printlogo


کد خبر: 260223تاریخ: 1401/12/1 00:00
با اجرای طرح مبارزه با سارقان 51 باند شناسایی و 520 فقره سرقت از مغازه کشف شد؛ 240 سارق در پایتخت دستگیر شدند
برخورد بی‌امان با سارقان

طرح مبارزه با سارقان در حالی این روزها عملیاتی شده که در کمتر از یک ماه اخیر تعداد قابل توجهی از سارقان مغازه، منازل، خودرو و مالخران دستگیر شده‌اند. در این رابطه  فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه برخورد با سارقان شدید و بازدارنده خواهد بود، گفت: نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را در زمینه سرقت کاهش خواهیم داد. سردار احمدرضا رادان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در ابلاغ حکم فرماندهی انتظامی کشور، نخستین فرمان ایشان را جلب رضایت خداوند و در امتداد آن جلب رضایت مردم اعلام کرد. وی افزود: تامین امنیت و آسایش عمومی مردم، ارتقای توانمندی و حفظ شأن و منزلت پلیس، آموزش پلیس‌های تخصصی و کمک سایر دستگاه‌ها به پلیس از جمله مهم‌ترین فرمان‌های مقام معظم رهبری است. فرمانده کل انتظامی کشور در ادامه با اشاره به شروع طرح گسترده پلیس برای برخورد با سارقان افزود: برخورد با سارقان شدید و بازدارنده خواهد بود. رادان با بیان اینکه سرقت یک کاسبی سهل برای سارقان شده است، بیان کرد: با اقتدار و حمایت دستگاه قضا اجازه سرقت به سارقان را نخواهیم داد و نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را در زمینه سرقت کاهش خواهیم داد. وی عنوان کرد: شرایط برای انجام ماموریت‌های انتظامی مهیا بوده و با کمک همه دستگاه‌ها رضایت مردم و خداوند را کسب خواهیم کرد.
اجرای طرح مبارزه با سارقان مغازه و کشف ۵۲۰ فقره سرقت
جانشین پلیس آگاهی فراجا از مرحله اول طرح مبارزه با سارقان مغازه خبر داد و گفت: در این راستا ۳۶۲ سارق و ۲۳ مالخر دستگیر و همچنین ۵۲۰ فقره سرقت نیز کشف شد. سردار «فرامرز به‌گذر» اظهار کرد: سرقت از مغازه به جهت داشتن برخی ویژگی‌ها و وجود اموال باارزش و گرانقیمت و سهولت در سرقت نسبت به دیگر سرقت‌های مشابه، همواره در کانون توجه سارقان بوده است. وی افزود: عوامل مختلفی در گرایش و رویکرد سارقان به سرقت از مغازه دخالت دارند که از جمله تاثیرگذارترین آنها می‌توان به کم‌توجهی مال‌باختگان به نکات ایمنی مثل دزدگیر و آژیر خطر و وجود نقص در درب‌ها و قفل درب‌ها، پایین بودن ضریب ایمنی، وجود خلا‌های قانونی در برخورد با سرقت، پایین بودن هزینه ارتکاب جرم و و مواردی اینچنینی اشاره کرد. جانشین پلیس آگاهی فراجا گفت: همچنین بیش از ۵۰ درصد از سرقت‌های مغازه در مراکز استان‌ها و کلان شهرها اتفاق می‌افتد که معمولا سرقت‌ها توسط سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار بومی و با اتخاذ شیوه و شگرد تخریب درب و قفل درب از طریق کانال کولر، کرکره‌کشی، سوراخ کردن سقف یا کف انجام می‌شود. وی با اشاره به مرحله اول طرح مبارزه با سارقان مغازه که در اوایل بهمن‌ماه سال جاری اجرا شد، خاطرنشان کرد: این طرح به مدت ۳ روز در استان‌های سراسر کشور با محوریت پلیس آگاهی انجام شد که در این راستا ۳۶۲ سارق و ۲۳ مالخر دستگیر و همچنین ۵۲۰ فقره سرقت نیز کشف شد.
* شناسایی 51 باند سرقت
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۲۴۰ سارق در طرح تشدید مبارزه با سرقت در پایتخت خبر داد و گفت: در این طرح ۵۱ باند سرقت شناسایی و منهدم شدند. سردار عباسعلی محمدیان دیروز در حاشیه طرح «رعد» پلیس آگاهی پایتخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی و عمده اقدامات پلیس پیشگیری از سرقت است، البته کشف اموال مسروقه هم در امر پیشگیری از سرقت تاثیرگذار است. وی افزود: همان‌طور که سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور گفته بود طرح تشدید مبارزه با سارقان در کشور اجرا شده و در تهران هم نتایج خوبی داشته است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ بیان کرد: در این مرحله از طرح کاشف که در امتداد همان طرح تشدید مبارزه با سارقان است، 51 باند سرقت شناسایی و منهدم شدند. محمدیان با بیان اینکه در این طرح 240 نفر از سارقان پایتخت دستگیر شدند، گفت: 80 درصد این افراد یعنی 184 نفر دارای سابقه سرقت هستند. وی با اشاره به عاقبت گوشی‌های مسروقه و آنچه در انتظارشان است، گفت: بخش زیادی از تلفن‌های همراه سرقتی از کشور خارج می‌شود و بخش دیگری از آنها توسط مالخران اوراق می‌شود. رئیس پلیس تهران ادامه داد: همچنین طلاهای مسروقه ذوب می‌شوند و نتیجه تمام این اقدامات به مالخران و فعالیت آنها گره خورده است. 
محمدیان خطاب به مالخران و افرادی که کالاهای مشکوک سرقتی را خرید و فروش می‌کنند، گفت: مالخران و آن دسته از کاسبانی که اقدام به خرید و فروش کالاهای مشکوک می‌کنند، بدانند اقدامات پیچیده پلیسی علیه آنها شروع شده است و در روزهای آینده سراغ آنها هم می‌رویم. 
وی گفت: در قانون برای اسنادی که دارای سابقه هستند پیش‌بینی  شده است قرار اولیه سنگینی صادر شود و احکام‌شان نسبت به دیگر متهمان سنگین‌تر باشد. سردار محمدیان در پایان با اشاره به سامانه «نما» گفت: همان‌طور که می‌دانید پلیس آگاهی اقدام به راه‌اندازی سامانه «نما» کرده است تا مال‌باختگان بتوانند در کمترین زمان اموال سرقتی خود را شناسایی کنند.

Page Generated in 0/0064 sec