محمدعلی میرزایی، روزنامهنگار: در هر جامعهای که برای توسعه فرهنگ و هنر خود دغدغه و طی برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت سعی بر رسیدن به تعالی در این حوزه دارد، «کشف استعداد» مساله بسیار مهمی به شمار میرود. طبعا این جامعه علاوه بر برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت، یک چشمانداز مشخص برای رسیدن به این هدف نیز دارد؛ چشماندازی که تحقق آن ابزار و ملزومات مشخصی دارد. جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت حالا چند سال است فرصتی طلایی را برای کشف استعدادها و همینطور تربیت نسل فیلمسازان گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد کرده است؛ جشنوارهای که به صراحت و بر اساس آمار میتوان گفت تلاش و خدمات ارزشمندی برای تربیت نسل فیلمسازان گام دوم انقلاب اسلامی انجام داده است؛ جوانانی که به گفته اهل فن از فکر و ابتکار نو و متفاوتی برخوردارند و این در حالی است که سینمای ایران نیازمند هوایی تازه است که تنها با حضور فیلمسازان جوانان شکل میگیرد و این مساله نیازمند ریسکپذیری بالای مدیران سازمان سینمایی است که به جای سرمایهگذاری روی سینماگران امتحان پس داده، از جوانان استفاده کنند.
باید گفت در کنار پرداختن به سینماگران حرفهای و تراز اول داخلی و خارجی، باید به نسل جدید سینمای ایران نیز توجه ویژهای داشت تا به مرور زمان شاهد حضور این چهرهها در بدنه سینمای حرفهای کشور باشیم. البته کادرسازی و تربیت نسل جدید فیلمساز باید سیاستی همواره در دستور کار متولیان امر باشد تا بر این اساس به دنبال کشف و شناسایی استعدادها، سرمایهگذاری روی آنها و بسترسازی در راستای جریان نو فیلمسازی در ایران باشند. اینکه پایههای سینمای ایران بر ۳ محور آموزش، تولید و توزیع استوار شود، یکی از ابزار مهم رسیدن به سینمای متعالی به شمار میرود. طی چند سال گذشته در جشنوارههای مهم شاهد بودیم بها دادن به نسل جدید سینما اتفاقات خوبی را برای هنر هفتم رقم زده و توانسته مخاطبان زیادی را هم به خود جذب کند. پس میتوان به گواه مستندات موجود و نظرات اهل فن به این مساله رسید که حضور نسل جوان در بدنه سینما روزنههای امیدوارانهای را ایجاد خواهد کرد؛ موضوعی که این روزها فضای فرهنگی کشورمان بیش از پیش بدان نیازمند است. همچنین از آنجا که مجموعه سازمان سینمایی، مدیران باتجربه، دلسوز و اهل فن دارد، سینمای ایران دستاوردهای خوبی در سالهای آینده به دست خواهد آورد. به هر روی امید است نسلهای دهه هفتاد و هشتادی که به خاطر رشد فرهنگ و سواد عمومی جهان، باقریحهتر هستند، با حمایتهای سازمان سینمایی بتوانند به سینمای ایران جان دوبارهای ببخشند.