printlogo


کد خبر: 260099تاریخ: 1401/11/26 00:00
اخبار

فروش ۵۰۳ میلیارد تومان از کالاهای اموال تملیکی در مزایده
معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: در مزایده الکترونیکی شماره ۲۶۵ اموال منقول، ۵۰۳ میلیارد تومان از کالاهای اموال تملیکی به فروش رفت. بنا به گزارشی از سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سعید غلامی‌باغی با اشاره به اینکه مزایده شماره ۲۶۵ اموال منقول که از روز یکشنبه ۹ بهمن‌ماه شروع شد و شانزدهم همین ماه هم پایان یافت، اظهار داشت: در این مزایده بالغ بر هزار و ۲۵۲ دسته‌بندی کالایی عرضه شد که قیمت پایه کارشناسی آنها بیش از ۹۷۱ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد. غلامی ادامه داد: در این مزایده بیش از ۵۰۳ میلیارد تومان کالا فروخته شد که نسبت به مبلغ پایه گروه‌های کالایی دارای برنده با رقم بیش از ۳۶۶ میلیارد تومان، بالغ بر ۳۷ درصد رشد نشان می‌دهد. معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اضافه کرد: از کل تعداد دسته‌بندی کالاهای عرضه شده بالغ بر ۷۰۷ گروه کالایی به فروش رسید.
***
فیدلیتی یک میلیارد و 530 میلیون تومان
در جریان معاملات دیروز تالار خودروی بورس کالا، خودروهای فیدلیتی 5 و 7 نفره و ریسپکت مورد معامله قرار گرفت. روز گذشته بورس کالا روز شلوغی را پشت سر گذاشت. 5000 دستگاه خودرو تارا دستی به همراه عرضه 250 دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۲۵۰ دستگاه فیدلیتی 7 نفره مشکی، 250 دستگاه فیدلیتی 5 نفره سفید، 250 دستگاه فیدلیتی 5 نفره مشکی، ۳۰۰ دستگاه ریسپکت سفید و ۲۰۰ دستگاه ریسپکت مشکی در بورس کالا عرضه شد.
فیدلیتی 5 نفره با قیمت پایه 759 میلیون تومان در نهایت با 79.4 درصد افزایش به قیمت یک میلیارد و 363 میلیون تومان معامله شد.
قیمت تمام شده این خودرو یک میلیارد و 530 میلیون تومان خواهد بود.
فیدلیتی7 نفره با قیمت پایه 772 میلیون تومان در نهایت با 86.6 درصد افزایش به قیمت یک میلیارد و 440 میلیون تومان معامله شد.
قیمت تمام شده این خودرو یک میلیارد و 580 میلیون تومان خواهد بود.
خودرو ریسپکت نیز با قیمت پایه 643 میلیون تومان در نهایت با 72.7 درصد افزایش به قیمت یک میلیارد و 110 میلیون تومان معامله شد.
قیمت تمام‌شده این خودرو یک میلیارد و 260 میلیون تومان خواهد بود.
همچنین در این طرح فروش قیمت پایه برای تارا دستی 256 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده بود البته قرار بود دیروز ۲ هزار دستگاه تارا دستی در بورس مورد معامله قرار گیرد که با تغییرات اعمال شده افزایش عرضه انجام و در نهایت 5 هزار دستگاه خودرو روی تابلو معاملات بورس کالا رفت که در نهایت این خودرو با قیمت 460 میلیون و 500 هزار تومان در بورس کالا به فروش رسید.  قیمت تمام شده این خودرو (با احتساب مالیات و سایر هزینه‌ها) برای خریداران 534 میلیون تومان رسید که اختلاف قیمت حدود 100 میلیون تومانی با قیمت بازار غیررسمی (آزاد) دارد.
***
صادرات 10 میلیارد دلاری ایران به عراق تا پایان سال
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه صادرات ایران همانند سابق با قوت ادامه دارد، بیان کرد: ۵ گذرگاه مرزی در منطقه عربی و هفت گذرگاه در اقلیم کردستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و خللی در این بخش را گزارش نکرده‌اند. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عبدالامیر ربیهاوی افزود: در هفته‌های اخیر، صادرات تمام کالاهای دارای مجوز انجام شده و تنها در انتقال ارز مشکلاتی به ‌وجود آمده که بزودی رفع خواهد شد. وی با اشاره به رشد صادرات ایران به عراق در نیمه دوم امسال بیان داشت: صادرات به این کشور در ۱۰ ماه امسال با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسیده و تا پایان سال صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به عراق را تجربه خواهیم کرد. وی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر مشکلات ارسال حواله ارز دلار از سوی صرافی‌های عراقی بیان داشت: ماه پایانی سال ۲۰۲۲ نرخ دلار در برابر دینار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافت که معضلاتی را در بازار ارزی عراق به ‌دنبال داشت. بر همین اساس بانک مرکزی این کشور که تا قبل از ماه آخر میلادی سال ۲۰۲۲ روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار اسکناس عرضه می‌کرد، این رقم را با کاهش ۲۵ درصدی به ۸۰ میلیون دلار در روز رساند.
ربیهاوی با اشاره به این مساله که در هفته گذشته متوسط عرضه دلار در عراق تحت کنترل کامل آمریکایی‌ها روزانه بین ۷۹ تا ۸۴ میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده تاثیر مستقیم آمریکا در اقتصاد این کشور است، درباره تاثیر قاچاق دلار در بازار عراق، اظهار داشت: نمی‌توان تاثیر قاچاق دلار را در عراق زیاد دانست، زیرا بانک مرکزی این کشور با وجود محدودیت‌ها، همچنان به توزیع حواله این ارز ادامه می‌دهد؛ مشکلات از ایجاد محدودیت‌ها از سوی آمریکا نشأت می‌گیرد و عده‌ای به صورت هدفمند به آن دامن می‌زنند. رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق در ادامه اظهار داشت: در آغاز سال ۲۰۲۳ بخشنامه‌ای ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت دارایی عراق هر ۱۰۰ دلار را به نرخ هزار و ۳۰۰ دینار در اختیار بانک‌ها قرار دهد، بانک‌ها نیز با قیمت هزار و ۳۱۰ دینار به صرافی‌ها بفروشند و نهایتا با قیمت هر دلار با نرخ هزار و ۳۲۰ دینار به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد. وی اظهار داشت: با اعلام این دستورالعمل حتی پیش از اجرا نیز موجب شد‌ در بازار دلار از هزار و ۷۸۰ دینار به هزار و ۵۰۰ دینار کاهش قیمت پیدا کند که به ‌دلیل این نوسانات و کاهش ناگهانی نرخ دلار، صرافی‌های عراقی برای انتقال، در صدور حواله وقفه‌ای کوتاه ایجاد کردند که در حال حاضر این مشکل رفع شده و تا هفته آینده روال تجاری میان ۲ کشور به‌ صورت عادی ادامه می‌یابد.

Page Generated in 0/0061 sec