printlogo


کد خبر: 260276تاریخ: 1401/12/2 00:00
اخبار

حق نداریم کم‌کاری خود را پشت حضور مردم در ۲۲  بهمن پنهان کنیم
رئیس مجلس گفت: ما مسؤولان حق نداریم کوتاهی و کم‌کاری خود را پشت حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پنهان کنیم.
محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس در نطق پیش از دستور خود، اظهار داشت: در ابتدا وظیفه خود می‌دانم از حضور حماسی و تاریخ‌ساز مردم بصیر ایران اسلامی در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن صمیمانه قدردانی کنم و در برابر ملت موقعیت‌شناس ایران سر تعظیم و احترام فرود می‌آورم. پیام مشترک این حضور حماسی آن بود که منافع ملی و آرامش و امنیت ملت خط قرمز تمام مردم ایران است و در سایه این اتحاد، هیچ شخص و گروهی نمی‌تواند گزندی به ایران سرافراز برساند. 
وی افزود: ملت ایران همچون گذشته دشمن‌شکن است و با تیزبینی نقشه‌های شوم دشمنان ایران و انقلاب اسلامی را می‌بیند و با عمل به‌موقع خود آن را خنثی می‌کند. نیازمند تاکید است که ما مسؤولان حق نداریم کوتاهی و کم‌کاری خود را پشت این حضور حماسی مردم پنهان کنیم و ناکارآمدی‌ها را نبینیم؛ بر ما بیشتر از گذشته فرض است که با قدردانی از ملت سربلند ایران در راستای برداشتن بار مشکلات از روی دوش مردم اقدام کنیم.
***
«کنفرانس مونیخ» به نام امنیت و به کام جنگ‌طلبان است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کنفرانس مونیخ به نام امنیت بین‌المللی اما به کام جنگ‌طلبان تشکیل شده است و برگزار‌کنندگان آن به دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند.
ناصر کنعانی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم تعیین‌کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای مؤثر و کمک‌کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است، تصریح کرد: اینکه این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین‌کننده مانند جمهوری اسلامی ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و دیدگاه‌های چندجانبه درباره نظم و امنیت بین‌المللی به دست گرفته‌اند و این فرصت را در اختیار طرف و جریان‌های‌ خاصی قرار داده‌اند که به دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند. 
وی تاکید کرد:  امسال برگزار‌کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب اشتباه فاحشی شدند و ما معتقدیم آنها با این اشتباه به اعتبار کنفرانس مونیخ ضربه جدی وارد کردند. برگزارکنندگان این کنفرانس تریبون را به افراد معلوم‌الحالی داده‌اند که جایگاه آنها در نگاه ملت ایران بسیار واضح است و این یک دهن‌کجی به ملت بزرگ ایران است. دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نقش ایران در یک دهه اخیر در مقابل تروریسم کمک بزرگی به نظم امنیت منطقه‌ای و حتی کشورهای غربی است‌. اشتباهی را دولت آلمان مرتکب شد، لذا امیدواریم آنها سال آینده این اشتباه خود را جبران کنند. 
وی درباره ادعای بی‌اساس الهام علی‌اف نیز اظهار داشت: امیدواریم طرف آذری به چارچوب‌ها و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و از موضوعی که می‌تواند در چارچوب روابط دوستانه و روش‌های دیپلماتیک و چارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوءتفاهم قرار بگیرد و همچنین از روش‌های غیرحرفه‌ای دوری گزیند. کنعانی گفت: ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.
***
اجرایی شدن توافقات تهران - پکن روند را به نفع ایران تغییر می‌دهد
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ همه چیز درباره اجرایی شدن توافقات به عمل آمده در جریان سفر رئیس‌جمهور به چین به انگیزه جدی و مصمم بودن در پیگیری توافقات حاصل آمده از سوی دولت و فعالان اقتصادی بستگی دارد تا برای کشور ثمربخش باشد.
کیومرث یزدان‌پناه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از ابعاد سیاسی - اقتصادی سفر رئیس‌جمهور به چین اظهار داشت: قبل از هر چیزی باید بگویم جهان پیش رو جهان عقل است و هوشیاری و واقع‌بینی. در این جهان متحول شده و پیچیده، بدون درک این مولفه‌ها نمی‌توان بازیگر خوبی بود و اهداف راهبردی را محقق ساخت، از این رو اقتضائات جهانی حکم می‌کند در نظام بین‌الملل امروزی بیش از هر زمان دیگری واقع‌بین بود و هوشیار. 
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد:‌ نخستین برداشتی که می‌توان از منظر تحلیلی به این سفر داشت، این است که در راهبرد قاره‌ای و منطقه‌ای، این سفر و توافقات به عمل آمده، ایفای نقش موثر ایران در مسائل اقتصادی و تجاری جهان را به مرحله مهم و الزام‌آور برساند. هر چند چینی‌ها نشان دادند که با گذشته خود نسبت به ایران فاصله گرفته‌اند اما اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم، باید گفت توافقاتی که فی‌مابین حاصل شده، در صورت اجرایی شدن، روند را به نفع ایران تغییر می‌دهد. 
***
انگلیس کاردار ایران در لندن را احضار کرد
وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد ارشدترین دیپلمات ایران در لندن را به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده است. جیمز کلورلی اعلام کرد برای کاردار ایران شفاف کرده تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در انگلیس را تحمل نکرده و تهدیدات ایران هرگز بدون پاسخ باقی نمی‌ماند. گفتنی است با فرار شبکه سعودی ایران اینترنشنال از لندن به واشنگتن، فشارها به دولت انگلیس درباره عدم پشتیبانی از عوامل این شبکه افزایش یافته است. احضار کاردار جمهوری اسلامی را می‌توان اقدامی در این راستا و با نیت ترمیم وجهه دولت انگلیس در میان ضدانقلاب دانست.

Page Generated in 0/0060 sec