printlogo


کد خبر: 260083تاریخ: 1401/11/26 00:00
دور دنیا

تیراندازی مرگبار در میشیگان آمریکا
مقامات پلیس آمریکا اعلام کردند ۳ نفر در حادثه تیراندازی در دانشگاه ایالتی میشیگان این کشور کشته شدند. به گزارش ایسنا این در حالی است که ۵ نفر نیز در جریان این حادثه تیراندازی که دوشنبه شب رخ داد، مجروح شده‌اند. فرد مظنون به تیراندازی هنگامی که در محاصره پلیس قرار گرفت با شلیک به سرش خودکشی کرد. پلیس که پیش از این در جست‌وجوی عامل این تیراندازی بود، او را مردی قدکوتاه با کفش‌های قرمز، جلیقه جین و کلاه به سر توصیف کرده بود. پلیس همچنین تا پیش از خودکشی عامل تیراندازی از دانشجویان خواسته بود در محل پناه بگیرند. به گزارش یورونیوز، دانشگاه ایالتی میشیگان در شهر «لنسینگ» واقع شده است. این دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو دارد. همه فعالیت‌ها در این موسسه آموزش عالی به مدت ۴۸ ساعت لغو شد. 
***
حریری به لبنان بازگشت
بعد از حدود یک سال از قطع دیدارهای سعد حریری و اعضای جریان المستقبل، وی نشستی را با اعضای جریانش بعد از تعلیق فعالیت سیاسی خود، برگزار کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، رئیس جریان المستقبل به وعده خود به مسؤولان اماراتی مبنی بر اینکه طی دیدارهایش در بیروت هیچ موضع سیاسی اتخاذ نکند، عمل کرد. برای همین وی نشستش را با مسؤولان هیات‌های نخست این جریان آغاز کرد؛ هیأت ریاست، هیأت نظارت، دفتر اجرایی، دفتر سیاسی و دبیرکل و برخی نمایندگان سابق. البته این یک نشست صوری بود. وی به دلیل واقعی خود برای کنار گذاشتن سیاست نپرداخت. همگان می‌دانند حریری با درخواست عربستان این تصمیم را گرفته است اما خودش این را فاش نمی‌کند. وی تأکید کرده این تصمیم که به فروپاشی دولت و بحران اقتصادی ربط دارد، تصمیم درستی است. حریری تأکید کرد ابقای وی در سیاست به این معناست که تنها جریان وی تبعات بحران کنونی را بر عهده دارد. 
***
نخست‌وزیری سودانی قانونی است
دادگاه فدرال عراق شکایت ۳ وکیل درباره غیرقانونی بودن انتخاب «محمد شیاع السودانی» به نخست‌وزیری را بی‌اساس دانست و آن را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از ناس‌نیوز، بر اساس سند منتشر شده از سوی دادگاه عالی فدرال عراق، در پی شکایت ۳ وکیل به این دادگاه درباره غیرقانونی بودن انتخاب «محمد شیاع السودانی» به نخست‌وزیری، این دادگاه این موضوع را مورد بررسی حقوقی قرار داد. در شکوائیه این شاکیان آمده که انتخاب سودانی به نخست‌وزیری غیرقانونی بوده، چون این انتخاب به تصریح خود سودانی «بر اساس اصل توافق» بوده، در حالی که به موجب قانون اساسی عراق، انتخاب نخست‌وزیر باید «بر اساس اصل برابری» باشد، ضمن اینکه انتخاب توافقی به منافع عالی کشور آسیب می‌زند و این نیز خلاف قانون اساسی است. 
***
بیانیه آیت‌الله عیسی قاسم به مناسبت سالگرد انقلاب بحرین
رهبر معنوی انقلاب بحرین در دوازدهمین سالگرد انقلاب 14 فوریه در بحرین بیانیه‌ای صادر کرد. شیخ عیسی قاسم تأکید کرد 14فوریه برای تجدید میثاق با تغییر واقعیت سیاه در بحرین است. وی در ادامه افزود: 99 درصد مردم بحرین نمی‌توانند بورسیه دولتی و فرصت شغلی پیدا کنند و بیکار هستند. مقامات بحرینی عمدا بیکاری را در بین مردم ایجاد می‌کنند. رهبر معنوی انقلاب بحرین به جنگ رژیم آل‌خلیفه علیه دین از طریق مبارزه با حوزه‌های علمیه، جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر و یهودی‌سازی بحرین اشاره کرد. وی اعلام کرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به آن اندازه که هدفش نابودی جامعه اسلامی و انتقال از تمدن اسلامی به تمدن کافر غربی است، هدفش سود مادی برای «اسرائیل» نیست. شیخ عیسی قاسم با اشاره به هسته‌های توطئه علیه مقدسات مسلمانان و جلوگیری آل‌خلیفه از برگزاری تظاهرات در محکومیت اهانت به قرآن کریم گفت: رژیم بحرین می‌خواهد اسلام را ریشه کن کند، لذا اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، پس از مدتی باید برای برگزاری نماز جماعت و جمعه و احیای شعائر اسلامی مجوز گرفت. 
***
یک شهر ترکیه به طور کامل تخریب و از نو ساخته می‌شود
به گفته فرماندار منطقه «غازی عینتاپ»، شهر «نورداگی» قرار است به دلیل حجم بالای خرابی‌ها، به طور کامل تخریب و از نو ساخته شود. به نوشته اسپوتنیک، «عثمان بیلگین» در این باره به شبکه «ان‌تی‌وی» ترکیه گفت امدادگران در شهر نورداگی دیگر برای زنده یافتن کسی تلاش نمی‌کنند، بلکه اکنون تلاش‌ها برای بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار است. وی افزود: «یک فاجعه پیش روی ما است. بیشتر ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها تخریب شده است. با وزیر شهرسازی تصمیم گرفتیم که بعد از آواربرداری، شهر را به طور کامل تخریب و از ابتدا به طور کامل بازسازی کنیم». فرماندار غازی عینتاپ همچنین گفت تنها در یک خانه ۱۵۰ جسد از زیر آوار بیرون کشیده شده است. در این راستا «فؤاد اکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه بامداد دیروز با حضور مقابل دوربین رسانه‌ها، به ارائه توضیحات و آماری از خسارات و تلفات زلزله شدید هفته قبل در جنوب این کشور پرداخت و گفت زلزله در استان قهرمان‌مرعش که به ۹ استان دیگر هم آسیب رساند، ۴۱۷۹۱ ساختمان را تخریب کرده است. اتحادیه «تجارت و شرکت‌های ترکیه» نیز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد دولت ترکیه به ۷۰.۸ میلیارد دلار برای تعمیر هزاران خانه نیاز دارد و زلزله اخیر در مجموع ۸۴ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه خسارت وارد کرده است. 

Page Generated in 0/0054 sec