printlogo


کد خبر: 260249تاریخ: 1401/12/2 00:00
همه‌ چیز درباره سومین شب جشنواره ۳۸ موسیقی فجر
ارمنی‌ها دودو نواختند

ناصر زینعلی و میثم ابراهیمی در بخش پاپ، گروه «اخوان کردستان» و ارکستر «رزم‌نوازان دفاع مقدس» به رهبری سرهنگ فاضل عالیشان، تنها بخشی از هنرمندان و گروه‌هایی بودند که در سومین شب سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند. ارکستر «رزم‌نوازان دفاع مقدس» به رهبری سرهنگ فاضل عالیشان، شامگاه یکشنبه (۳۰ بهمن) در سومین شب سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه رفت. این ارکستر اجرا و موسیقی متفاوتی داشت که با استقبال بسیار مخاطبان روبه رو شد.
این ارکستر متشکل از گروه کر و با سازبندی، سازهای بادی، سنج و تیمپانی و نوازندگانی که از یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) انتخاب شده بودند به اجرا درآمد؛ هنرمندانی که صدای ساز و موسیقی‌های‌شان کمتر به گوش مردم و مخاطبان موسیقی رسیده و این در حالی است که موسیقی نظامی در ایران سابقه‌ای کهن دارد.
در اجرای یکشنبه شب که با ۲ خواننده همراه بود، ابتدا سرود ملی ایران با همراهی ارکستر «رزم‌نوازان» دفاع‌مقدس به اجرا درآمد و در ادامه داود سعادت‌شایسته روی صحنه رفت و اثر ماندگار «ایران» با مضمون «ای ایران ایران دور از دامان پاکت دست دگران، بد گهران/‌ ای عشق سوزان ‌ای شیرین‌ترین رویای من تو بمان در دل و جان» سروده تورج نگهبان و آهنگسازی محمد سریر را برای حاضران خواند؛ اثری خاطره‌انگیز که همچنان شنیدنی است. دیگر قطعات این اجرا «آزادی» با صدای طهمورث شاهمراد و «پیروز اختران»، «کسروی»، «ستارگان سوزا»،«قهرمان» و «پیروزی» بودند که با همراهی این ۲ خواننده و در برخی قطعات بدون کلام، اجرا و شنیده شد. در این شب رهبر ارکستر، سرهنگ فاضل عالیشان در بین برخی قطعات طی صحبت‌هایی از اساتید موسیقی همچون اسفندیار قره‌باغی و استاد خود علی‌اکبر کردبچه یاد کرد و گفت باید از استادان و کسانی که از آنان درس گرفتیم و آموختیم، یاد شود. اما قطعه آخر که سرود ماندگار «ای ایران» بود با صدای طهمورث شاهمراد شنیدنی شد؛ اثری ساخته زنده‌یاد روح‌الله خالقی و شعری از حسین گل‌گلاب که پیش از این با صدای گرم مرحوم استاد غلامحسین بنان هم شنیده شده بود. این اثر ابتدا توسط ارکستر و در اجرای دوباره آن با همراهی و همصدایی حاضران در سالن شنیده شد. سرهنگ عالیشان رهبر ارکستر این قطعه را به همه مردم ایران تقدیم کرد.
* شب ساز ایرانی در تالار رودکی شنیدنی شد
تالار رودکی در سومین شب از سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان شب ساز ایرانی بود که اجرا‌کنندگان این شب یعنی تکنوازان سنتور و تار طی سال‌های گذشته آثارشان نامزد جایزه باربد بود. شب ساز ایرانی با تکنوازی سنتور پدرام جوادزاده آغاز شد. جوادزاده، آهنگساز و نوازنده درباره قطعات اجرایی خود در شب ساز ایرانی گفت: سال گذشته آلبوم «ما، صدا، سنتور» به آهنگسازی بنده نامزد جایزه باربد شد؛ قطعات اجرایی امشب من نیز رپرتواری از این آلبوم و آثار جدیدم بود. در بخش دوم این شب، محمدعلی نجف‌پور با تکنواری تار و آواز، قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کرد؛ اجرایی متفاوت که با حال و هوای خاصی همراه بود و مخاطبان جشنواره موسیقی فجر را با خود همراه کرد.
