printlogo


کد خبر: 260231تاریخ: 1401/12/1 00:00
اخبار

جمهوری اسلامی محاکمه شکنجه‌گران دوره پهلوی را دنبال می‌کند
وزیر کشور درباره پیگیری حقوقی محاکمه کسانی که در دستگاه سرکوب رژیم پهلوی بودند و این اواخر هم در تجمعات ضدانقلاب شرکت می‌کنند، گفت: نه تنها شکنجه‌گران ساواک، بلکه همه کسانی که در آن دوره منابع مالی کشور را غارت کرده‌اند باید مورد پیگیری قرار گیرند. پول‌هایی که خانواده پهلوی صرف عشرت و خوشگذرانی خود می‌کنند از کجا آورده‌اند؟ دارایی‌های مردم را سرقت کرده‌اند و این مساله باید رسیدگی شود. احمد وحیدی تصریح کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی این مساله را دنبال می‌کند ولی با توجه به رویکرد دادگاه‌های غربی خیلی بعید می‌دانیم به نتیجه برسد، چرا که این افراد در پناه دولت‌های غربی زندگی می‌کنند و از سوی آنها حمایت می‌شوند. وی با بیان اینکه تعداد این افراد کم نیست، گفت: تروریست‌هایی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند مورد حمایت آنها هستند. متاسفانه این مساله بیانگر همان امپراتوری دروغ و فریبی است که آنها به راه‌ انداخته‌اند؛ از طرفی به تروریست‌ها پناه می‌دهند و از سوی دیگر مدعی حقوق بشر هستند! وزیر کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی این مساله را پیگیری کرده و می‌کند ولی متاسفانه دادگاه‌های غربی در قبال این مسائل، سیاسی برخورد می‌کنند. 
در تجمعاتی که طی روزهای گذشته توسط ضدانقلاب برگزار شده است، یکی از سرشکنجه‌گران ساواک به نام «پرویز ثابتی» نیز حضور داشته که این مساله مطالباتی را جهت پیگیری مجازات این افراد به وجود آورده است.
***
پاسخ ایران به اظهارات جدید «الهام علی‌اف»
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور باکو درباره حادثه حمله به سفارت آن کشور در تهران گفت: بهتر است از هرگونه پیش‌داوری، سیاسی‌سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود. ناصر کنعانی افزود: طرح رسانه‌ای تفسیرهای غیرحقوقی از این حادثه، اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همان‌طور که بارها توسط مسؤولان ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران تاکید شد، پرونده در حال طی مراحل قانونی خود است و آنچه اطلاع‌رسانی شد، بر اساس اظهارات صریح ضارب است و طبیعتا همه ابعاد این رخداد تلخ در حال بررسی و رسیدگی دقیق و کارشناسانه است. وی ادامه داد: همان‌گونه که در پیام‌های دیپلماتیک و تماس‌های مقامات ارشد سیاسی و قضایی 2 کشور بیان شد، جمهوری اسلامی ایران آماده است نتایج تحقیقات را در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد و اطمینان داریم در فضای همکاری و اتخاذ رویکرد سازنده، همه ابهامات و سؤالاتی که در ذهن مسؤولان جمهوری آذربایجان است، پاسخ لازم را دریافت خواهد کرد.
***
نخست‌وزیر عراق: مذاکرات تهران و ریاض از سرگرفته خواهد شد
نخست‌وزیر عراق روز گذشته در سمیناری در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با تاکید بر اینکه عراق کلید حل مشکلات منطقه است، گفت: ایران همسایه ما است و روابط تاریخی با آن داریم. محمد شیاع السودانی افزود: برقراری روابط متوازن و متعادل با ایران و آمریکا بر اساس قاعده منافع ملی عراق امری مطلوب است. نخست‌وزیر عراق درباره مذاکرات تهران و ریاض نیز گفت: تلاش‌ها برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان ادامه دارد و به‌زودی دیدارهای ۲ طرف از سر گرفته خواهد شد. پیش از این، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با تلویزیون العربی تاکید کرد: نشست‌های قبلی مسؤولان ایرانی و سعودی در بغداد در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود و اکنون درصدد برگزاری نشستی جدید هستیم و روابط تهران و ریاض مثبت‌تر از قبل شده است. فواد حسین افزود: فیصل بن‌فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران درباره ازسرگیری دیدارها رایزنی کرده‌اند. وی گفت: امیدواریم ۲ طرف درباره برگزاری نشست‌های دوجانبه توافق کنند و همان‌طور که نخست‌وزیر [عراق] گفت، ما آماده تسهیل این روند هستیم.
***
یازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری دوم و سوم اسفند برگزار می‌شود
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: یازدهمین اجلاس رسمی این مجلس در دوره پنجم روزهای دوم و سوم اسفند در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار می‌شود. آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در این باره اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی از میهمانان جلسه به نمایندگی از دولت حضور دارد. به گفته وی، حدود ۱۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان در این اجلاسیه به سخنرانی می‌پردازند. تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و حضور اعضای مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر امام راحل و نیز دیدار با رهبر حکیم انقلاب اسلامی، از دیگر برنامه‌های اجلاسیه خبرگان است.

Page Generated in 0/0066 sec