printlogo


کد خبر: 260269تاریخ: 1401/12/2 00:00
وزیر بهداشت: با وجود تحریم‌ها برکرونا غلبه کردیم
ایران تنها تولید‌کننده واکسن منطقه

از زمستان ۹۸ که بیماری کرونا وارد کشور شد تا امروز متاسفانه ۱۴۳ هزار نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و فراز و فرودهای بسیاری را در مسیر مقابله با این همه‌گیری در کشور شاهد بودیم. در این میان تحریم‌های ظالمانه موجب شد دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا دست به کار شوند که نتیجه آن تولید چند واکسن بومی بود که در کنار واکسن‌های واردشده پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، شرایط را برای واکسیناسیون سراسری مهیا کرد. حالا به گفته وزیر بهداشت، ایران با دانشمندان متبحر، نیروی انسانی مجاهد و پرتلاش، بر بیماری کرونا پیروز شد و هم‌اکنون در این عرصه سرآمد کشورهاست به طوری که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ایران تنها تولیدکننده واکسن در منطقه است. بهرام عین‌اللهی در پنجمین کنگره شهدای داروساز، گفت: ویروس کرونا در همه جای دنیا یکسان بود و به ‌رغم بروز این بیماری در کشور، تحریم‌ها برداشته نشد که این ناجوانمردانه بود. در کواکس پول دادیم و مشارکت کردیم اما هیچ واکسنی به ما ندادند ولی دانشمندان ما بویژه در برکت بهترین واکسن‌ها را تولید کردند. در دولت قبلی ۱۵ میلیون تزریق انجام شده‌ بود ولی در دولت سیزدهم سیل واکسن وارد کشور شد و در ورزشگاه‌ها، پادگان‌ها، حسینیه‌ها و مساجد با مشارکت بسیج و مردم واکسن تزریق می‌شد. وی اظهار داشت: در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن و به عبارت دیگر در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق می‌شد. تا قبل از آذر ماه پارسال ۱۲۲ هزار نفر بر اثر این بیماری در کشور جان باختند اما از آذر پارسال تا امروز ۲۰ هزار نفر فوت کرده‌اند که نشان‌دهنده تاثیر واکسن است. 
وزیر بهداشت ادامه داد: صحنه‌هایی که در حوزه درمان داشتیم در دنیا بی‌نظیر بود؛ هیچ بیماری بر اثر کرونا روی زمین نماند و همه درمان شدند. در حوزه داروسازی و در بخش تحقیق و پژوهش نیز ۶ واکسن تولید شد. 
عین‌اللهی یادآور شد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ایران تنها تولید‌کننده واکسن در منطقه است و ما توانستیم با نیروی انسانی مجاهد و متدین بر کرونا پیروز شویم. وی تصریح کرد: باید در پیوست برنامه‌های فرهنگی مختلف بیشتر فعال باشیم. در حوزه دانش‌بنیان سلامت ۴۳ درصد رشد داریم و باید به جوانانی که محصول تولید می‌کنند، در بحث تجاری‌سازی کمک کنیم. 
وی همچنین با اشاره به تقویت دیپلماسی سلامت گفت: در بحث دیپلماسی سلامت بسیاری از کشورهای منطقه تقاضا دارند دارو و تجهیزات به آنها داده شود. باید شرایطی ایجاد شود تا ارتباط با کشورهای دیگر جنبه عملی یابد و در حوزه صادرات وارد مذاکره شویم.

Page Generated in 0/0155 sec