* اشتراکات موسیقی ایران و ارمنستان و قدمتی هزاران ساله
سومین شب سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران با اجرای «کوارتت دودوک» از ارمنستان و با حضور بهزاد عبدی دبیر سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر و رایزن فرهنگی کشور ارمنستان برگزار شد.
مخاطبان برای شنیدن این «کوارتت» با اشتیاق در سالن انتظار فرهنگسرا حضور داشتند. این «کوارتت» با توضیح «گئورگی میناسیان» سرپرست گروه «کوارتت دودوک» ارمنستان درباره ساز «دودودک» آغاز شد و با نواختن قطعات مختلف کلاسیک تا پاپ، میزبان علاقه‌مندان در سالن بود. علاقه‌مندان شنوندگانی که حدود ۷۵ دقیقه به شنیدن «کوارتت دودوک» با اجرای گئورگی میناسیان، مراچه پاشینیان، گاگیک هاکوپیان و آرتاک آساتوزیان» نشستند.
* اجرای آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز
گروه موسیقی «نوای خراسان» شامگاه ۳۰ بهمن در سانس اول از اجراهای بخش موسیقی نواحی در کوشک باغ هنر روی صحنه رفت.
این گروه در ۲ سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام اجرا کرد. نخستین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، قطعه «یوسف» و سومین قطعه نیز قطعه معروف «نوایی نوایی» قطعه ماندگار خراسان قدیم و تربت جام بود. چهارمین قطعه نیز یعنی قطعه «بابا گل‌افروز» از موسیقی مقامی خراسانی روی صحنه رفت. اعضای این گروه را عبدالخالق عزیزی‌زاده سرپرست گروه و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی، عبدالقادر عزیزی‌زاده خواننده و نوازنده رباب، محسن عسکریان نوازنده دوتار و مبین آثاری‌جامی نوازنده دف و طبل تشکیل می‌دادند.
* کوشک باغ هنر؛ میزبان هنرمندان کرد
در سومین شب از اجراهای سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر و در دومین سانس از اجراهای موسیقی اقوام، گروه «اخوان کردستان» در کوشک باغ هنر روی صحنه رفت.
اعضای این گروه منصور مرادی سرپرست و دف‌نواز گروه، عبدالسلام فاتحی خواننده، ابراهیم علیپور خواننده، پویا سلامیه، پویا رحمانی، شاهین ملک‌بیگی و محمد مرادی نوازنده دف بودند. این گروه قطعاتی از موسیقی خانقاهی کردی در مدح پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) را به زبان‌های کردی و عربی برای تماشاگران اجرا کرد. منصور مرادی درباره این گروه گفت: حدود ۳۲ سال است که این گروه به طور رسمی فعالیت دارد و در چندین جشنواره ملی و بین‌المللی شرکت کرده‌ایم. کار ما موسیقی عرفانی است و مدح پیامبر و اهل بیت را در کارهای‌مان می‌خوانیم.
سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در سومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر همچنین میزبان کنسرت‌های خوانندگان پاپ؛ ناصر زینعلی و میثم ابراهیمی بود.
«دلبر ناب»، «جنگل موهات»، «مجسمه»، «نفس»، «دلبر ناب»، «میشه بهم بتابی»، «با توام»، «تولد»، «حیف»، «خودت رو برسون» و «طرفدار» از جمله قطعاتی بود که زینعلی در این کنسرت اجرا کرد. دومین اجرای پاپ سومین روز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به کنسرت میثم ابراهیمی اختصاص داشت، «جان جان»، «گردنبند»، «یکی باشه»، «یه دنده‌ام»، «دوتایی»، «سنگدل»، «می‌زنه باد»، «جون و دلم»، «باب دلمی»، «توهم»، «گل رز»، «عروسک» و «یکی باشه» از قطعات این کنسرت بود.

Page Generated in 0/0055 sec