printlogo


کد خبر: 260031تاریخ: 1401/11/25 00:00
در همایش تخصصی «زن هویت تمدن» مطرح شد
لزوم گفتمان نو برای نسل جدید

همایش تخصصی یک‌روزه گفتمان تمدن اسلامی «زن، هویت و تمدن» با حضور نمایندگان مجلس، جمعی از بانوان تمدن‌ساز، فعالان و پژوهشگران حوزه‌ زنان در فرهنگسرای خانواده برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای این همایش شیوا مقدم، رئیس فرهنگسرای خانواده ضمن خیرمقدم به حاضران در مراسم گفت: پرداختن به موضوع زن و هویت زنان به دلیل اهمیت زن در خانواده در اولویت کاری فرهنگسرا جا دارد. خانواده تنها نهاد فطری طبیعی بی‌بدیل و جاودانه بشر است و یک زن در جایگاه مادری، همسری، دختر و خواهر، همواره در رأس مدیریت عاطفی قرار می‌گیرد و در مدیریت خانه و تحکیم روابط نقش مهمی دارد، بر همین اساس جایگاه زن و هویت زنانه با تمام ویژگی‌های زنانه برای تحکیم خانواده باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.
فاطمه محمدی، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زن و خانواده نیز در این همایش گفت: ما در تمدن‌سازی نگاه‌مان این بود که با توجه به اینکه الحمدلله انقلاب شکوهمند اسلامی ۴۴ ساله شد، باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشیم و جان تازه‌ای به هویت‌یابی زنان ایرانی بدمیم. البته نظرمان به حوزه بین‌الملل و معرفی زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف هم هست که یک نگاه و رویکرد تازه را به جامعه تزریق کنیم. معتقدیم انحصارگرایی در حوزه‌های زنانه باید از بین برود و رویکردهای تازه و نو برای نسل نو به وجود بیاید، چرا که به‌شخصه معتقدم دهه هشتادی‌ها که کنش‌گران واقعی و اصلی اتفاقات اخیر کشور بودند، همان افرادی هستند که در آینده مدیران میزهای این مملکت خواهند بود و اگر ما حرف تازه‌ای در حوزه زنان و خانواده برای اینها نداشته باشیم، طبعا به‌سختی می‌توانیم پاسخگوی خواسته‌های‌شان در نظام اجتماعی باشیم‌؛ تمدن‌ساز با این رویکرد شکل گرفت.
محمدی در ادامه گفت: باید یک گفتمان نو، تازه و جدید را خلق کنیم. ما معتقدیم خلق کردن سخت‌ترین کاری است که در این نظام هستی وجود دارد، برای همین خداوند بهشت را زیر پای مادر می‌گذارد؛ امروز تلاش‌مان این است هر کدام از سخنرانان در پنل‌های تخصصی خود، رویکرد و نگاه خود را به هویت، زن و تمدن با نگاهی نو و راه‌گشا و راهبردی داشته باشند.
فاطمه قاسم‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همایش تخصصی یک‌روزه گفتمان تمدن اسلامی بیان کرد: در مورد الگوی سوم زن باید حرکت و جهشی در راستای نظریه انقلاب آغاز شود؛ تمام این مباحث ما نقطه آغازی دارد که پیش‌نیاز آن هم‌اندیشی در حوزه زنان است. اگر این هم‌اندیشی رخ ندهد در آینده با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود. انقلاب اسلامی فارغ از نگاه تجدد غربی و تحجر، راه سومی را پیش روی زنان قرار می‌دهد که اگر در این مسیر نتوانیم گفتمان الگوی سوم را بسط دهیم، امکان تسلط هژمونیک دو گفتمان «تحجر» و «تجدد» فراهم می‌شود، لذا لازم و ضروری است در این زمینه گفت‌وگوهای جدی انجام شود.
 در ادامه همایش زهرا شیخی، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس نگاه اسلامی، حیثیت زنانگی و مردانگی در مسیر رشد و تکامل و قرب الهی، عنصری اثرگذار و امتیازآفرین نیست. آنچه در این مسیر به افراد امتیاز می‌بخشد تقواست و خداوند متعال وعده داده است که عمل هیچ انسانی اعم از زن و مرد ضایع و باطل نخواهد شد. چه‌بسا زنانی که در این میدان به عنوان چهره‌های موفق و الگو به جامعه ایمانی (زن و مرد) عرضه شوند.
شیخی در ادامه با اشاره به اینکه اثرگذاری زنان در حوزه تربیت فقط محدود به نقش مادری نیست، یادآور شد: زنان در سمت‌های مختلفی که در خانواده دارند، اعم از نقش مادر بودن، همسر بودن و خواهر بودن، پایه و اساس تربیت هستند. شخصیتی همچون حضرت زهرای اطهر(س) چنان قابلیت‌های تربیتی از خویش بروز می‌دهد که حتی در سن طفولیت و در مقام دختر بودن، برای پیامبر خاتم(ص) نقش مادری ایفا می‌کند و ملقب به وصف «ام‌ابیها» می‌شود.
در بخش دوم این همایش، فرزانه فخریان (زبان‌شناس و رسانه‌گر) و زینب دولتی (مدیرعامل تولیدکنندگان حجاب) صحبت کردند.
زینب دولتی، مدیرعامل تولیدکنندگان حجاب درباره مد و پوشاک  از ۲ منظر کسب‌وکار در عرصه اقتصادی و هویت‌بخشی به زنان در بحث پوشش خاطرنشان کرد: در صدر اسلام حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) نشان بارز فعالیت اقتصادی- اجتماعی خانواده بودند. این بزرگواران در فعالیت‌های‌ اجتماعی خود و بحث مادری، همسری و... چنان تعادلی ایجاد کردند که بخوبی از عهده همه آنها برآمدند و جایگاه اجتماعی والایی کسب کردند.

Page Generated in 0/0062 sec