printlogo


کد خبر: 260023تاریخ: 1401/11/24 00:00
سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت رونمایی شد
مولدسازی در اتاق شیشه‌ای
* امکان رصد اطلاعات، تحلیل‌ها و فرآیندهای واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت برای تمام شهروندان ایجاد شد

گروه اقتصادی: بر اساس مصوبه سران قوا، دولت مکلف شد بر اساس سقف تعیین‌شده در بودجه سنواتی برای ۲ سال و در شرایطی فوق‌العاده اقدام به مولدسازی دارایی‌های راکد کند. بر این اساس هیاتی ۷ نفره متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه‌قضائیه، وظیفه دارند ضمن شناسایی دارایی‌های راکد اقدام به مولدسازی آنها کنند. این مصوبه ۲ سال اعتبار دارد و با پایان این دوره موضوع مولدسازی با سازوکار کنونی باید تبدیل به لایحه شده و به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. به طور کلی موضوع مولدسازی دارایی‌ها از یک دهه گذشته و با کاهش درآمدهای نفتی وارد ادبیات اقتصادی کشورمان شده اما به دلیل موانع بروکراتیک و امتناع دستگاه از واگذاری اموال خود هیچ‌گاه به سرانجام نرسیده است به طوری که تنها 5 درصد اهداف تعیین‌شده برای این سرفصل درآمدی تحقق یافته است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد. هم‌اکنون در این سامانه تمام اطلاعات، تحلیل‌ها، فرآیندها و... قابل مشاهده است و بتدریج با افزایش مصوبات، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در پشتیبانی این سایت موارد مربوط به روش‌های مولدسازی و شناسایی اموال در اتصال سامانه با سادا تقویت خواهد شد. وزیر اقتصاد در این مراسم گفت: به کمک مولدسازی دارایی‌های دولت، بهار ۱۴۰۲ بهار جان‌بخشی به طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی است. سیداحسان خاندوزی اظهار داشت: موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت راهبرد جدی دولت و قوای دیگر و گره‌گشای بسیاری از بن‌بست‌های پیش روی پروژه‌های عمرانی است. وی ادامه داد: دارایی‌های مازاد مجموعه‌های دولت گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرده بود و حالا از طریق مصوبه سران قوا، مساله تبدیل اموال زائد به اموال مولد به سرعت دنبال می‌شود.
 وزیر اقتصاد توضیح داد: برخی در مجلس شورای اسلامی درباره تحقق درآمدی از محل مولدسازی سوال کردند که در پاسخ باید بگویم نه‌‌تنها این اعداد صوری نیست، بلکه دولت به دنبال آن است عدد نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ محقق شود.
 وی با تاکید بر اینکه مسیر ناامیدکننده سنوات قبل از طریق شفافیت قابل تغییر است، گفت: رونمایی از سایت مولدسازی نیز در همین راستا انجام شد و تمام متخصصان و عموم مردم می‌توانند با حداکثر شفافیت شریک دولت در پیاده کردن گام تحولی پیشبرد پروژه‌های نیمه‌تمام موجود باشند. خاندوزی تصریح کرد: به جای اینکه ترمز پیشرفت باشیم باید کمک کنیم مساله پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی حل و فصل شود. وزیر اقتصاد همچنین اعلام کرد: اوایل سال ۱۴۰۲ گزارش امیدبخشی از عملکرد طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌های مختلف به واسطه اجرای مولدسازی دارایی دولت به مردم ارائه خواهد شد.
 وی با بیان اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت در سنوات گذشته نیز در قوانین بودجه وجود داشت، افزود: عملکرد بودجه سال‌های گذشته نشان می‌دهد دولت‌ها در مولدسازی موفق نبودند و پرسش این است که توقع این است دولت سیزدهم نیز مسیرهای قبل را ادامه دهد؟ 
وی اضافه کرد: بسیاری از مدیران دستگاه‌ها علاقه دارند مایملک خود را اضافه کنند، بدون اینکه به فکر مازادسازی آنها باشند و این یکی از آفات مدیریت دولتی - کارمندی است و باید بر آن غلبه کرد و این با مولدسازی دارایی‌های دولت که به تایید ۳ قوه رسید، امکان‌پذیر است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درباره اموال مازاد نهادهای انقلابی یا اموال سایر قوا، در صورتی که رئیس عالی قوه یا سایر نهادها موافقت کنند، اموال مازاد آنها نیز مولدسازی می‌شود.
* 7 هزار هزار میلیارد تومان کل اموال مازاد دولت
خاندوزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی از میزان کل اموال دولت و اموال مازاد دولت دارید؟ گفت: برآورد جدیدی که به‌روز شده باشد درباره دارایی‌های دولت نداریم، طبق آخرین برآوردها که مربوط به 5 سال قبل است، ارزش این اموال «7 هزار هزار میلیارد تومان» است، البته این رقم الان دقیق نیست. وی با تاکید بر اینکه درباره مولدسازی دارایی‌ها بر مولدسازی اموال بانک‌ها و شرکت‌های دولتی هم تصریح شده است، افزود: برخی مدیران چسبندگی به اموال زیرمجموعه دستگاه‌های خود دارند و هیات مولدسازی می‌خواهد بر این چسبندگی غلبه کند.
* برخورد با دستگاه‌هایی که در زمینه مولدسازی همکاری نکنند
در ادامه این مراسم حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره برخورد با دستگاه‌هایی که در زمینه مولدسازی همکاری نمی‌کنند، گفت: این طرح شامل همه اراضی و دارایی غیرمنقول دولت می‌شود و فضای اداری بخشی از آن است. وی افزود: در مولدسازی اصل بر تعامل مجری و دستگاه‌هاست و چنانچه مدیریت مقاومت کند، این موضوع برای رسیدگی به هیات نظارت ارجاع داده می‌شود. رئیس سازمان خصوصی توضیح داد: در سامانه مولدسازی تمام رکوردهای طرح ارائه می‌شود و فهرست اموال به عنوان اموال مازاد که به تصویب رسیده است، بارگذاری می‌شود و تنها ملاحظه این است که آدرس نهایی اعلام نخواهد شد تا در مسیر مولدسازی اختلالی به وجود نیاید. وی در پاسخ به این سوال که مولدسازی منجر به افزایش قیمت ملک می‌شود، گفت: بر اساس علم اقتصاد هر جا که عرضه بیشتر شود، قیمت کاهش می‌یابد، بنابراین عرضه املاک و دارایی منجر به افزایش قیمت نخواهد شد. قربان‌زاده بیان کرد: از طرفی دولت وقتی تلاش می‌کند در قالب طرح‌ها و لوایح مختلف مردم را از سفته‌بازی روی املاک و مستغلات برحذر دارد، حال چگونه اجازه می‌دهد خودش از محل املاک و دارایی‌ها درآمد سفته‌بازی داشته باشد.
بر اساس این گزارش رقم طرح‌شده برای مولدسازی دارایی‌های دولت در بودجه سال آینده 108 هزار میلیارد تومان است؛ رقمی معادل سه‌چهارم کل یارانه نقدی و کل یارانه در نظر گرفته شده برای آرد و نان کشور. در صورتی که به هر دلیلی این رقم محقق نشود، می‌تواند آسیب‌های بسیاری را از سمت استقراض از بانک مرکزی متحمل معیشت مردم کند. آنچه واضح است روش‌های پیشین واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت به نتیجه نرسیده و نمی‌توان همان مسیرهای پیشین را ادامه داد.

Page Generated in 0/0065 sec