printlogo


کد خبر: 260004تاریخ: 1401/11/24 00:00
عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» از پیشنهاد افزایش 15 تا 25 درصدی حقوق سربازان در سال آینده در این کمیسیون خبر داد
برنامه مجلس برای افزایش حقوق سربازان
درخواست سازمان وظیفه عمومی از دولت و مجلس برای افزایش حقوق سربازان در سال 1402

موضوع افزایش حقوق سربازان وظیفه چند سال است مدنظر سازمان نظام وظیفه، دولت و مجلس است تا آنها در طول 2 سال خدمت خود از حقوق مکفی برخوردار شوند. میانگین حقوق سربازان از ۴۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و 500 هزار تومان در سال 1400 افزایش یافت و این رقم در سال 1401 با رشدی قابل توجه به حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید؛ افزایش حقوقی که به دلیل رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها برای سربازان اقدامی ضروری بود و به نظر می‌رسد دولت و مجلس باید این موضوع را همچنان در بودجه سال آینده در نظر بگیرند. در همین ارتباط رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خواستار افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ شده است. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید این کمیسیون پیشنهاد افزایش حقوق سربازان را ارائه کرده است تا حقوق آنها برای سال آینده متناسب با رشد حقوق کارمندان دولت افزایش یابد. امیرحسین بانکی‌پور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه حقوق سربازان نیز متناسب با افزایش حقوق کارمندان دولت باید بین 15 تا 25 درصد در سال 1402 افزایش یابد، گفت: البته هنوز به سرفصل هزینه‌ها برای بررسی این موضوع نرسیده‌ایم اما تلاش کمیسیون تلفیق این است که این رقم برای حقوق سربازان در سال آینده همچون کارمندان دولت اعمال شود.
* توجه به افزایش حقوق سربازان در بودجه
حقوق سربازان و افزایش آن اگرچه همواره مورد توجه مسؤولان و به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی سربازان مطرح بوده است اما از حدود ۳ سال پیش بود که تصمیمات مهمی در این‌باره اتخاذ شد و حقوق سربازان افزایش قابل توجهی یافت؛ موضوعی که امیر غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح نیز چندی پیش به آن اشاره کرده و گفته بود «ما در جهت تحقق مطالبات سربازان برنامه داریم. این وظیفه شرعی و قانونی ما است؛ چشم‌اندازی برای سربازی پیش‌بینی شده که تا چند سال آینده نتیجه خواهد داد. طی ۲ سال حقوق سربازان ۱۰ برابر شده است. مطابق قانون، حقوق معادل حداقل حقوق نیروهای مسلح بود اما با هماهنگی مجلس تبدیل به حداقل حقوق کارکنان لشکری و کشوری شد و تلاش می‌شود روزبه‌روز بهتر شود. به علاوه سعی کرده‌ایم مدت خدمت‌ها عادلانه باشد و در حال حاضر نیز کسی که در شهر خود خدمت می‌کند، با کسی که در مرز خدمت می‌کند، مدت خدمتش متفاوت است و این تفاوت را در آینده بیشتر هم خواهیم کرد». اظهارات رحیمی‌پور مبنی بر ۱۰ برابر شدن حقوق سربازان اگرچه بیانگر اقدامات ستادکل نیروهای مسلح و همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی در افزایش حقوق سربازان است اما رقم پرداختی به سربازان نشان می‌دهد همچنان تا رسیدن به آنچه در قانون خدمت وظیفه عمومی پیش‌بینی شده، فاصله وجود دارد؛ موضوعی که امسال نیز پیگیری‌ آن در دستور کار ستادکل نیروهای مسلح قرار دارد و باید دید نتایج این پیگیری‌ها منجر به افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ خواهد شد یا خیر. مدتی پیش (دهم بهمن) حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بررسی موارد مربوط به افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در جلسه این کمیسیون خبر داده و گفته بود: «پیشنهادی درباره افزایش حقوق سربازان مطرح شده که دولت با آن مخالفت کرده است». چند روز بعد از انتشار این خبر رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به سربازان توجه ویژه‌ای شده و بنا بر این است که حقوق سربازان حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد».
در این میان سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خواستار توجه ویژه به حقوق سربازان و افزایش آن در بودجه سال ۱۴۰۲ شده است. او در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: درخواست ما این است که حقوق سربازان برابر ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی پرداخت شود. 
وی ادامه داد:‌ برابر ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه باید حداقل 60 درصد و حداکثر 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری باشد که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد. همچنین برابر تبصره اول این ماده به کارکنان وظیفه متأهل یا سرپرست خانواده معادل صددرصد حق عائله‌مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می‌شود. این خواسته‌ای است که سازمان وظیفه عمومی فراجا و ستاد کل نیروهای مسلح از دولت و مجلس محترم دارد. 
مهری افزود:‌ البته لازم است از اقدامات و همراهی‌های قبلی دولت و مجلس در افزایش حقوق سربازان در سال‌های گذشته نیز تشکر کنم. 
ستاد کل نیروهای مسلح سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام داد موفق شد حقوق سربازان در مناطق عملیاتی و سربازان متاهل را مطابق قانون افزایش دهد و در ادامه، حقوق سربازان مشغول خدمت در مناطق آرام هم مقداری بیشتر شد. رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا تاکید کرد: ما از دولت و مجلس بویژه کمیسیون بودجه و تلفیق تقاضا داریم برای ۱۴۰۲ هم این افزایش را در نظر بگیرند و حداقل حقوق یک کارمند پایور در سال ۱۴۰۲ هرچقدر که بود، بین ۶۰ تا ۹۰ درصد آن را برای سربازان تصویب کنند. 

Page Generated in 0/0050 sec