printlogo


کد خبر: 260255تاریخ: 1401/12/2 00:00
دور دنیا

حمایت اتحادیه آفریقا از فلسطین
اتحادیه آفریقا در پایان نشست اخیر خود بر حمایت کامل از ملت فلسطین در مبارزه مشروع علیه اشغالگری و استعمار رژیم صهیونیستی تاکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، سران اتحادیه آفریقا در پایان سی‌وششمین دوره نشست‌های خود در آدیس آبابا ادامه مخالفت رژیم صهیونیستی با طرح‌ها و درخواست‌های مکرر رهبری فلسطین و جامعه بین‌المللی برای شرکت در مذاکرات مسالمت‌آمیز را محکوم کردند. این اتحادیه بر حمایت خود از درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد طرحی بین‌المللی برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین تاکید کرد. این اتحادیه بر جایگاه و مرکزی بودن مساله عادلانه فلسطین و ثبات موضع آن تاکید کرد و از کشورهای عضو خواست به حمایت از مساله فلسطین ادامه دهند. سران اتحادیه آفریقا از موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست از دادگاه لاهه برای صدور حکمی درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی استقبال و بر حمایت خود از تلاش فلسطین برای درخواست عضویت کامل در سازمان ملل تاکید کردند.
***
اسرائیل کتاب باستانی دزدیده‌شده از ترکیه را عودت داد
رئیس خاخام‌های ترکیه در استانبول درباره دزدیده شدن بخشی از کتاب عهد عتیق در انطاکیه ترکیه گفت: این کتاب (کتاب استر) از اسرائیل بازگردانده و تحویل من شده است و بعد از ترمیم کنیسه در انطاکیه، آن را به محل اصلی خود باز‌می‌گردانم. دزدیده شدن این کتاب از سوی تیم امداد رژیم اسرائیل و بردنش به سرزمین‌های اشغالی بازتاب وسیعی در ترکیه داشت. برخی رسانه‌های ترکیه در واکنش به این اقدام، هدف تیم‌های امدادی صهیونیستی در ترکیه را دزدی خواندند، زیرا مناطق باستانی نیز تخریب شده‌اند.
***
اتحادیه اروپایی ۳۲ فرد و ۲ نهاد ایران را تحریم کرد
منابع خبری گزارش دادند اتحادیه اروپایی ۳۲ فرد و ۲ نهاد ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قرار گرفته است از آنچه «استفاده گسترده و نامتناسب از زور» علیه «معترضان غیرخشونت‌آمیز» خوانده شده انتقاد شده است. در فهرستی که اتحادیه اروپایی منتشر کرده نام محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش‌و‌پرورش دیده می‌شود. ولی اسماعیلی، احمد نادری، زهره الهیان، احمد امیرآبادی‌فراهانی، حسین جلالی و سیدنظام‌الدین موسوی نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. «بنیاد تعاون فراجا» و «پژوهشگاه علوم انتظامی» نیز ۲ نهادی هستند که تحریم شده‌اند. پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند اتحادیه اروپایی قرار است ۷ نهاد ایرانی را هم به بهانه آنچه «دخالت ایران در جنگ اوکراین» خوانده شده در فهرست تحریم قرار دهد.
***
فرار فرانسه از بورکینافاسو
تقریبا یک ماه پس از آنکه دولت بورکینافاسو از فرانسه، استعمارگر سابق خود خواست این کشور را ترک کند، نیروهای نظامی فرانسه به طور کامل از این کشور آفریقایی خارج شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حدود ۴۰۰ نیروی فرانسوی در این کشور آفریقای غربی مستقر بودند. این نیروها همچنین در کشور مالی حضور داشتند که حدود ۶ ماه گذشته آنجا را نیز ترک کردند. فرمانده ارتش بورکینافاسو در بیانیه‌ای عنوان داشت: مراسم رسمی جهت خروج کامل این نیروها روز شنبه در کمپی در شهر کامبوینس واقع در شمال شرق واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو برگزار شد. آنها طی این مراسم با پایین آوردن پرچم فرانسه، به حضور بیش از یک دهه نیروهای فرانسوی در بورکینافاسو پایان دادند.
***
سفر محرمانه «ترامپ» و «پمپئو» به فلسطین اشغالی
برخی محافل رسانه‌ای صهیونیستی طی روزهای اخیر از دیدارهای سری و محرمانه در سرزمین اشغالی ظرف روزهای آتی خبر داده‌اند که به لحاظ امنیتی و نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو»، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق آمریکا به دعوت رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفری قریب‌الوقوع را به فلسطین اشغالی خواهند داشت. گفته می‌شود «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه صبح امروز به همراه پمپئو در نشستی محرمانه در سرزمین اشغالی حاضر خواهد بود و ترامپ نیز فردا با سفر به فلسطین اشغالی به این جمع ملحق خواهد شد. به رغم درز برخی جزئیات اولیه از این نشست محرمانه، برخی منابع خبری اظهار داشته‌اند برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این سفر و دیدار مقامات ارشد دولت سابق آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی ممکن است به دلیل تشدید تدابیر امنیتی دچار تغییر شود. در این میان برخی منابع صهیونیستی مدعی شدند هدف نتانیاهو از دعوت ترامپ و پمپئو به فلسطین اشغالی برای اعمال فشار بر کابینه بایدن به منظور سازماندهی اعتراضات علیه جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و همچنین شکست وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکاست.

Page Generated in 0/0066 sec