printlogo


کد خبر: 260211تاریخ: 1401/12/1 00:00
دور دنیا

کنایه ناپلئونی روسیه به مکرون
مسکو، یکشنبه (۱۹ فوریه) سخنان امانوئل مکرون درباره «شکست روسیه در جنگ اوکراین» را مورد سرزنش قرار داد و با بیان اینکه مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد، رئیس‌جمهور فرانسه را به دیپلماسی فریبکارانه در قبال کرملین متهم کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با هفته‌نامه «لوژورنال دو دیمانش» با بیان اینکه پاریس هم خواستار شکست مسکو در اوکراین است، گفت اما موضع کشورش هرگز خرد کردن روسیه یا حمله به خاک آن کشور نبوده و نیست. به گزارش رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز در واکنش به سخنان مکرون اعلام کرد: بقایای ناپلئون که در سطح آن کشور مورد احترام است در مرکز پاریس آرمیده است. وی افزود: در مجموع، مکرون مضحک است. اظهارات او نشان می‌دهد غرب درگیر مباحث درباره تغییر رژیم در روسیه بوده، در حالی که مکرون بارها به دنبال نشست با رهبر روسیه بوده است.
***
جنگ یمن 8 میلیون کودک را از تحصیل محروم کرد
سازمان ملل هشدار داد به دلیل محرومیت میلیون‌ها کودک یمنی از تحصیل بر اثر جنگی که از ۸ سال پیش شروع شده، آینده آنها در خطر است. به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، سازمان یونیسف در یمن در توئیتی نوشت: این درگیری مانع تحصیل 8.1 میلیون کودک در یمن شده و همین آینده آنها را به خطر انداخته است. آموزش حق هر کودک و اولویت یونیسف است. تیمی از کارشناسان سازمان ملل سپتامبر ۲۰۲۱ در گزارشی درباره یمن طرف‌های درگیر را به استفاده از مدارس برای اهداف نظامی متهم کرد که موجب می‌شود این مدارس هدف حملات قرار بگیرند. جنگ یمن تا اواخر ۲۰۲۱ منجر به کشته شدن ۳۷۷ هزار نفر شده و اقتصاد این کشور نیز ۱۲۶ میلیارد دلار خسارت دیده است و ۸۰ درصد مردم آن هم نیازمند کمک‌های انسانی هستند.
***
عامل بن‌سلمان برای عادی‌سازی با اسرائیل
یک رسانه فرانسوی در گزارشی از بازوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در چارچوب عادی‌سازی روابط امنیتی به صورت غیرعلنی پرده برداشت. سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی در این باره نقش «عبدالعزیز بن‌محمد الهویرینی»، رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی را در راستای برقراری روابط با اسرائیل فاش کرد. طبق این گزارش، الهویرینی یکی از نزدیکان سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان و سودبرندگان از عملیات «پاکسازی» است که توسط محمد بن‌سلمان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. مسؤولیت‌های الهویرینی از مبارزه با فساد و ردیابی الکترونیکی گرفته تا مبارزه با «تروریسم» و نظارت بر کسانی که به خط‌مشی رسمی حکومت پایبند نیستند، متغیر است. تسلط تدریجی محمد بن‌سلمان و تیم وی بر تمام ساختارهای قدرت در عربستان سعودی موقعیت الهویرینی را تقویت کرد و از آنجا که ریاست امنیت کشور، همان هیات امنیت داخلی است که توسط سلمان در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۷ تاسیس شد، الهویرینی نیز در ارتباط مستقیم با بن‌سلمان قرار گرفت که از سپتامبر ۲۰۲۲ نخست‌وزیر شده است.
***
پزشک سابق کاخ‌ سفید: وضع روان بایدن رو به وخامت است
پس از آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در پی بررسی سالانه وضعیت سلامت برای ادامه فعالیت سالم تشخیص داده شد، «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید، دولت فعلی را به عدم شفافیت درباره وضعیت رو به وخامت سلامت بایدن متهم کرد. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در این خصوص گزارش کرد: این فرد جمهوری‌خواه که به عنوان پزشک کاخ ‌سفید در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» فعالیت می‌کرد تصریح کرد دولت بایدن همچنان به سرپوش‌گذاری بر «سلامت روان رو به وخامت» رئیس‌جمهور آمریکا ادامه می‌دهد. جکسون به شبکه دیجیتال فاکس‌نیوز اعلام کرد: «گزارش مکتوب معاینه فیزیکی روز گذشته که توسط «کوین اوکونور» پزشک بایدن منتشر شد، بیش از پیش تایید می‌کند که این دولت همچنان بر کتمان حقیقت پافشاری دارد». وی ادامه داد که در هیچ بخشی از گزارش مذکور به وضعیت رو به وخامت روان بایدن اشاره نشده است. پزشک سابق کاخ سفید در این باره گفت: «این بسیار نگران‌‌کننده است. با توجه به اینکه من ۳ نامه به کاخ سفید فرستادم و درخواست کردم بایدن تحت آزمایش «توانایی شناختی» قرار گیرد و نتیجه آن علنی شود اما با تمام این درخواست‌ها مخالفت شد. همه می‌توانند ببینند که  یک چیز در اینجا اشتباه پیش می‌رود. سرپوش‌گذاری باید پایان یابد».

Page Generated in 0/0062 sec