printlogo


کد خبر: 260100تاریخ: 1401/11/26 00:00
اخبار

رئیس قوه‌قضائیه:
در برخی پرونده‌ها، قاضی بدون نظر کارشناس نباید رأی صادر کند
رئیس قوه ‌قضائیه گفت: کسانی که عضو شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری می‌شوند باید وقت موسع داشته باشند و به واسطه گرفتاری‌ها و مشغله‌های دیگر از پیشبرد امور مربوط به این شورای عالی غفلت نورزند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دیدار با اعضای شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری  با بیان اینکه در برخی موضوعات و پرونده‌ها، یک قاضی بدون نظر کارشناس نمی‌تواند اقدام به صدور رای کند، اظهار کرد: شما کارشناسان باید در قبال پرونده‌های ارجاعی، نظرات دقیق، شفاف، سریع و متقن ارائه کنید و با این کار از اطاله دادرسی‌ها جلوگیری به عمل آورید و به این ‌واسطه به مردم و مراجعان به دستگاه قضایی خدمت کنید. 
رئیس قوه‌قضائیه در همین راستا گفت: نباید امر کارشناسی در قبال یک پرونده چند مرتبه تکرار و این تکرارها نیز با اختلاف‌نظرهای قابل توجه مواجه باشد. رئیس عدلیه در ادامه با بیان اینکه همواره یکی از گلایه‌ها و دغدغه‌هایش فرآیند طولانی و نسبتاً زمان‌بر گزینش و جذب پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های استخدامی است، گفت: شما در شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری، معیارها و شاخص‌های ناظر بر تعداد و میزان استاندارد کارشناسان را به نسبت جمعیت یا پرونده‌ها و موضوعات ارجاعی، تنظیم و ارائه کنید.
***
سفر رئیسی به چین می‌تواند شرایط حضور ایران در بریکس را فراهم کند
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به چین گفت: سفر حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به چین می‌تواند شرایط حضور ایران در بریکس را فراهم کند.
سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت سفر رئیسی به چین گفت: این سفر که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین انجام شده قطعا یک سفر تاریخی خواهد بود و تاثیر بسیاری در استحکام روابط ایران و چین خواهد داشت. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز ایران در غرب آسیا و چین هم در شرق آسیا به عنوان قدرت مطرح هستند و هر ۲ کشور، کشورهای مستقلند و کشورهایی هستند که آمریکا به عنوان یک مساله به آنها نگاه می‌کند و همواره در اسناد راهبردی این موضوع را مطرح می‌کند، به همین دلیل سفر رئیس‌جمهور ما به چین می‌تواند به تعمیق روابط ایران و چین کمک بسیاری کند‌. 
حسینی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای و اهمیت آن افزود: این سفر می‌تواند این شرایط را فراهم کند که در بریکس هم حضور داشته باشیم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین این سفر می‌تواند تاثیر بسیاری در خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته باشد و گفت‌وگوهای دوجانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی که در این سفر انجام خواهد شد می‌تواند برای این حوزه‌ها بسیار مهم باشد. 
وی افزود: قطعا آمریکا تلاش دارد به ایران، چین و روسیه ضربه بزند و برخی مواقع هم بحث تایوان را مطرح می‌کند، برای همین این سفرها و همکاری‌های این کشورها می‌تواند برای مقابله با توطئه‌ها کمک کند و پاسخی است به رفتار آمریکایی‌ها بویژه در بحث خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه.
***
اجرای سند ۲۵ ساله مهم‌ترین محور سفر رئیس‌جمهور است
سخنگوی دولت در رابطه با سفر رئیس‌جمهور به چین و اهداف این سفر بیان کرد: سفر رئیسی، دهمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در کمتر از یک سال و نیم عمر دولت است و این سفر پس از 20 سال از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین برگزار شده است. محوریت اصلی سفر اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز بر مسائل اقتصادی است. 
ترکیب اصلی هیات همراه رئیس‌جمهور تیم اقتصادی هستند. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است لذا یک اقدام راهبردی در این سفر در حوزه توسعه و تسریع تعاملات اقتصادی خواهد بود و نشان می‌دهد ایران مسیر رشد و توسعه تعاملات تجاری خود را با رشد و توسعه بیشتری ادامه می‌دهد. 
علی بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برگزاری تجمعات در کشور اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تجمعات متعددی از سوی اقشار مختلف چه به صورت گسترده و چه به صورت محدودتر انجام شده است. در کنار بهارستان هم مستمرا تجمعاتی انجام می‌شود و واکنش‌های مناسبی برای شنیده شدن صدای اعتراضات وجود داشته و بعد از این هم وضعیت همین خواهد بود. 
معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه‌ای را برای اجرای هرچه بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی آماده کرده و در دولت در حال بررسی و تصویب نهایی است.
***
مردم 22 بهمن نشان دادند پیوند‌شان با نظام ناگسستنی است
معاونت سیاسی وزارت کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: ملت ایران با حضور حماسی در راهپیمایی 22 بهمن ضمن ابطال روایت‌های مبتنی بر شکاف حاکمیت و مردم، بار دیگر نشان دادند پیوند میان مردم و نظام با وجود برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی، ناگسستنی است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز دشمنان جمهوری اسلامی ایران، درصدد اختلاف‌افکنی و ایجاد شکاف میان ملت و نظام و دوقطبی‌سازی جامعه، تضعیف وحدت ملی و وفاق اجتماعی ایرانیان و اخلال در فرآیند پیشرفت کشور بوده‌اند و این دشمنی در حوادث و وقایع متعدد سیاسی - امنیتی، به اشکال مختلف بروز یافته است».

Page Generated in 0/0055 sec