printlogo


کد خبر: 260049تاریخ: 1401/11/25 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به بارش سنگین برف و کولاک در ۷ استان هشدار قرمز صادر کرد
تداوم بارش برف و باران در ۲۰ استان

با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، از ابتدای هفته جاری اغلب استان‌های کشور شاهد نزولات جوی بودند، بارش‌هایی که ادامه‌دار هم خواهد بود، چنانکه سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف و باران تا آخر هفته در ۲۰ استان خبر داده و نسبت به بارش‌ سنگین برف و وقوع کولاک و بهمن در ۷ استان هشدار صادر کرده است. این سازمان پیش‌بینی کرد طی ۳ روز آینده شدت بارش‌ها برای استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، شرق خوزستان، شمال غرب فارس و جنوب و غرب اصفهان است. همچنین پنجشنبه در مناطقی از مرکز، شمال شرق، شرق، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز شرقی، مناطقی از فارس و بوشهر بارش پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه اما با خروج سامانه بارشی از شرق کشور، در مناطق شرق و شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، طی 5 روز آینده در مناطقی از مرکز، جنوب، جنوب شرق و شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید رخ خواهد داد. همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران، رگبار و رعد و برق، کولاک برف در اغلب نقاط کشور و وزش باد و خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها طی روزهای آینده خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۵ و ۲۶ بهمن) بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌هایی از دامنه‌های جنوبی البرز، نواحی غرب، مرکز، شمال شرق و شرق کشور ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، طی ۳ روز آینده بیشینه بارش در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان و شمال غرب فارس خواهد بود. وی افزود: پنجشنبه (۲۷ بهمن) بارش در مناطقی از مرکز، شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز شرقی، همچنین نواحی از استان فارس و بوشهر پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان گفت: جمعه (۲۸ بهمن) با خروج این سامانه بارشی از شرق کشور، در نواحی شرق و شمال شرق بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: چهارشنبه (26 بهمن) وزش باد در نیمه ‌شمالی فارس، جنوب اصفهان، یزد و کرمان تشدید می‌شود و رخداد توفان گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا در این مناطق دور از انتظار نیست. ضیاییان گفت: تا پایان هفته خلیج‌فارس مواج خواهد بود، همچنین برای روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.
* بارش‌های مخاطره‌آمیز در زاگرس مرکزی 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا همچنین افزود: بارش‌های شدید برف در روزهای آینده در زاگرس مرکزی بویژه در چهارمحال‌وبختیاری می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. 
ضیاییان ادامه داد: این بارش‌ها در زاگرس  مرکزی بویژه چهارمحال‌وبختیاری می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. برف‌ شدید روزهای آینده در کنار برف روزهای گذشته ممکن است آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد و امکان دارد مسیرهای بسیاری از شدت بارش برف مسدود شوند، بنابراین توصیه می‌شود مردم در این روزها اکیدا از سفر و صعود به ارتفاعات بپرهیزند.
* ورود موج بارشی جدید به تهران 
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، برای این استان طی روزهای آینده بارش برف و کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات، ورود موج بارشی جدید و افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. با بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی با گذر سامانه بارشی از سطح استان، برای امروز ۲۵ بهمن در ارتفاعات در بعضی ساعات بارش‌های پراکنده برف، وزش باد، کولاک برف و احتمال سقوط بهمن دور از انتظار نیست. از بعدازظهر امروز با ورود موج بارشی جدید به استان و بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش‌بینی، افزایش ابرناکی، بارش برف و باران، وزش باد و در ارتفاعات کولاک و پدیده مه تا اواخر روز چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود. برای روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۷ و ۲۸ بهمن) نیز در بعضی ساعات وزش شدید باد بویژه در غرب و نیمه‌جنوبی استان دور از انتظار نخواهد بود. همچنین تا پایان هفته روند افزایش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec