printlogo


کد خبر: 260060تاریخ: 1401/11/25 00:00
آغاز سفر 3 روزه رئیسی به چین
فصل جدید روابط تهران - پکن
رئیس جمهور قبل از عزیمت به چین در دیدار با رهبر انقلاب گزارشی از برنامه‌ کاری این سفر را به ایشان ارائه کرد

گروه سیاسی: روز گذشته حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به پکن سفر کرد؛ سفری که از جهات مختلف می‌توان از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک چند سال اخیر یاد کرد. رئیسی در آستانه سفر به چین، روز گذشته با رهبر حکیم انقلاب اسلامی دیدار و گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های در نظر گرفته شده ارائه کرد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نیز با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند. همچنین رئیسی پیش از عزیمت به این سفر، طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: ما در سازمان همکاری شانگهای عضویت داریم و این عضویت، ما را به کشورهای منطقه و آسیا نزدیک می‌کند. با این عضویت، ارتباط ما با زیرساخت‌های منطقه‌ای قطعی شده و زمینه خوبی برای ارتباط با کشورهای آسیا از جمله کشور بزرگ چین فراهم شده است. وی افزود: ما ارتباطات جهانی و بین‌المللی خوبی داشته و با کشور چین در مقابله با یکجانبه‌گرایی و در جهت استقلال سیاسی مواضع مشترک داریم. این مواضع ما را کنار هم قرار داده تا همکاری خوبی با چین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مسائل مختلف در سطح منطقه و جهانی داشته باشیم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این سفر با رئیس‌جمهور چین و مسؤولان عالی این کشور دیدار می‌کنیم و همکاران من با همتایان خود ملاقات‌ها و نشست‌هایی خواهند داشت. امیدواریم این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین موثر باشد و موجب ارتقای سطح روابط باشد، چرا که این خواست ۲ کشور است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست رئیسی، ریل دیپلماسی کشور نیز از غربگرایی به سمت همکاری با کشورهای مستقل از غرب و آمریکا تغییر کرد. رئیسی سیاست خارجی خود را بر مبنای تعامل با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای مخالف آمریکا پایه‌ریزی کرده و تعاملات گسترده ایران با کشورهای همسایه، به‌علاوه روسیه و چین، شاهد مثال این موضوع است. اما چرا سفر رئیسی به چین و گسترش همکاری‌های تهران- پکن را باید جزو مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک چند سال اخیر دانست؟ در فضای کنونی که آمریکا و کشورهای اروپایی هر روز تحریم‌های ضدایرانی خود را افزایش می‌دهند، گسترش ارتباط با کشوری مثل چین که خود را در مقابل آمریکا تعریف می‌کند، در راستای ایجاد یک بلوک ضدغربی و مقابله با تحریم‌های آمریکا، اهمیت بالایی دارد. چنانکه روزنامه چینی گلوبال‌تایمز نیز در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن نوشت: سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان‌دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است. این روزنامه در ادامه نوشت: سیاست «نگاه به شرق» ایران به معنای گذار از سیاست موازنه منفی و ایجاد اتحاد با قدرت‌های جهانی غیرغربی مانند روسیه و چین است که ساختارهای سیاسی مشابهی با ایران دارند. «ژو یونگ‌ بیائو» مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین نیز به گلوبال‌تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد. گلوبال‌تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد: «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار یک کمربند - یک جاده و سازمان همکاری شانگهای، فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش‌بینی کرد پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود». 
* اولین «سفر دولتی» به چین در ۲۰ سال گذشته
رضا زبیب، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با سفر مهم رئیسی به پکن نوشت: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی به ۳ شکل سفر کاری، رسمی یا دولتی است. سفر رئیسی نخستین سفر دولتی به چین در ۲ دهه گذشته است لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان دهنده توجه میزبان است. 
* اهداف سفر رئیسی به چین
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در تشریح برنامه‌های سفر رئیسی به پکن اظهار داشت: این سفر یک سفر حاکمیتی و در بالاترین سطح سفرهای خارجی قلمداد می‌شود که به گفته مقامات چین، بیانگر اهمیت آن برای طرف چینی است. وی گفت: اهداف این سفر در ۲ حوزه اساسی اقتصادی و سیاسی - راهبردی قابل پیگیری است. جمشیدی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در همگرایی اقتصادی با کشورها در قبال چین نیز دنبال می‌شود، اظهار داشت: در یک سال گذشته تلاش گسترده‌ای شد تا بستر همکاری‌های دوجانبه بر پایه برنامه جامع راهبردی ایران و چین عملیاتی شود. 
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: این برنامه همکاری در ابتدای دولت سیزدهم یک توافق روی کاغذ بود اما با تلاش‌های گسترده‌ای که شد، اکنون می‌توانیم مکانسیم عملیاتی کردن آن را به صورت واقعی اجرا کنیم و با طرف مقابل توافق کنیم. وی با یادآوری اینکه در سفر اخیر هیأت چینی به تهران مذاکرات گسترده‌ای برای اجرای برنامه جامع همکاری ایران و چین انجام شد تا این توافق به شکل عینی و عملی درآید و قابلیت اجرایی داشته باشد، گفت: این کف خواسته‌های ما است و ما حتما در سفر پیش‌رو مطالب گسترده‌تر و اساسی‌تری را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنیم. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه این سفر در حوزه سیاسی نیز حائز اهمیت است، گفت: در مذاکرات خصوصی بین روسای‌جمهور ۲ کشور، حوزه‌های راهبردی و تحولات منطقه‌ای و جهانی دنبال خواهد شد، زیرا ۲ طرف اعتقاد دارند جهان در حال یک تحول تاریخ‌ساز است و همکاری و هماهنگی کشورهای مستقل می‌تواند در شکل‌گیری تاریخ جدید بشریت نقش‌آفرین باشد و منافع ملت‌ها را تأمین کند. جمشیدی تاکید کرد: ایران به عنوان قدرت موثر و مسلط بر منطقه که به صورت موفقیت‌آمیزی با تهدیدهای منطقه‌ای اعم از اشغالگری و تروریسم مواجه بوده و پیروز شده است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ما در موضوعات مختلف از مسائل افغانستان گرفته تا سوریه، یمن، عراق و... و همچنین درباره چشم‌انداز اقداماتی که سبب ناامن کردن نه‌تنها غرب آسیا، بلکه حتی شرق آسیا می‌شود، بحث می‌کنیم. 
* تاکید ایران و چین بر چندجانبه‌گرایی و استقرار حکمرانی عادلانه جهانی
متن نوشتار «دوستان قدیمی بهترین شریکان برای آینده روشن هستند» به قلم حجت‌الاسلام رئیسی، روز گذشته در آستانه سفر رسمی وی به پکن، در روزنامه معروف و پرتیراژ «مردم» ارگان رسمی حزب حاکم چین منتشر شد. رئیسی با اشاره به اینکه ایران و چین، یکجانبه‌گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم ظالمانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی می‌دانند، بر ضرورت مساعی مشترک ۲ کشور در جهت دستیابی به چندجانبه‌گرایی واقعی و تحقق عدالت و انصاف بین‌المللی و استقرار حکمرانی عادلانه جهانی تاکید کرد. 
* تکمیل مراحل قانونی عضویت ایران در «سازمان شانگهای»
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان شانگهای در شورای نگهبان بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. وی افزود: این آخرین بخش باقی‌مانده از الحاق ایران به سازمان شانگهای بود که خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بر این اساس مراحل قانونی عضویت ایران در سازمان شانگهای به پایان رسید. 

Page Generated in 0/0059 sec