به خودکشی زدند به ۴۸ هزار و ۱۸۳ تن افزایش یافت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری راشاتودی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این گزارش اعلام کرد این بالاترین آمار ثبت شده در آمریکا از سال ۲۰۱۸ میلادی است. در آن زمان تعداد افرادی که دست به خودکشی زده بودند ۴۸ هزار و ۳۴۴ تن ثبت شده بود. خودکشی در آمریکا برای ۲ سال متوالی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی روند نزولی داشت و به ترتیب به ۴۷ هزار و ۵۱۱ مورد و ۴۵ هزار و ۹۷۹ مورد رسید. میزان خودکشی در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۴.۲ در هر ۱۰۰ هزار شهروند افزایش یافته است اما این گزارش دلایل خاصی را برای افزایش ۲۲۰۴ نفری آمار خودکشی در سال ۲۰۲۱ میلادی ارائه نکرد. 
***
کشته و مجروح شدن ۱۴ غیر نظامی سوری در حمله داعش
منابع رسانه‌ای روز یکشنبه از کشته و مجروح شدن ۱۴ شهروند سوری در حمله مسلحانه یک داعشی در شهر «تدمر» خبر دادند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری سانا اعلام کرد یک تروریست داعشی با انجام حمله‌ای مسلحانه چند شهروند سوری را در شهر تدمر سوریه هدف قرار داد. طبق این گزارش، این حمله منجر به کشته شدن ۴ شهروند سوری از جمله یک زن شد. سانا در ادامه گزارش داد حمله این تروریست منجر به مجروح شدن ۱۰ سوری دیگر نیز شده است. این رسانه همچنین اعلام کرد حال برخی مجروحان وخیم بوده و آنها به بیمارستان حمص برای مداوا و مراقبت منتقل شده‌اند. 
***
فاجعه در انتظار تانک‌های آبرامز در اوکراین
یک سرباز سابق آمریکایی نسبت به خطر تحویل تانک‌های آبرامز به اوکراین هشدار داد و گفت استفاده نادرست از این تانک‌ها در یمن، منجر به نابودی شد یا توسط خودروهای زرهی غنیمت گرفته شدند. به گزارش ایسنا، مجله آمریکایی نیوزویک در یادداشتی، صحبت‌های گلن ژیرونا، سرباز آمریکایی سابق را درباره تانک‌های آبرامز منتشر کرد که به مدت ۱۰ سال با آنها سر و کار داشت. وی گفت کار خود را با تانک‌های «آبرامز ام-۱» در سال ۱۹۹۵، زمانی که ۱۸ سال داشت، آغاز کرد و وقتی گواهینامه رانندگی نداشت، آنها را راند. ژیرونا با اشاره به اینکه در تمام وظایف خدمه تانک که شامل راننده، سرور، تیرانداز و فرمانده است، کار کرده است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نقش در بین خدمه شناسایی اهدافی است که توسط تیرانداز انجام می‌شود. بنابراین، تحویل تانک‌های آبرامز به خدمه غیرحرفه‌ای در اوکراین خطر بزرگی است و می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، همان‌طور که در عراق و یمن اتفاق افتاد. ده‌ها تانک در یمن توسط خودروهای زرهی که کارایی و زره کمتری دارند منهدم یا آسیب دیدند. هر گونه هزینه اضافی روی تانک‌های آبرامز در صورت تحویل به خدمه غیرحرفه‌ای جواب نمی‌دهد. 
***
مرز ترکیه- ارمنستان پس از ۳۵ سال باز شد
برای نخستین بار در ۳۵ سال گذشته دروازه مرزی بین ترکیه و ارمنستان باز شد تا به قربانیان زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه کمک شود. به گزارش ایسنا، خبرگزاری دولتی آناتولی به نقل از یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت: سردار کیلیچ، فرستاده ویژه ترکیه در امور ارمنستان، عکس‌هایی از عبور کامیون‌ها از ایست بازرسی آلیکان در سمت ترکیه‌ای رودخانه ارس که ۲ کشور را از هم جدا می‌کند، منتشر کرد. کیلیچ با تشکر از مقامات ارمنستان گفت: من همیشه کمک‌های سخاوتمندانه ارسال شده توسط مردم ارمنستان برای کمک به کاهش آلام مردم ما در منطقه زلزله‌زده ترکیه را به یاد خواهم داشت. بر اساس گزارش آناتولی، این گذرگاه آخرین بار برای ارسال کمک‌های هلال‌احمر ترکیه به ارمنستان زلزله‌زده در سال ۱۹۸۸ مورد استفاده قرار گرفت. سال گذشته رهبران ترکیه و ارمنستان در یک اجلاس اروپایی و پس از دیدار وزرای خارجه خود، در تلاش برای ترمیم خصومت‌های چندین دهه، به طور غیررسمی با یکدیگر دیدار کردند. 

Page Generated in 0/0057 sec